Ljusa ögonringar, hur förärvs de?

Dark Ronald

Trådstartare
Hur vanligt är det överhuvudtaget?
Funderat på det efter att jag läst hemmahos reportaget om Quaterback, http://www.sporthasten.se/artiklar/hemma-hos-quaterback
Har för mig att även Electro hade detta på ena ögat (det man brukade vända från kameran).
Har letat efter gemensamma faktorer och endast funnit Talisman som är morfar till Furioso II som är farfar till Electro. Hos Quaterback hamnar Talisman ännu längre tillbaka, eftersom han finns via morfar Brandenburgers far Beach Boy (känd i svensk avel) sedan via Zeuz som mormorsfar (till Zeuz). http://www.allbreedpedigree.com/zeus4
På den bild som är inlagd här ser det ut som om han kanske har ljusa partier runt ögat, men det kan också vara en åldersförändring.
Någon som sett detta hos avkommor till Electro, Beach Boy eller Quaterback?
Någon som sett det efter andra hingstar, (endast halvblod utan tiger anlag)?
 
Sv: Ljusa ögonringar, hur förärvs de?

Dacaprio e Davignon - Caprimond - Laterit hade det vid äldre ålder. Han fick det först runt 4 års ålder om jag fattat rätt. Det var liksom med Quaterback stort hyschpysch och det döljdes av teatersmink innan varje visning/tävling...

länk raderad av moderator
Jag har nog sett ett 30-tal avkommor till honom och inte sett det på någon avkomma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ljusa ögonringar, hur förärvs de?

Hmm, kan inte hitta någon anknytning i stammen på DaCaprio till de franska förfäderna jag misstänkte kunna ha något med det att göra.
Ingen som har några fler erfarenheter av detta?

Tigrerade hästar har ju en fläckvis pigmenterad ögonring och visar ofta mer av skleran, men detta ser ju lite annorlunda ut.
 
Sv: Ljusa ögonringar, hur förärvs de?

Alla tigrerade hästar jag har sett har haft vit sclera och enligt Furugren har jag för mig att det alltid är så?

Ang Electro, så gick jag på Flyinge när det ljusa runt hans ögon kom. Det sades då att han fick det pga A-vitaminbrist och han fick morötter mot detta. Det hjälpte ju inget, men möjligtvis avstannade prosessen, för de ljusa områdena blev inte synbart större efter det. Det kan man ju å andra sidan inte veta att de hade blivit annars heller.
 
Sv: Ljusa ögonringar, hur förärvs de?

Jag var på en stuterivisning på Öbbestorp stuteri på 80-talet, där hade ett av dom gamla avelstona (då 26 år) ljusa ögonringar, och eftersom jag alltid är nyfiken så frågade jag om dom, och dom hade kommit fram när stoet var 4 år gammalt, det stoet var av gammal svensk stam garanterat utan tigrerat anlag.
 
Sv: Ljusa ögonringar, hur förärvs de?

Det kanske finns både en genetisk variant, t ex de tigrerade hästarnas, och andra? Läste just i Beridna Högvaktens tidning om en 22-åring, Still going strong och i fullt arbete, men som drabbats av sjukdomen vittiligo, pigmentbortfall, som i hans fall satt sig runt ögonen. På bilden ser han ut precis som Quaterback.
Varken smittsamt eller ärftligt men det kan säkert avskräcka stoägare ändå!
 
Sv: Ljusa ögonringar, hur förärvs de?

Inte för jag vet om jag blivit mycket klokare, men det är ju alltid kul att lära sig något nytt!
Så i åtminstone två fall har det debuterat i 4 års åldern. Hur tidigt kom det hos Quaterback, han är nu 6 år?
Förmodar alla utom Electro är (var) fuxar.
A-vitamin brist tror jag inte mycket på, men morötter är ju gott!
Vitilligo tror jag på, särskilt hos äldre hästar.
I extrem form, en hästarnas Michael Jackson, det låter hemskt!!

Ingen verkar ha sett tecken på att det nedärvs, men bevis eller ej torde komma ganska snart, med tanke på Quaterbacks astronomiska betäckningsiffror.
 
Sv: Ljusa ögonringar, hur förärvs de?

Jag vet en fux e: Electro som hade ljusa fläckar runt ögonen. Jag träffade hästen första gången vid 3,5 års ålder och då fanns dom där.
 
Sv: Ljusa ögonringar, hur förärvs de?

Quaterbacks pappa har precis samma pigmentbortfall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp