Livrädd för spray

Update:

Jag kan inte spraya på henne.
Ett sprut på pälsen räcker för att hon skall bli istadig. Därifrån tar det lång tid för henne att "förlåta mig".
Jag kan lugna henne efter ett sprut, men då måste jag på riktigt vänta ca 20 minuter tills jag kan spraya ett sprut igen och börja lugna henne igen.
Jag får spraya nära hela henne, mot en svamp, så det är inte ljudet och inte lukten, utan känslan av spray mot pälsen som hon inte klarar.

Hon kan tex stå lös i boxen och äta medan jag går runt henne och sprayar på en svamp och drar över henne, utan att hon känner obehag.
Har du testat olika inställningar på sprejen? Man kan ju tex ställa det som en "stråle" och sen liksom småtrycka lite, då blir det en liten stråle med större droppar, om det är "dimman" som känns läskig?
Kanske borsta samtidigt, antingen med borsten precis före eller efter sprejen, för att neutralisera känslan liksom?
Tänk vad häftigt att en sån "dimma" känns så tydligt för dem :love:

Min valack tycker inte helle rom det egentligen, tror också att det är känslan mest, men när jag direkt borstar ut sprejen så ser han bara skeptisk ut en stund och sen är det rätt ok.
 
Update:

Jag kan inte spraya på henne.
Ett sprut på pälsen räcker för att hon skall bli istadig. Därifrån tar det lång tid för henne att "förlåta mig".
Jag kan lugna henne efter ett sprut, men då måste jag på riktigt vänta ca 20 minuter tills jag kan spraya ett sprut igen och börja lugna henne igen.
Jag får spraya nära hela henne, mot en svamp, så det är inte ljudet och inte lukten, utan känslan av spray mot pälsen som hon inte klarar.

Hon kan tex stå lös i boxen och äta medan jag går runt henne och sprayar på en svamp och drar över henne, utan att hon känner obehag.

Vad har du själv för sinnesstämning när du sputar? Var sprutar du?

Hitta den plats på henne som är minst otäck (svansen, hoven?). Spraya där, beröm om hon står stilla, ställ bort flaskan för dagen. Upprepa. Varje dag, så länge som det tar tills hon är helt obrydd i att du sprayar svansen/hoven/vad det nu är. Då kan du prova spraya 10cm ifrån, upprepa proceduren.
 
Mitt gamla fullblod gillar inte att bli sprayad. Det han inte tycker om är duschen av strålen. ljudet bekommer honom inte. Jag sprayar på svamp, och stryker på . Ibland kan jag spruta lite på honom, som han inte "märker".
 
Åh vad kul att du frågar @MissKulla

Det går framåt!
Steg ett var att spraya på en svamp och sedan stryka svampen över kroppen.
Steg två var att spraya på svampen men svampen mot kroppen.
Steg tre, spraya direkt på kroppen men att ta ett borsttag direkt efter. Allt efter tips från alla er :heart

Där är jag nu, Jag får spraya överallt om jag sprayar med ena handen och borstar med andra. Vilket känns ok, för då kan jag få på både pälsglans, torrschampo och flugspray utan att det blir ett stressmoment.
Ju längre bort från ansiktet jag är desto "glesare" behöver jag borsta, jag kan liksom "råka" glömma bort att borsta efter sprutet och det är inga konstigheter.
Att spraya på halsen är lite värre, där kan hon spänna sig lite och ta något steg åt sidan men det känns också ok.

Det går framåt, helt enkelt. :up: I sommar går det säkert att spraya "normalt", då har det gått ett år.
 
Åh vad kul att du frågar @MissKulla

Det går framåt!
Steg ett var att spraya på en svamp och sedan stryka svampen över kroppen.
Steg två var att spraya på svampen men svampen mot kroppen.
Steg tre, spraya direkt på kroppen men att ta ett borsttag direkt efter. Allt efter tips från alla er :heart

Där är jag nu, Jag får spraya överallt om jag sprayar med ena handen och borstar med andra. Vilket känns ok, för då kan jag få på både pälsglans, torrschampo och flugspray utan att det blir ett stressmoment.
Ju längre bort från ansiktet jag är desto "glesare" behöver jag borsta, jag kan liksom "råka" glömma bort att borsta efter sprutet och det är inga konstigheter.
Att spraya på halsen är lite värre, där kan hon spänna sig lite och ta något steg åt sidan men det känns också ok.

Det går framåt, helt enkelt. :up: I sommar går det säkert att spraya "normalt", då har det gått ett år.

Grattis och bra jobbat, så kul att läsa :love:!
 
Ett vanligt tips är annars att öva på blött område, alltså när hästen inte enbart reagerar på ljudet. Är det något du testat?

Har alltid varit så nyfiken på om det gör skillnad, inte haft någon så sprayrädd häst att jag kunnat testa.
 
Inte läst hela tråden så kan missat

Men måste du spraya henne? Det verkar ju funka med att spraya på svamp och stryka på?

Om du vill försöka träna - blöt ner henne först och spraya henne sen. Många accepterar det för de känner då inte sprayen. Att borsta/stryka med svamp och spraya samtidigt som man stryker kan också funka.

Edit: Såg nu det gått framåt. Heja. Till sommaren kommer nog problemet vara borta :)
 
Ett vanligt tips är annars att öva på blött område, alltså när hästen inte enbart reagerar på ljudet. Är det något du testat?

Har alltid varit så nyfiken på om det gör skillnad, inte haft någon så sprayrädd häst att jag kunnat testa.

Det gör stor skillnad för de som har lite för mycket drama i sig och egentligen inte är så rädda men där ljud och känsla blir för mycket. Tar man bort känslan försvinner reaktionen.
 
@Alexandra_W @the_connemara
Jag ville få bort svampen ur momentet eftersom det kändes som att den absorberade hälften av det jag strök på.
Jag har nog en fetish för "vardagsproblem" och jag jobbar gärna med dem om jag hittar sätt som verkar fungera. :D

Nu har det ju blivit mindre sprayande iom årstiden, så det har blivit en "paus" i arbetet.
Dock är jag som sagt väldigt nöjd med våra framsteg och tycker väl att det är okej om hon mår bättre av att jag borstar henne i samband med sprayandet, framför allt på halsen. Det känns liksom som en bra kompromiss. :)
 
Mina hästar reagerar inte på ljudet av sprayflaskan eller på att det skvätter vatten på kroppen utan det är bara om jag vill spraya ultrashield som de absolut inte vill medverka. Vet inte om vissa flugmedel luktar starkare eller svider, men just ultrashield fick hästarna att dansa stepdance :)

US svider ja.
 
Mina hästar reagerar inte på ljudet av sprayflaskan eller på att det skvätter vatten på kroppen utan det är bara om jag vill spraya ultrashield som de absolut inte vill medverka. Vet inte om vissa flugmedel luktar starkare eller svider, men just ultrashield fick hästarna att dansa stepdance :)

US svider ja, det är gift. Det får ju inte ens komma på huden egentligen, det ska enbart vara på pälsen. Men det är nästan omöjligt att få till med en tunnhårig häst, får spraya vääldigt långt från hästen. Min blev blistrad av US trots att jag var jätteförsiktig med sprayandet, huden skalade av.


Vad gäller spray, många hästar är rädda för det. En förklaring är att ljudet uppfattas som en orm som väser, och när då vätskan träffar hästen känns det nästan som de blivit bitna. Därav går en del hästar inte att spraya utomhus, men inne går det helt fint. Min ponny fick totalpanik och sprang över personen som höll i honom första och enda gången jag sprayade honom utomhus. Inne var det aldrig några problem att spraya och det var en otroligt snäll och mjuk häst som aldrig skulle drömma om att ens trampa någon på tårna när han var vid fullt medvetande. Men det är inte ett djur som får så kraftig panik.

Jag tycker absolut inte du ska tvinga hästen at sprayas, dvs binda fast och fortsätta trots att hon blir mer och mer rädd. I dag vet vi att flooding inte alls fungerar och i många fall gör att djuret går från rädsla till full panik. För att inte tala om hur otroligt elakt det är att påföra djur enorma traumer.

Det som funkar är gradvis desensibilisering, där man gradvis ökar det läskiga men aldrig pressar djuret över gränsen till stark rädsla och panik. Man tar ett litet steg vidare, tex om det går bra att spraya svansen så kan man spraya en gång på låret och sen fortsätta spraya svansen. Om det går bra så blir det två spray på låret nästa dag. Går det inte bra backar man till den punkt i träningen där hästen känner sig trygg.
 
Jag tycker absolut inte du ska tvinga hästen at sprayas, dvs binda fast och fortsätta trots att hon blir mer och mer rädd. I dag vet vi att flooding inte alls fungerar och i många fall gör att djuret går från rädsla till full panik. För att inte tala om hur otroligt elakt det är att påföra djur enorma traumer.
.

Du kanske inte har läst hela tråden, men just vilken metod som funkade på denna häst är redan hittad, och stora framsteg har gjorts. :)

Jag tror inte att någon har nämnt den metod som du kallar för "flooding"?

Mitt förra sto accepterade sprayen efter 5 minuter på lina. Det hade hon inte gjort om hon känt stark rädsla eller panik eller traumatiserats på något sätt. Observera då att jag inte sprayade konstant eller höll henne kort utan arbetade lugnt och metodiskt med timing och position. Om det är denna metod du refererar till så kan jag inte hålla med om att det skulle vara skadligt.

Den metoden fungerade inte alls på nuvarande hästen, därav denna tråd. -Som visat vara väldigt behjälplig.


"Det som fungerar är gradvis desensibilisering"


- Jag tror inte heller att det finns ett "det som fungerar" som passar alla hästar. Alla metoder är bra förutom de dåliga, och så länge det är olika individer vi arbetar med kommer vissa metoder att fungera på vissa hästar etc. Det är därför jag älskar Buke, så att man kan ta del av allas metoder och knep och tips som fungerat eller inte.

I all välmening :)
 
@spinxx
Måste bara fråga hur din häst är med vatten, dvs vid duschning och spolning?
Hon låter nämligen precis som mitt sto, och mitt sto klarar absolut inte alls av vatten heller.
 
Vatten är inga problem, varken i pöl eller dusch-form ;) - Så länge det är varmt nog.
Ok, min fungerar att spraya med samma teknik som du vant in din på (bara det att det tog 8 år för mig:angel:). Men Vatten i alla slags former är omöjligt, det är fortfarande slagsmål vid avsvampning men det går iaf, spolning har aldrig gått. Tur hon är brun och hatar att rulla sig och gå i lera också :D
 
Eftersom det inte funkar så bra att spraya på svamp skulle jag nog testa med att lägga ena handen på hästen och spraya på den med vatten. Det borde gå att testa att spruta lite på kanten, spreta med fingrarna och spruta lite mellan dem, trycka olika hårt, röra på handen under sprayningen osv och så småningom hitta något som funkar och jobba vidare med det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Sällan jag skriver här på Buke tillhör dem som mest läser vad andra skriver men nu har jag ett problem med mitt sto. Har ett sto på...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp