Bukefalos 28 år!

Lite valpfrågor!

valborg

Trådstartare
Efter att ha hängt på buke i åratal har jag äntligen tagit mig i kragen och skaffat ett användarnamn! :D
Om allt går som planerat (ska kolla upp det sista med dagmatte m.m) lutar det åt att det blir valp runt årsskiftet! Har kikat runt på olika kennlar och hittat några jag gillar. Har hittat en som jag gillar lite extra där hundarna verkar vara otroligt trevliga och glada i kombination med en uppfödare som verkar engagerad och kunnig. MEN, rasen (staffe) har ju en del problem, vilket såklart gör att jag vill att föräldrarna ska vara friröntgade. Nu är det så att pappan till den blivande kullen inte är ED-röntgad, men uppfödaren motiverar det med att alla hans avkommor blivit friröntgade. Räcker det tycker ni som har lite mer koll?

Eftersom detta är min första egna hund har jag såklart tusen frågor, speciellt om foder! Blir ju gråtfärdig när jag läser in mig på ämnet! Har för tillfället ingen möjlighet till att förvara färskfoder (som jag allra helst vill ge) så finns det något vettigt torrfoder? Tänker komplettera med olika sorters ben men är det tillräckligt bra? Funderar på foder som standardt och Magnusson.

Hoppas att någon har lite vägledning att ge! :)
 
Sv: Lite valpfrågor!

Angående foder så kan jag tipsa om Orijen Puppy eller Acana Puppy & Junior som båda har ett bra innehåll med hög kötthalt.

Orijen har 80% kött i sina foder och Acana har ca 60% kött (varierar lite beroende på vilken sort).

Lycka till med valpköpet! :)
 
Sv: Lite valpfrågor!

Beror på om du vill ha ett närtillverkat foder eller ett foder som transporterats över halva jordklotet.
Många hundar mår bra av både Magnusson o Standardt, sen finns Halla oxå.
 
Sv: Lite valpfrågor!

delvis kl

Tack för svar! Hittade massor av trådar där just de här sorterna togs upp, även om jag inte blev så mycket klokare ;) Det viktigaste är att hunden mår bra av det, men allra helst vill jag ha närproducerat. Så får väl pröva Magnusson helt enkelt. Eftersom jag inte har valt uppfödare helt heller kanske valpen redan har ett bra foder som den är van vid.
 
Sv: Lite valpfrågor!

Jag ger Standardt till mina vuxna hundar, valpen kommer få det foder som uppfödaren rekommenderar (Eukanuba large breed) tills den är färdigvuxen, eftersom hon har bra statistik på lederna och vet vad hon håller på med.
För mig är det viktigt med svensk köttråvara, därför har jag valt Standardt. Mina hundar mår bra.
 
Sv: Lite valpfrågor!

Orijen har 80% färskt kött vid tillverkningen, när sen fodert är tillverkat förvinner vattnet och köttinnehållet blir betydlig mindre, som ett vanligt halvbra foder. Efter ha provat både katt och hundmaten för nyfikenhetens skull .ger jag hellre Doggy faktiskt. Proteinhalten är så pass hög för att dom har en massa baljväxter i fodret, som hunden troligen inte kan ta upp så mycket av.
 
Sv: Lite valpfrågor!

Min staffevalp som är lite känslig i magen äter Vom og hundemat VALPEFØR och funkar alldeles utmärkt på det :) Det ändå negativa med det är att det inte är så smidigt, måste ha mycket plats i frysen och jobbigt när man åker bort... Men han älskar maten och magen är tipptopp så är helnöjd :)
 
Sv: Lite valpfrågor!

Kl: Hur mycket kött finns det i Standart och Magnussons? Någon som vet?

Jag ger Standardt Extra för aktiva hundar. Det innehåller ris, köttmjöl från lamm, nöt och gris, blodmjöl från gris, animaliskt fett, morotsflingor, kalciumkarbonat, vassle. Det står inte angivet hur fördelningen är mellan köttmjöl, blodmjöl och ister, men råproteininnehållet är 29% varav 93% är animaliskt protein. Nöt och gris kommer från Sverige, lamm från Norge.
 
Sv: Lite valpfrågor!

Ja det lutar lite åt det nu... Men har ju lite tid att fundera då det inte är dags än på några månader :) Som sagt, skulle allra helst vilja ge färskfoder men har tyvärr inte möjlighet till det som läget är nu. Så jag får helt enkelt pröva med Standardt!
 
Sv: Lite valpfrågor!

Fast färskfoder tar ju inte så mkt plats?

Jag ger Nordic och en sån låda tar ju knappt en låda i frysen.
Man behöver ju inte köpa en årsförbrukning på en gång?
 
Sv: Lite valpfrågor!

Ja det lutar lite åt det nu... Men har ju lite tid att fundera då det inte är dags än på några månader :) Som sagt, skulle allra helst vilja ge färskfoder men har tyvärr inte möjlighet till det som läget är nu. Så jag får helt enkelt pröva med Standardt!

Vill bara lägga till att mina hundar är vuxna hundar och eftersom du ska ha en valp tycker jag du ska kolla vad uppfödare rekommenderar för foder till valpar i din ras.
 
Sv: Lite valpfrågor!

Problemet är att jag endast har ett litet frysfack där det i princip inte går in någonting. Jag håller på att fundera på hur jag skulle kunna få plats med en riktig frys i köket men har inte kommit på någon lösning. Så som situationen ser ut just nu är det torrfoder som gäller :)

Lejonelle: Självklart kommer jag lyssna på min uppfödares råd, men jag vill gärna vara förberedd och ha koll på vad som är bra foder redan innan :)
 
Sv: Lite valpfrågor!

Problemet är att jag endast har ett litet frysfack där det i princip inte går in någonting. Jag håller på att fundera på hur jag skulle kunna få plats med en riktig frys i köket men har inte kommit på någon lösning. Så som situationen ser ut just nu är det torrfoder som gäller :)

Måste du ha en riktig frys i köket då?
Det går ju att ha en frys på annat ställe också ;)
Det räcker ju med en liten "halv" frys som kan stå i tex en kädkammare eller som bror min har sin i källarförrådet.
Själv har jag en extrafrys i trapphuset.
 
Sv: Lite valpfrågor!

Jag hade varit okej med att avkommorna är friröntgade. Det viktigaste är trots allt vad de lämnar! Men det är såklart lite märkligt att man inte röntgar sitt avelsdjur...

Angående foder så hade jag valt Standardt före Magnusson och Acana före Orijen. Magnusson gav jag till min småfeta gamla tik, hon behövde något som höll igång magen på henne. Så det är nog inget bra foder för en valp. Bra som godis dock, hundarna verkar tycka att det är smaskigt :).

Och angående frys så har jag en halvfrys i mitt minimala kök. Det är så litet att vi inte får plats med matbord men en liten hörna är reserverad till frysen. När jag bodde ännu mindre hade jag frysen som TV-bord ;). Är man lite mer mån om att det ska se fint ut kan man ju ställa lite stora krukväxter på den så sticker den kanske inte ut fullt så mycket. Fast jag har full förståelse för att alla inte är så totalt hundnördiga att de inreder hemmet efter hundarna ;).
 
Sv: Lite valpfrågor!

Lite trådkap gällande hundfoder.

Jag har gett Standart Mild till min hund ett tag och det fungerar han utmärkt på.
Nu är jag sugen på att gå över till färskfoder då han har problem att muskla på sig och har rätt kass päls och valde att testa Bravo Lamm.
Och jycken som äter ALLT vägrade äta det!
Då testade jag att steka upp det först och då gick det utmärkt.
Är det fler hundar som vägrar äta det färskt?
 
Sv: Lite valpfrågor!

Min ena tycker inte att Bravo Vilt var någon höjdare, öht är Bravo mindre smakligt än andra sorter. Men jag köper det i alla fall ibland för att de då och då ska få äta lite andra proteiner. De äter Nordic i vanliga fall och det innehåller ju bara nötkött.
 
Sv: Lite valpfrågor!

Min ena tycker inte att Bravo Vilt var någon höjdare, öht är Bravo mindre smakligt än andra sorter. Men jag köper det i alla fall ibland för att de då och då ska få äta lite andra proteiner. De äter Nordic i vanliga fall och det innehåller ju bara nötkött.

Men Nordic har ju sorter med lax/vom och kyckling och kalkon också om man vill blanda mera :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 756
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 110
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 097
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp