Bukefalos 28 år!

ljuddämpning i sovrummet

Beccan89

Trådstartare
Söker lite tips och råd till ljuddämpning i sovrummet.

Har nyligen flyttat till en egen lägenhet och har då hamnat lite i utkanten av centrum i en större stad. Läget är kanon för min del, nära till skola och affärer.

Men...jag bor granne med tre uteställen som alla har öppet till 03:00 på lördagar = inte mycket till sömn.

Samt att jag har en lastbil som envisas med att komma kl 6 varje morgon samma sak med sopbilen som kommer mellan 06:00-06.30.

Är ute efter att dämpa ljuden lite då det låter som om jag har lastbilen inne i sovrummet. Listerna på fönstret är nya, så det är inget fel på dom.

Läst någonstans om att man kunde ha tyngre gardiner likt sammetsgardiner till dämpning, någon som vet om det blir nått dämpat med det?

Eller finns det andra alternativ som inte innebär sätta upp massa extra väggar och sådana dyra saker?
 
Sv: ljuddämpning i sovrummet

Tunga gardiner hjälper. Du kan till och med fodra gardinerna för extra effekt. Sedan om det räcker är ju svårt att veta så klart.
 
Sv: ljuddämpning i sovrummet

Söker lite tips och råd till ljuddämpning i sovrummet.
Det finns det i ett par stycken längre inlägg från mig i liknande trådar, det senaste bara härom dagen.

Tyvärr hör de störningar du beskriver till de svåraste att bekämpa. Krogliv på gatan innebär sällan särskilt höga ljudnivåer, utan det är oftast själva karaktären som är störande - skrik, rop, skratt, kanske glaskross etc... alltså en typ av ljud som vi är mer eller mindre programmerade att reagera på, även om de är väldigt låga i styrka. Generellt upplevs kortvariga sporadiska ljud som betydligt mer störande än kontinuerliga ljud, även oom de kontinuerliga är starkare.
En lastbil eller sopbil å sin sida ger ett jämnare buller, men med ett stort inslag av lågfrekvent ljud vilket är mycket svårt eller omöjligt att stänga ute i en normal bostadshuskonstruktion om bilen står mer eller mindre utanför fönstret.
Krogbesökarna skulle du nog kunna dämpa en bit genom tjockt/tungt tyg på ytterväggen, även heltäckande framför fönstret. Undvik glipor, dimensionera så du kan dra omlott. Ju tjockare och tyngre textilier (antingen speciellt tyg avsett för akustikreglering eller tjockt möbeltyg, gärna i flera lager) desto bättre. Däremot är det inte säkert att dämpningen gör att du blir påtagligt mindre störd av ljuden.
Lastbilsljudet kommer möjligen också att dämpas en aning med samma åtgärd, men inte särskilt mycket. För det krävs förmodligen förstärkning av vägg- (och kanske golv-/tak-) konstruktionen, och byte av fönster.

Själv har jag väldigt svårt för att sova med öronproppar, det känns som om jag skärmas av från verkligheten på ett obehagligt sätt... men det finns ju många som inte har några problem med det. Kanske är det ditt mest kostnadseffektiva (eller enda riktigt effektiva) alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: ljuddämpning i sovrummet

Men...jag bor granne med tre uteställen som alla har öppet till 03:00 på lördagar = inte mycket till sömn.

Samt att jag har en lastbil som envisas med att komma kl 6 varje morgon samma sak med sopbilen som kommer mellan 06:00-06.30.
Jag kör med öronproppar, sen vänjer man ju sig också.
 
Sv: ljuddämpning i sovrummet

Själv har jag väldigt svårt för att sova med öronproppar, det känns som om jag skärmas av från verkligheten på ett obehagligt sätt... men det finns ju många som inte har några problem med det. Kanske är det ditt mest kostnadseffektiva (eller enda riktigt effektiva) alternativ.

+ Linda8142

Öronproppar är inget alternativ för min del. Klarar inte av att använda mig av det och jag behöver gärna kunna höra klockan när den ringer också.

Men ska testa tjockare gardiner/tyger framför fönstret allafall, så länge det blir lite dämpat allafall så är det ok. Att det blir helt tyst eller jättedämpat vet jag är svårt att få till.

Att vänja sig tar också sin lilla tid, har bara bott här i ca 2 månader nu. Men vill gärna kunna vara lite människa även undertiden jag vänjer mig vid oljuden:p
 
Sv: ljuddämpning i sovrummet

Tyvärr hör de störningar du beskriver till de svåraste att bekämpa. Krogliv på gatan innebär sällan särskilt höga ljudnivåer, utan det är oftast själva karaktären som är störande

Jag bor på en väldigt livlig gata, och jag tycker att jag blir betydligt mindre störd av festande som jag tycker låter som att det hade varit trevligt att delta i (om jag hade varit 20 år yngre), än ljud av festande där jag inte trivts eller rentav varit otrygg.

Jag har turen att ha ett nästan hela tiden trevligt, men högljutt, festande på min gata, inklusive reclaim the street-fester. Någon enstaka gång kommer det fotbollssupporters, och då låter det INTE trevligt, men resten av tiden handlar det om helt ok ungdomar, mycket studenter från humaniora och samhällsvetenskap ser det ut som.

Det stör mig inte, nu sedan jag har vant mig. Däremot kommer jag aldrig att lyckas vänja mig vid grannen på landets förbannade traktorer. Där har vi ett vidrigt oväsen!

Jag tror faktiskt på att vänja sig, eller flytta. Inte att som somliga av mina grannar försöka kräva att krogarna stänger tidigare och/eller slutar med musik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp