Bukefalos 28 år!

"Livstidsfodervärd" och betäckning...

BitterAss

Trådstartare
Får du utan att stå som ägare men ha kontrakt på livstidsfodervärd (som endast ridhäst) betäcka stoet utan ägarens godkännande?

Ägaren fick häromdagen ett MSN medd att dennes häst skulle betäckas med en ung travhingst (finns ej med på den listan som finns på STC). Ägaren svarade tbx att det accepterades inte då varken stoet var av lämpligt avelsmaterial & de tog hästen för 3 år sen som RIDhäst, inget annat var tal om & de var inte travintresserade då. Och att man faktiskt PRATAR med ägaren om såna saker först, även om hästen är "deras" och inte överskriven så att stoet inte ska vandra pga lynnesfel.

Hur skulle du/ni som ägare/fodervärd tycka/göra?
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

Inte stenkoll men eftersom hon skulle gå endast som ridhäst, stod även så i annonsen (promenadhäst) så skrevs ju bara kontrakt som just sån. Inget annat var ens tanken då eftersom de väl påtalade om stoets lynne (e. Mr Lucken säger väl en del...).
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

Om det i kontraktet står att stoet ska vara ridhäst och fodervärden ändå låter betäcka henne så skulle jag nog anse att fv därigenom sagt upp avtalet och ta tillbaks hästen omgående...
Vet inte om det håller juridiskt att göra så.
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

men ska fölet reggas så kan de inte utan din underskrift, du kommer stå som ägare och uppfödare till fölet.
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

Jag tror inte fölet får reggas oavsett eftersom hingsten saknar betäckningstillstånd över huvud taget... Förstår inte varför man vill ta föl med en travhingst om fölet ändå inte får registreras, är väl en sak om tar det för att få en framtida ridhäst med en halvblodshingst, för som ridhäst kan ju fölet funka mer eller mindra bra ändå, men med en travhingst som inte har något betäckningstillstånd är det ju ett liv till ingenting? Eller hon hade kanske tänkt avla fram en renrasig travare att ha som ridhäst? Stackars föl.
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

Eftersom de numera är travintresserade så lär det ju vara avel för trav, så det känns helt värdelöst.

Hingsten är e.Juliano Star & mf Alf Palema, inget jag skulle ta i första taget till just detta sto.
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

fast vad skulle det göra om de betäckte henne eg ?? >förutsatt att avkomman blir registrerad..? ni kan ju stå som uppfödare. Jag vet inte vad det är för ordningar nu med icke gdk hingstar....
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

alla får betäcka men hingstägaren måste lösa licensavgift el betäckningsavgift för att avkomman ska kunna reggas
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

ok, för vi har tänkt att betäcka med egen hingst i år hastigt o lustigt..vet du exakt hur vi ska göra ? Först tänkte vi tappa honom om vi ev skulle behöva kastrera, men det kanske inte är nån hit att göra det...fick även höra att man ev måste vetbesiktiga dom . Kan du alla ordningar ?
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

Ajaj Märta..du är för sent ute, i år i alla fall. :crazy:

Saxat:

Betäckningsbevis 2010

Från och med 2010 åligger det hingstägare, hingsthållare och agent att själv rekvirera blanketten "Ansökan om betäckningsbevis". Se gällande Registreringsreglemente för Svensk Travsport.
Korrekt ifylld ansökan, eventuell fullmakt samt betalning ska vara STC tillhanda före första betäckning, dock senast 1 april betäckningsåret för att betäckningsbevis ska utfärdas. Blankett för utskrift finns under länken Blanketter eller kan beställas från STC:s kundtjänst på tel. 08-627 21 20.


Vidare har du nya reglerna här:

STC info


AM
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

fast vad skulle det göra om de betäckte henne eg ?? >förutsatt att avkomman blir registrerad..? ni kan ju stå som uppfödare. Jag vet inte vad det är för ordningar nu med icke gdk hingstar....

Hon är en typ av sto som man inte betäcker, utan besparar världen från...

Det är väl mer grejjen som fv meddelat det på, utan att diskutera frågan som man blir upprörd på. Ungefär som om jag på eget bevåg skulle ha betäckt Alice utan ägarens tillåtelse under leasingtiden, typ... Jag tycker man frågar först innan man bara "bestämmer".

(Obs, inte min häst utan mammas & pappas).
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

Det ger mig ytterligare en anledning till att man skulle ha möjlighet att "kastrera" travarmärrarna innan dom "går vidare" som ridhästar :D

AM
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

Det ger mig ytterligare en anledning till att man skulle ha möjlighet att "kastrera" travarmärrarna innan dom "går vidare" som ridhästar :D

AM

....och än mer när mamsen idag fick ett medd om att hon attackerat ett barn i hagen som skulle hämta sin ponny på betet. Och nu kom det fram att hon har vänt häcken mot dem o hotat ett par ggr, så nu kom frågan "Vad ska vi göra?" Ja, himlen kanske som det står i kontraktet?
De hade dock fått rådet av travtränaren att betäcka för hon kunde bli snäll då, och de vill bara ha ett föl för att det är kul & gulligt...mja..inte på denna!
 
Sv: "Livstidsfodervärd" och betäckning...

ha bli snäll?? Gud vad många ston jag haft att göra med på seminstationerna som skulle betäckas för att de var för svåra att hantera... nej inget att avla på tyvärr... jag är glad att jag undkom med livet:)
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 457
Senast: pulkaskurk
·
M
Trav :( Mamma fick samtal igår från fodervärden till sitt 12 åriga sto, som talade om att hennes egen häst hon själv har ute på foder sen...
Svar
1
· Visningar
711
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp