Bukefalos 28 år!

Livsmedelsverket rekommenderar att...

Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Det förmodligen från bär som växer på marknivå som problemet härstammar ifrån. Hallon en lågpris import från östeuropa är inte lika riskant som ex jordgubbar,

man tar vatten från närmaste vattendrag till bevattning....och eftersom avlopp från hushåll och djur går rakt ut så.......

Björnbär är mina favoriter! Det är ju inte samma sak att äta de kokta som hela direkt från frysen rakt ner i fil eller kvarg. Jag som var så nyttig!!!!!!!!:mad:

(finns det ingen gråtsmiley nuförtiden? Jag som det är tjutvarning på :mad::mad:)
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Fast det kan ju vara annat än Hepatit i bären: salmonella, kräksjukan osv. Det har vi vetat länge men helt enkelt struntat i :o

Det är väl väldigt få fall av salmonella i Sverige då någon fått smittan i landet? Den risken betraktar jag som helt försumbar, jag använder även rå äggula i Sverige (inte utomlands). Vanlig magsjuka kan man ju oroa sig för hela tiden om man vill, så det gör jag inte.

Hepatit är det ju bra om man kan undvika, men jag tror nog att de rätt snart får koll på smittkällan och att det hela blir som vanligt igen.
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Elände! Hos oss görs det bärsmoothies med frusna bär nästan varenda dag! Nu tycks det inte vara en särskilt allvarlig sjukdomsvariant det är frågan om, men ändå.......

Det är samma i det här hushållet, mina arvtagare gör dagliga smoothies. Nu är båda vaccinerade mot hepatit A...så köpehallonen de blandar ut med egna plockade infrysta blåbär kan de fortsätta med utan dödsångest alltså?

Det är vanligt i fitnesskretsar att man gör (protein)smoothies på osötad eller lågkalorisaft i brist på bär ibland. Det är ju en variant om man gillar sånt.
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Undrar om det räcker att micra dem? Vad tror ni?

Ja, att stråla mat är ju väldigt hälsosamt.....eller inte....

Fast jag tror hippocampus menar annan typ av bestrålningskälla avsedd för livsmedel. Även den 'ofarlig'.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Radioaktivitet-och-bestralning/Bestralning-av-livsmedel/

Inlägget hon svarade på handlade om mikro...

Ja, vaccin skyddar.
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

kl

Men tror ni jag kan äta mina blåbär och björnbär utan att få hepatit, utan att koka?

Jag vill ju inte gå och vaccinera mig bara för bär i och för sig.
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Jag som är obotlig hypokondriker blev plötsligt dödssjuk... :crazy:

Gäller kokningen bara bär eller även för frusen frukt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: Castellini
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 333
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 601
Senast: Miamamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp