Bukefalos 28 år!

Lösdift, kan nån hjälpa mig ?

S

Sarah_8304

Jag skall skaffa mig en stor tinker nu om ett litet tag, undrar om det är någon som kan svara på om han hade kunnat gå ute ? Han hade haft ett vindskyd med tre helväggar som är stort och fint, Och kommer även vara täckad i dåligare väder. Det kommer även finnas ett tonn med halm för han att ligga i om det är så och även fri tillgång till hö, han står för närvarande i ett oisolerat stall. Hade han klarat kylan ? Kan inte mycke om sådant här så svara gärna om ni har tips eller råd :confused: :confused:
 
den kommer att klara sig utmärkt! Kom ihåg att den ska ha vatten ochså =) lätt att tappa bort, om den har sin vinter päls klarar den nog av lösdrfit galant!

Svarade förr men svaret kom på villovägar tror jag!

Lycka till!

Mvh anna :bump:
 
Tinker är så härliga hästar!! :banana: Är själv medryttare på en. Han har täcke bara om det är mer än -20. Eller riktigt ruskväder. Han har aldrig varit sjuk under de 1½ år jag har ridit honom. Så jag tror de skulle gå bra. Har dock aldrig haft en häst på lösdrift. Men det verkar vettigt. Har även hört att om de har tillgång till hö hela tiden, så håller de sig varma genom att äta.
 
Ja, varför skulle han inte klara det? Jag har min unghäst på lösdrift utan täcke och pållan gick på lösdrift medan hon hade fölis på sidan, bägge är hbl. Där lillan går har det varit -25 i vinter. :crazy:
 
Hej!!

Är själv ägare till ett underbart tinkersto, som går på lösdrift med sina islandskompisar.
Inga problem alls, och det är många tinkerägare som låter sina tinkrar gå på lösdrift..så det kan jag varmt rek.
Glöm täcke, det klarar de om de har tillgång till ligghall.

Jag köpte min tinker för ca 3 år sedan, ägarna ville sälja henne till någon som skulle låta henne stå inne på box, de menade att hon inte skulle klara kylan då hon är uppfödd på box...jag lovade att hon skulle få vara på box, men det är en box som står öppen :D, och hon kan själv vara ute med kompisarna eller krypa in och lägga sig :D...vissa nätter sover hon på box...men oftast är hon ute ...så jag det är bara att ta hem din tinker pojk och låta honom få leva ett boxlöst liv!!

Lycka till!!
p.s är du med i nån förening??

Pm mig så kan jag ge dig tips på en om du vill vara med och snacka BARA tinkrar...

Sam
 
Klart han kan gå ute men kanske inte i år. Tycker inte att det är riktigt schysst att slänga ut en uppstallad häst mitt i vintern.

Men om du "måste" så täcka ordentligt och sen nästa år så kan du skippa täcke om du nu inte vill ha det för att du rider och vill ha kortare päls eller så.

Håll ett öga på honom och se till så att han verkligen får fritt med hö så ska det nog gå bra.
 
Klart han kan gå ute men kanske inte i år. Tycker inte att det är riktigt schysst att slänga ut en uppstallad häst mitt i vintern.

Men om du "måste" så täcka ordentligt och sen nästa år så kan du skippa täcke om du nu inte vill ha det för att du rider och vill ha kortare päls eller så.

Det är inget hbl vi talar om, det är en Tinker!!!

Min Tinker står på box på nätterna, men är ute på dagen. Han har en mycket speciell päls, inte alls som andra hästar (inte som lurviga islänningar...). Den är oerhört tät och tjock, men inte alls lång. Han myser ute utan täcke när alla andra hästar står och huttrar i 2- eller 3-dubbla täcken! Han har inte behövt varken vintertäcke eller regntäcke! :p
 
Och? Ska de bli samma skitsnack som om islandshästar, att de kan bära vad som helst, tåla vad som helst och leva på luft? :confused: Man får väl ta hänsyn till hästens förutsättningar oavsett ras?

Är den van att stå uppstallad, med täcke eller är klippt så får man ju anpassa sig efter det! Det finns fbl som går på lösdrift och klara det utmärkt, eftersom de är vana med det och har fått rätt förutsättningar från början!

Om man tror att en tinker är en "superhäst" ska man hålla sig till barbie... :smirk: vad är det för hästar du sett som stått och huttrat i flera lager täcken? Jag har aldrig sett en häst huttra med varesig ett eller flera täcken, men det har naturligtvis varit huvudsakligen mest klippta hbl jag sett... Det kanske är vanligt bland tinkers i dalarna? ;)

En tinker är ingen egen ras, utan en blandning av flera. Dvs de kan se ut i princip hur som helst! Det är en grövre häst med mycket hovskägg och oftast skäckfärgade. Har du någon rasstandard att tillgå som alla vi andra inte har tillgång till? :smirk:
 
Eh förlåt?

Oavsett ras anser jag det INTE schysst att slänga ut en häst som stått uppstallad fram till nu på lösdrift utan att hjälpa den lite extra.

Min egen står på lösdrift med två halvblodsston och de fryser inte men hade hon stått uppstallad första halvan av vintern hade jag täckat henne iaf i en övergångsperiod.
 
Hejhejhej, nu ska vi sluta att vara otrevliga herre gud va ni hoppar på varandra.

Klart hon kan ha han ute om han inte fryser ÄVEN om han stått på box, min kille som är rakad å fått stått på box pg av skada går idag ute å är rakad (med varmt täcke) å då hade vi -16 i natt men så länge de har lä skydd vatten å hö så klarar de flesta hästar sig ute, är han van att ha täcke släng på honom en täcke om han inte har satt sin riktiga vinter päls.

Varför bråkar ni männsikor hela tiden här på buke?

*förundrad* :bump:
 
Jag har också en lurvboll hemma i stallet,och hon är mkt mkt lurvigare än de andra hästarna,men för det skulle jag inte slänga ut henne på en lösdrift nu.För trots hennes päls,så är den ändock "anpassad" i klimatet hon bor i nu.Inte ute på lösdrift.Så jag håller med lil-sis..
 
Om man tror att en tinker är en "superhäst" ska man hålla sig till barbie... :smirk: vad är det för hästar du sett som stått och huttrat i flera lager täcken? Jag har aldrig sett en häst huttra med varesig ett eller flera täcken, men det har naturligtvis varit huvudsakligen mest klippta hbl jag sett... Det kanske är vanligt bland tinkers i dalarna? ;)

Ditt inlägg är så korkat så jag borde egentligen inte svara, men för andras upplysning så gör jag det ändå. Du har tydligen inte sett en Tinker mer än på bild i Min Häst (inget negativt om tidningen!). Kom gärna hit så ska du få lära känna en Tinker och känna på vilken typ av päls den har!

Jag har ett antal dressyr och hopphästar uppstallade hos mig och de är klippta, totalt klippta, ben och allt. Dessa hästar har absolut inte någon resistens mot kyla.När det är bara –5 eller –10 och blåser lite (och det kan bli betydligt kallare) så fryser dom ordentligt. De huttrar , kryper ihop och står med rumpan mot vinden och vantrivs, de skakar helt enkelt! Inte Tinkern! Han promenerar runt och bryr sig inte alls! Hans päls är lite som en and.... Den är tjock och vattentät, men inte lång - och står emot allt.

Jag tror det är bäst att du återvänder till Barbie själv och låter oss som pysslar med Tinker vara i fred. Lägg dig inte i det du inte har kunskap om!

Beträffande rasan så är min Tinker rastypad, men jag orkar inte gå in på den diskussionen eftersom jag anser att du inte är värd tiden. Ta en titt på http://www.svenskatinker.se/ så kanske du lär dig något innan ditt nästa uttalande!!!
 
Hoppsan, här är vi trevliga själva när vi klagar på tonen! :D Om du inte såg det så använde jag smileys för att försöka visa att mitt inlägg lite ironiskt, men du verkar hugga efter strupen direkt? :angel:

I de stall jag står och har stått så är det ingen som klipper ben och huvud på hästarna. Klart att en sån stackare fryser, det skulle även din tinker göra om den var helklippt på det viset! :eek: Min egen gamling är helklippt förutom huvud och ben, men jag har aldrig sett varesig henne eller andra hästar med liknande klippningar stå och huttra. Vårt andra hbl går helt utan täcken och är inte heller klippt men väldigt tunnhårig, jag har aldrig sett henne frysa heller. Unghästen går på lösdrift i ett kallhål och har aldrig ens varit i närheten av en klippmaskin och har päls som ett ryafår! Oops, det är kanske någon som har bytt ute henne mot en tinker? ;)

Du får gärna pyssla med din häst ifred, men att säga åt folk att de ska slänga ut hästar på lösdrift så här års, när de stått på stall hela vintern, är inte shysst oavsett vad det är för ras vi snackar om. Jag kan inte se någonstans att det är hästens bästa du har för ögonen när du ger sånna rekommendationer, bara öka folks fördomar mot ytterligare en ras. Ska du dessutom börja hacka på ras kanske du inte ska bli så förvånad om du får mothugg. :idea: :smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 344
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 124
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 648
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp