Bukefalos 28 år!

Lös häst på färja

Sv: Lös häst på färja

Det är tredje gången idag som jag hör att hästar kommit lös. Har folk otur eller är "vi"allmänt slarviga?
 
Sv: Lös häst på färja

Vilken mardröm!:( Halt och trångt och bullrigt. Hörde nåt om att rampen ramlat ner på bilen bakom och hästen var sedan innan lös i transporten så den tog sig lätt ur så. VET ingenting, bara hörsägen, läser ägaren till hästen detta och det inte stämmer ber jag så mycket om ursäkt.
 
Sv: Lös häst på färja

Läskigt men samtidigt tur i oturen att hästen inte blev skadad...
 
Sv: Lös häst på färja

Hur tusan bär sig en häst åt för att komma ut ur en transport?!
Om luckan var så dålig att den föll ner så ska man väl för tusan inte köra med den!
Med en transport i bra skick så lär det väl vara i princip omöjligt för hästen att ta sig ur den, iaf oskadd...
 
Sv: Lös häst på färja

Jag är INTE förvånad. I våras åkte jag över till Gotland för att hämta min kompis och hennes hästar.

Vi körde 2 bilar och 2 transporter så ingen av oss har BE kort. Hästarna är världens snällaste.
Resan till färjan gick kanon! Och hela resan på färjan oxå.

Pga den kvava värmen är man i princip TVINGAD att ha luckan bak eller framdörren öppen. VI valde att ha övre lyckan på frontutlastaren öppen och den vanliga dörren på andra trailen. Dock är det ett stprt minus med färjan. Man får bara kolla till dem då och då. Alltså kan det hända oerhört mycket under den tiden. (tror det var 1 ggr/timmen man fick kolla) Våra hästar stod lugnt och stilla och åt hö.

Problemet är när man ska åka därifrån. Det blir mycket liv och rörelse runt omkring och hästarna blev oroliga. De började givetvis gnägga=/ Och då visste vi att nu måste vi av båten fort! Unghästen började genast konstra och börja sparka på rampen. Att de vågade sitta i bilen bakom det förstår jag inte! Rampen fick sig några rejäla kängor innan vi lyckades köra av färjan. Kan tala om att rampen idag är MYCLET svårstängd. Han lyckades alltså nästa med att sparka sönder den.

Om de kunde undvara 1 bil för varje trailer man kör in så skulle nog olyckorna kunna minskas. Lite mer plats skulle kunna göra att man i nödsituationer kan lasta ur hästarna och på så sätt förhoppningsvis få bättre kontroll över situationen. Visst kanske 1 eller 2 bilar får stryk men förhoppningsvis slipper man lösa hästar=/

Kan tillägga att den trailer som tog skada är en nyare star trailer safir....
 
Sv: Lös häst på färja

det skulle finnas en bredare fil för hästtransporter, som dessutom är den som fylls sist och töms först, så att det blir så mycket lugn och ro som möjligt för hästarna..

jag vet inte om det är möjligt men det bästa vore väl att färjorna har vissa bestämda turer då man kan åka med hästtrailer eller/och att man måste förboka, för om endast en hästtransport skall med varje tur kan det vara kostsamt att ha flertalet tomma bilplatser varje gång..

boxar på färjan vore väl guld men det kan vara svårt att få rederiet att gå med på ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter "Den svenska stostammen är snabb och kvick men saknar scope", det säger Ridsports gästkrönikör Helena Torstensson, som menar att när det...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: athena
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen Global Diplomacy sprang in Västerbo Lookhigh inför starten av lopp 4 på Vaggeryd. Global Diplomacy kom lös och skadade sig så...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kunde vi lösa gåtan med ledinflammationer så skulle en stor börda lätta från de kollektiva hästägaraxlarna. Ledinflammation, eller...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kunde vi lösa gåtan med ledinflammationer så skulle en stor börda lätta från de kollektiva hästägaraxlarna. Ledinflammation, eller...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp