Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

turbofling

Trådstartare
Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren öppen och pa kläder/väskor om dom ligger pa golvet i hallen. Ngn gang har han även varit pa mattan i barnen lekrum. I övriga rum pa nedervaningen och pa övervaningen har han aldrig gjort ngt.

Lite bakgrund om katten: Han blir 8 ar nästa ar, han var enda kattungen till en vildkatt som tyvärr dog när han var ngr dagar gammal. Han blev da uppfödd med nappflaska av en veterinär. När han var runt halvaret blev han kastrerad och flyttade han en tjej i en lägenhet stan. Där har han levt som innekatt tillsammans med henne och en honkatt. Tyvärr kunde hon inte ha katterna kvar och i maj ar fick han flytta till oss. Nu bor han med mig, min sambo och vara tva sma barn i ett hus pa 200 kvm, han far numera ga ut när han vill (gör han gärna men är inte ute länge och haller sig i trädgarden).

Vi hade fran början hans lada i tvättstugan men det fungerade inte, flyttade da in den i arbetsrummet, fungerade inte. Nu star den i ett hörn utanför arbetsrummet.

Vad vi provat: Olika sand, tva lador, städa ladan flera ganger dag och städa ladan bara en gang dag. Vi byter all sand när den känns ofräsch. Byta mattor i arbetsrummet, spraya citronvatten pa dom platser han kissat/bajsat men inget har fungerat. Sa fort dörren är öppen till tvättstuga/arbetsrum är han där, oftast kissar han men det händer att han bajsar ocksa. Är allt stängt sa gar han pa ladan utan problem.

Han är veterinärkollad och det är inga fysiska fel pa honom. Han är gosig och ligger gärna och gosar med oss, verkar inte heller ha ngt emot baren. Sambon är hans favoritperson som han sover hos och i första hand gar till om det gar att välja.

Har ni tips pa vad vi kan göra, jag orkar snart inte mer.
 
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

Hur många lådor har ni just nu?

Vad är det för typ av lådor (stora, små, med huv, med svänglucka)?

Var är lådorna placerade?

Vad är det för typ av sand i lådorna just nu (märke och sort)?

Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

Hur ofta rensas lådorna?
 
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

Hur många lådor har ni just nu?

Vad är det för typ av lådor (stora, små, med huv, med svänglucka)?

Var är lådorna placerade?

Vad är det för typ av sand i lådorna just nu (märke och sort)?

Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

Hur ofta rensas lådorna?

Nu har han en låda, vi provade två ett tag men det var inga skillnad. Lådan har tak med borttagen lucka. Lådan han fick med sig var liten (med tak och utan lucka) och vi upplever att han gillar den större bättre. Han är en liten katt, ca 2kg. Lådan står mellan köket och arbetsrummet, det är den enda plats som fungerar eftersom det inte gick att ha den i tvättstuga eller arbetsrum (öppen planlösning). Sanden han har nu är en typ gjord av trä, vi har provat tre andra typer också men ingen skillnad. Han gjorde likadant när vi hade samma som förra ägaren. Det är ca 2 dm sand, även här har vi provat olika utan resultat. Lådan rensas i stort sätt alltid morgon och kväll och däremellan om han passat när vi är hemma.


Jag var inte med så jag vet inte exakt vad vet. kollade men enl honom fanns inga medicinska fel.
 
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

Jag förstår inte riktigt på vilket sätt det inte fungerade att ha låda i arbetsrum och tvättstuga eftersom han verkar föredra att kissa och bajsa i just de rummen? Går han utanför lådan i de rummen även om det finns en låda där?

När en katt har utvecklat en vana att kissa eller bajsa på fel ställen måste man erbjuda ett överflöd av kattlådor och se till att dessa är så attraktiva som det bara går för att bryta beteendet. Lådorna bör helst vara helt öppna, men åtminstone vara utan svänglucka..

Antal och placering:

Lådorna måste vara fler än en och placeras ut två och två på de ställen som man tror att katten vill ha dem på. Ibland vill katter ha sina lådor på ett avskilt ställe och ibland vill de ha dem mer centralt (men ändå ostört). Att de bör stå två och två beror på att många katter ogärna kissar och bajsar på samma ställe och alltså vill ha en kisslåda och en bajslåda. Lådor behöver inte vara särskilda katt-toaletter köpta i djuraffärer, utan förvaringsbackar eller baljor i plast går lika bra.

Innehåll:

När det gäller känsliga katter ska man enbart ha lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand i lådorna. Det är den sorts sand som passar katters behov för ändamålet allra bäst eftersom den är mjuk för tassarna, grävvänlig och lätt att hålla ren. Exempel på bra sand är oparfymerade och finkorniga varianter av Extreme Classic eller EverClean. Pussi Kompakt (som man kan köpa i matvarubutiker) är också bra. Det ska vara ett tjockt och grävvänligt lager av sand som hela tiden fylls på allteftersom man rensar bort sand.

Renhet:

Eftersom katter är renliga djur är det jätteviktigt att lådorna rensas och rengörs ofta så att katten inte känner obehag över att lådan redan är använd eller smutsig när den går dit. Särskilt känsligt är det när det ligger bajs i lådan, så lådorna bör rensas varje morgon och kväll + när man är hemma och märker att katten har bajsat.

Förutom dessa åtgärder kan ni plugga in en Feliway-adapter på en central plats på det våningsplan han brukar kissa och bajsa fel. En sådan avger lugnande doftferomoner som motverkar stress och som katten känner sig harmonisk och trygg av.

Tycker du att det verkar obekvämt och jobbigt att ha lådor på konstiga ställen så väg den olägenheten mot det besvär som felkissande och felbajsande innebär. Att ha jättemånga lådor behöver inte heller alltid vara en permanent lösning utan vad som behövs tills man kommit tillrätta med felkissandet och felbajsandet. När katten endast använder lådorna igen bör ni kunna urskilja vilka lådor som kan tas bort, men fler än 1 låda bör dock katten alltid ha att välja mellan.
 
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

En annan viktig sak är att konsekvent ta bort allt annat från golvet som katten kan känna sig frestad att kissa eller bajsa på, t.ex. kläder, små mattor, väskor och skor. Ha alltid lock på tvättkorgen (om ni har en sådan) i tvättstugan.
 
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

Tack för dina tips.

När vi hade ladorna i tvättstugan/arbetsrummet gick han nästan aldrig pa ladan utan använde mattor/filtar/rena kläder/smutsiga kläder/plastpase eller vad han nu hittade. Är dörrarna till dom rummen alltid stängda sa gar han bara pa lada men med tva sma barn sa är det svart se till att det aldrig är saker pa golvet eller att dörrarna är stängda.

Vi rensar alltid morgon och kväll + direkt när vi märker att han varit där (ngn är nästan alltid hemma sa i stort sätt alltid rensas den direkt).som sagt har vi provat flera lador men det är ingen skillnad. Det finns ingen mer plats vi kan ha ladan/lador pa, vi har öppen planlösning sa ställa ladan pa annan plats blir ungefär samma sak. Sen är jag lite rädd för att prova nya ställen (tex pa övervaningen), det är där vi haft ladan som han börjat använda hela rummet som toalett. Tex hade vi ladan i tvättstugan först och da var han aldrig i arbetsrummet, sen när vi flyttade in ladan i arbetsrummet började han kissa överallt där.

Han verkar föredra den träbaserade "sanden", när han haft fler att välja pa sa han ladan med den i. Han har alltid haft lada med tak och utan lucka sa jag har svart att tro att det är det han inte tycker om.

Jag ska kolla upp en Feliway-adapter, jag bor inte i Sverige men det eller liknande borde finnas här ocksa.

Funderat pa om han kan vara stressad även om det inte verkar sa. Hos förra ägaren var det bara en vuxen som jobbade heltid och även var borta ofta pa kvällarna (han var alltsa ensam ofta). Nu är det alltid full fart och sällan lugnt. Iof är vi sällan pa övervaningen pa dagtid och där far han vara ifred när han vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

om det är träbaseras sand tex ökö plus kan de vara så att sanden inte duger..Den sanden ska man fylla upp och skura rent lådan (även ev tak) och byta all sand när nivån är låg. Det kan även vara storleken eller huven som är problemet eller föt få lådor.

min hane har 4 lådor; 2 med Worlds best, 1 stor huvlåda med sand och en öppen med sand. Han varierar sig

Nu har han en låda, vi provade två ett tag men det var inga skillnad. Lådan har tak med borttagen lucka. Lådan han fick med sig var liten (med tak och utan lucka) och vi upplever att han gillar den större bättre. Han är en liten katt, ca 2kg. Lådan står mellan köket och arbetsrummet, det är den enda plats som fungerar eftersom det inte gick att ha den i tvättstuga eller arbetsrum (öppen planlösning). Sanden han har nu är en typ gjord av trä, vi har provat tre andra typer också men ingen skillnad. Han gjorde likadant när vi hade samma som förra ägaren. Det är ca 2 dm sand, även här har vi provat olika utan resultat. Lådan rensas i stort sätt alltid morgon och kväll och däremellan om han passat när vi är hemma.


Jag var inte med så jag vet inte exakt vad vet. kollade men enl honom fanns inga medicinska fel.
 
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

Det är öko-plus vi har. Vi har som jag skrev använt andra lador med flera andra typer av sand men han väljer alltid den större ladan med öko-plus i.

Vi gör alltid rent hela ladan när vi byter "sand", byter när den känns ofräsch (och jag har inte märkt ngn skillnad hur han använder ladan om det är srtaxt före ett byte eller direkt efter)
 
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

Han verkar föredra den träbaserade "sanden", när han haft fler att välja pa sa han ladan med den i. Han har alltid haft lada med tak och utan lucka sa jag har svart att tro att det är det han inte tycker om.

Kände han sig helt bekväm och trygg med den befintliga lådsituationen skulle han varken kissa eller bajsa på andra ställen än i lådan. Det är svårt att ändra de faktorer som också spelar in som t.ex. att han flyttat till nytt hem och ny familj med nya vanor, men det som går att ändra och förbättra är lådsituationen.

Genom att erbjuda bästa möjliga lådsituation minskar man risken för att hans oro tar sig uttryck i felkissande. Känner han sig bekväm med sin lådsituation minskar man även den inneboende stress som får honom att kissa fel och den stress som felkissande innebär och skapar, inte minst hos katten själv.

Om du skulle konsultera en kattbeteenderådgivare kan jag slå vad om att det första rådet skulle vara att förbättra lådsituationen genom att erbjuda fler lådor och byta till finkornig sand.

Att bryta ett beteende sker dock inte genom en fingerknäppning, utan det är en process. Katter är vanedjur och behöver tid på sig innan invanda beteenden bryts. Är lådan med träströ större, renare eller bättre placerad än den med finkornig sand är det möjligt att han väljer den med träströ (trots visst obehag), så man måste alltså erbjuda både rätt sorts lådor, rätt kattströ och rätt placering.

Vad katten "alltid har haft" för sorts lådsituation kan man glömma när katten börjar kissa eller bajsa fel. Att katten kissar eller bajsar fel betyder att något är fel, även om katten tidigare har stått ut med det. Är det något med lådan som inte känns helt bra för katten behövs det bara någon ytterligare yttre påfrestning i form av stress för att obehaget med lådan ska kännas oöverkomligt.
 
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

Om det nu är lådan han inte gillar varför är det då bara i tvättstugan/arbetsrummer han väljer att gå till. Om han inte har haft tillgång till dessa rum på flera veckor använder han bara lådan. Om han är så missnöjd med lådan borde han inte börja kissa på andra platser då?

Kan ju ta tvättkorgen som exempel, om den står i sovrummet ligger han gärna i den och sover, ställer vi exakt samma tvättkorg med exakt samma innehåll i tvättstugan kissar han där så fort han får chansen.

Han är min första katt (sambon är uppvuxen med katter) så jag är ingen expert men min känsla är att det är något annat än missnöje över livssituationen.

Och ang "sanden" så började beteendet långt innan vi provade träsanden, tycker.nog tom att det blivit bättre med den (eller så har vi blivit bättre på att undvika situationer där han får chansen att kissa på andra ställen)
 
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

Om det nu är lådan han inte gillar varför är det då bara i tvättstugan/arbetsrummer han väljer att gå till. Om han inte har haft tillgång till dessa rum på flera veckor använder han bara lådan. Om han är så missnöjd med lådan borde han inte börja kissa på andra platser då?

Kan ju ta tvättkorgen som exempel, om den står i sovrummet ligger han gärna i den och sover, ställer vi exakt samma tvättkorg med exakt samma innehåll i tvättstugan kissar han där så fort han får chansen.

Han är min första katt (sambon är uppvuxen med katter) så jag är ingen expert men min känsla är att det är något annat än missnöje över livssituationen.

Och ang "sanden" så började beteendet långt innan vi provade träsanden, tycker.nog tom att det blivit bättre med den (eller så har vi blivit bättre på att undvika situationer där han får chansen att kissa på andra ställen)
Katter är sällan konsekventa med sitt felkissande när det är lådan det är fel på. Katter är renliga djur och håller sig till sin toalett in i det längsta, så när de förmår sig att själva välja ett helt nytt ställe är det inte något de bara kommer på "out of the blue". Behovet av att hitta ett nytt ställe måste finnas där och då spelar både plats och underlag en stor roll.

Tvättstugan och arbetsrummet är uppenbarligen bra rum att kissa i enligt katten och kanske kan det höra ihop med att det faktiskt funnits lådor där tidigare. När han kissar i tvättkorgen i tvättstugan är platsen + underlaget bättre än kattlådan i hallen, medan tvättkorgen i sovrummet står på fel plats för att användas som toalett.

När det gäller ert tidigare användande av sand är det fler faktorer än att det faktum att det var sand i lådan som spelar in. Vad var det för sorts sand (grovkornig, finkornig, klumpbildande, icke-klumpbildande, parfymerad, oparfymerad, dammig, ren, smutsig) och i vilken sorts låda var sanden och var var lådan placerad någonstans?

Alla undersökningar visar att kattens naturliga preferenser när det gäller kattsand är att den är väldigt finkornig och mjuk, vilket innbär att den är både grävvänlig och behaglig att stå på och fräsch om ägaren sköter lådan ordentligt. Har man en felkissande katt är det därför väldigt olämpligt tycker jag att envisas med att ha material i lådan som många katter faktiskt har svårt för.
 
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

Min hane gillar att kissa i våran Worlds best (tror jag den hette) och bajsa i sanden.. bajsar han i Worlds best vet vi att det är dags att fylla mer sand i hans "bajslåda".. Men har du testa 2 lådor med ökö plus en stor öppen och den som nu har nu?

du skrev "Tex hade vi ladan i tvättstugan först och da var han aldrig i arbetsrummet, sen när vi flyttade in ladan i arbetsrummet började han kissa överallt där." Vad händer om ni ställer en låda i tvättstugan?


Det är öko-plus vi har. Vi har som jag skrev använt andra lador med flera andra typer av sand men han väljer alltid den större ladan med öko-plus i.

Vi gör alltid rent hela ladan när vi byter "sand", byter när den känns ofräsch (och jag har inte märkt ngn skillnad hur han använder ladan om det är srtaxt före ett byte eller direkt efter)
 
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

Vi har provat att ha en lada med olika typer av sand i tvättstugan + en där den star nu (och stängt arbetsrum) men da kissar han bara pa annat än ladan i tvättstugan och sällan i ladan pa sin vanliga plats.

Det enda vi inte har provat är öppen lada, ska köpa en till sa fort affärerna öppnar igen efter julen (nu är allt stängt ngr dagar). Helst vill vi ha ladan i tvättstugan, det blir mer lugn för honom där och ladan star inte där alla rör sig. Hoppas det fungerar.

En sak som jag reagerat pa är att han aldrig gräver ner bajset när han varit pa ladan, oavsett sand. När han är ute bajsar han helst pa den stenharda grusgangen. Ngn gang har han bajsat i barnens sandlada men inte heller där har han grävt ner bajset. Är det en naturlig instinkt att göra det eller ngt kattmamman lär ungen (han har ju aldrig haft en mamma som lärt honom).
 
Sv: Katt som kissar/bajsar pa andra ställen än ladan

När det gäller ert tidigare användande av sand är det fler faktorer än att det faktum att det var sand i lådan som spelar in. Vad var det för sorts sand (grovkornig, finkornig, klumpbildande, icke-klumpbildande, parfymerad, oparfymerad, dammig, ren, smutsig) och i vilken sorts låda var sanden och var var lådan placerad någonstans?

Den vi fick med när vi fick honom var finkornig, dammig, klumpbildande, tror parfymfri men luktade väldigt illa fort. Vi fick byta sanden helt nästan varje vecka. Den sanden hade han "alltid" haft enligt förra ägaren. Da började han kissa i tvättstugan. Vi hittade inte just den sanden igen sa vi köpte da den träbaserade och det fungerade bra ngr veckor, sen började problemen igen. Vi flyttade da ladan till arbetsrummet eftersom jag fick tips om att det kan vara mkt lukter i tvättstuga som kan störa katten. Ngr veckor fungerade det bra i arbetsrummet men sen började problmen där. Da köpte vi en ny lada men hade var samma "sand" och även da fungerade det bra ett tag.

Sen köpte vi en annan sand, en grovkorning och ickeklumpande men den verkade han inte gilla alls. Vi provade den i bada nya och gamla ladan men nej. Provade da en annan klumpande finkorning sand men inte heller da valde han den ladan men den sanden i. Det verkar som det inte spelar sa stor roll vilken sand som är i vilken lada, han väljer alltid den ladan som "träsanden" är i.

Sa jag kan inte komma pa ngn mer typ av sand att prova, blir ganska dyrt ocksa att köpa hem sand som sen ända inte används. Men nästa steg vi provar nu är att köpa en öppen lada och ställer den i tvättstugan (far se till att halla undan all tvätt under prövotiden) och har kvar den gamla pa nuvarande plats. Tycker du att vi ska ha "träsanden" i den öppna ladaneller ngn annan?
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 896
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Katten på mitt jobb har börjat bajsa på andra ställen än i lådan och vi funderar på vad det kan bero på. Ingenting är annorlunda, samma...
Svar
0
· Visningar
679
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 312
Senast: Inglorion
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 142
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp