Lösdrift och liggunderlag...

S

Stopek

det verkar då helt omöjligt, för så snart man strör på i hästarnas utebox så tycks de säga "Wow, en toalett under tak, tack så hemskt mycket matte". Man tycker ju att de borde tänka att här var en gosig säng här skall man gå UT när man behöver kissa eller bajsa. Men nej, där går man in, gör sina behov och sedan ut direkt, om det är uppstrött.
Så jag funderar på lite alternativ. Sommartid älskar ju hästar att stå i sandgropar i hagen. Där skulle de aldrig drömma om att kissa. Finns det någon som provat det? Hur gick det? Lät de bli att gå in och pinka och höll sig sanden därmed torr och mjuk under vintern? Ett annat alterntiv är att ha en gummimatta (sådan som kor har) i ett hörn där de kan ligga ner? Har någon provat det? Ligger de då på den och håller den sig fräsch? Vad med hårdstampat torvgolv? (kan inte tänka mig annat än att det möter samma öde som spånströ dock)
Hälsning Maja
 
Vi har så att vi spärrar av halva ladan på dagtid så att det finns nymockat hela tiden. Det fungerar mkt bättre än att de har tillgång till hela bädden hela dygnet.
 
har med tänkt på det och de e ju lite knäpppa när de gör då...
 
Tack för svar. Läste i Hästfynd för ett tag sedan om detta. De menade att om man slänger ut strö ute i hagen för att locka dem dit och sedan har man bara hårt golv under tak. Nu har jag en utebox med bara hårdstampat jordgolv och då lockas hästarna inte till att kissa där och det är rent. Men marken fryser på vintern, så det går ju inte att ligga på. De får därför komma in och sova på spånbädd. Nästa säsong, tänkte jag dock fixa till det, så att de kan få gå på lösdrift. För de trivs allra bäst med friheten att kunna vandra ut och in som de behagar. Men jag ser inte hur jag skall lösa det hela. Vill ju inte att deras innemiljö skall osa av ammoniak från allt kissande. Gummimatta, är nog inte så lockande att kissa på, men jag undrar om de verkligen skulle lägga sig på den. Skulle de det så vore det ju den idealiska lösningen. Så kan man slänga ut en stor halmbal ute under något träd och låta dem kissa i (och sova i om de behagar). Fast är det någon som har provat gummimatta?
Hälsning Maja
 
Har du provat med en ordentlig djupströbädd? Det har jag alltid kört med till uteboxar och unghästboxar och har aldrig haft problem med dålig lukt, hosta eller strålröta på hästarna.

Ett absolut måste är dock att strö jättemycket när man anlägger den och aldrig ta bort annat än "trivselhögarna" och aldrig röra kisset. Gör man så, så kommer bädden suga bra och sedan börja förbrännas i botten och vara kruttorr på ytan. Bädden mockas sedan ut 2-3 ggr/år. Renhållningen underlättar förstås om hästarna stängs ute från boxen under dagen, så det är rent och fint när de kommer in framåt kvällen. Om du vill att de skall ha skydd under dagen kan du ju bygga ett enklare vind och regnskydd utan strö och ha en rundbal med hösilage i hagen som de kan smaska på: Då kommer de garanterat inte ha något behov av att gå in i boxen under dagen. Annars kan du ju plocka pluttar lite oftare, ex. morgon och kväll, för att sedan strö på kvällen.
 
Håller med dig helt angående djupströbäddenSå har vi och det fungerar.
Men att låsa dom ute på dagen är jag mer tveksam till.
Det var väl en lösdrift det handlade om??

Våra unghästar lever rövare hela nätterna och på förmiddagarna ligger dom och gosar i halmen inne. Framåt lunchtid så sätter dom igång igen.
Ett sätt att hålla renare är att stråfodret finns ute i häckar eller nåt.

Har man hö/hösilage inne så blir det grisigt värre...

AM
 
Det finns ju mänga olika varianter av lösdrifter. De flesta jag känner har lösdrift som hästarna bara har tillgång till på kväll och natt. Sedan har de förstås regn- och vindskydd samt hösilagehäck ute i hagen. Om det är dåligt väder öppnar man naturligtvis upp mellan hage och lösdrift så att de kan gå in tidigare om de vill. Under natten är det dock stängt till hagen.

Håller med dig om att det är dumt att fodra ströfodret inne i lösdriften - det rör till det ganska mycket i boxen om de är många och boxen är stor. Det är heller inte bra om de kissar i stråfodret då det inte suger upp alls lika bra som halm.
 
Våra har som sagt tillgång till hälften under dagarna när de andra hästarna är ute och hela efter insläpp. Det har gjort att bädden är mkt fräschare och sen när det är lerigt ute så lägger jag in hö för natten bakom avspärrningen då jag inte vill lägga för mkt ute i hagen.
 
Jag kanske är kinkig men för mig är lösdrift en benämning på ett ställe där hästar kan röra sig fritt ute och inne.
Om man låser dom ute eller inne så är det ju ingen lösdrift.
Då kallas det storbox...

Fast det kanske är bara jag som tycker så...

Våra ungar rör sig fritt ute och inne oavsett dag eller natt.

AM
 
Jag har haft lösdrift i tre år nu och är väldigt nöjd med det, hästarna oxå.
Stugan är 40 kvm till tre hästar. Visserligen gör dom som dina, går in å skiter.
Men det är ändå betydligt mer lättskött jämfört med om dom skulle haft vanliga boxar. Stugan har inget gjutet golv utan bara djupt med sand. Sen en tjock, varm halmbädd ovanpå. Jag mockar bara när det blir för högt. Det måste vara skönt för hästarna när det är -15 grader kallt att ligga på.
 
Håller med dig, det har fungerat för våra unghingstar som går på lösdrift.
Visst tycker de att det är skönt att kissa i halm, det skvätter inte lika mycket, samt vill de att det ska dofta "hemma" där de sover.
Men på med massa halm , ta bara väck träcket och låt bädden vara ifred. Det luktar inget alls.
Bra tycker jag :)
 
Jag vill också ha lösdrift...det ska jag ha när jag blir stor! Verkar praktiskt och hästarna mår npg super duper bra!! :)
 
Jeg har en liten løsdrift til mine to ponnier der de kan gå ut og inn som de vil hele døgnet. Inne får de vatten (for der fryser det ikke så lett), og der har jeg gummimatter med spån på toppen i halve boksen omtrent.
Jeg har funnet ut at det blir mest skit inne når det regner og blåser mye. OG når jeg gir foder for nær stallen. En periode i høst hadde jeg ryggvondt og orket ikke bære foret så langt ut i innhegningen, så jeg lempet det bare rett på utsiden av stallen, og fikk dermed mye mer jobb med møkkingen der inne istedet (heller ikke bra for ryggen...). Nå bærer jeg foret mye lenger ut i innhegningen, samt sprider ut det på 3-4 steder, og de går mye sjeldnere inn for å gjøre fra seg. En virkelig merkbar forskjell.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
3 564
Senast: turbofling
·
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 547
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp