Bukefalos 28 år!

lösdrift olika typer

B

bruks

några frågor om lösdrift??

Hur fundar det??
Hur stor ska de var ligghallar per häst?

Hur funkar de vinter tid för hästarna??
Tänkte om har ridigt och de är svetigta hur funkar de med lösdrift på vintern blir dom inte sjuka??

Kan man ha typ som lösdrift men att man stänger in dom i ligghallen på natten eller då det är jätte dåligväder ??

hur funkar det i allmänhet då man rider och kör mycket med sina hästar?

Nu tänkte jag mer att ev ha ett mellan ting mellen lösdrift och valigt stall men som sakt är det bara funderingar.

Jag har en gammal ladugård och funderar på att bygga om mitten delen till en stor box så de blir som en ligg hall och bara ha fri utevistelse när de fint väder. hoppas ni förstår vad jag menar.

De kommer alltså vara lika varm som ett valigt stall när de är stäng ditt in.

Skulle detta funka bra?
 
Sv: lösdrift olika typer

Vet inte stårlik på ett ligga häl per häst, finns säker mått.
Behövs 3 vägger och en tak, dragg fri, tjock tör bed. Helst oppet mot syd. Häster vill gärna se utt över det som händer och inte känna sig instängd.

Dom få gånger jag täcka mina häster är om det är ihällenda källt höst rein där dom har inte sätt på vinter päl och finns risk att dom bli blott kallt in på skinnet, mest nätt tid, på dagen kan jag kontrol om dom är blott.
Och nu när vi hade den sträng kila, fick dom gå 3 dager med strom täckar.

Ridning o Svett:
Anvader ett tjok storm täcket, släga på den efter rid tur, ger den mat, när den har ätet färdig är den törr och jag kan ta av täcken.
Jag är väldig mån att bevara pälse;
JAG KLIPPA ALDRIG EN HÄST PÅ LÖSTDRIFT!

Foder:
10-12kg hö och 1kg havre per häst
Vatten och slick sten.
Az
 
Sv: lösdrift olika typer

Det du tänker bygga är inte egentligen en lösdrift utan vad som kallas för storbox alt gruppbox. Måtten på den ska vara samma som om det varit en massa små boxar. Så att var häst har minst samma kvadratmeter antal som hade krävts om det skulle vara egen box. Så storleken på kommer att beror på antal, ålder och storlek på hästarna som ska vara där.
Är det en ren lösdrift där man inte stänger i hästarna så kan den få hålla lite mindre mått om man inte fodrar inne i den. Du hittar alla regler och mått på jordbruksverkets hemsida.
 
Sv: lösdrift olika typer

några frågor om lösdrift??

Hur fundar det??
Hur stor ska de var ligghallar per häst?

Hur funkar de vinter tid för hästarna??
Tänkte om har ridigt och de är svetigta hur funkar de med lösdrift på vintern blir dom inte sjuka??

Kan man ha typ som lösdrift men att man stänger in dom i ligghallen på natten eller då det är jätte dåligväder ??

hur funkar det i allmänhet då man rider och kör mycket med sina hästar?

Nu tänkte jag mer att ev ha ett mellan ting mellen lösdrift och valigt stall men som sakt är det bara funderingar.

Jag har en gammal ladugård och funderar på att bygga om mitten delen till en stor box så de blir som en ligg hall och bara ha fri utevistelse när de fint väder. hoppas ni förstår vad jag menar.

De kommer alltså vara lika varm som ett valigt stall när de är stäng ditt in.

Skulle detta funka bra?

Svar på dina mer "regelverksfrågor" får du på jordbruksverkets hemsida, där står allt om mått på ligghall, hur den ska byggas, osv.

Jag har min häst på lösdrift och tycker det är kanon. Är han svettig efter ridning får han stå inne en stund med fleecetäcke och käka lite kraftfoder medans jag pillar med annat, annars kan man ju bara klippa dem och slänga på fodrat täcke också.

Funderade lite på det du skriver om att du vill kunna stänga in dem i ligghallen på natten- varför det? Om hästen har möjlighet att gå in i ligghallen så GÖR den det- om den vill. Vill den inte gå in, så är det för att den inte BEHÖVER gå in. Hästen vet bättre än vi vad som är bäst i det fallet! :idea:
Dessutom är väl inte stall varma...? Eller, BÖR inte vara varma iaf. Klart att det är isolerat så det blir ju varmare än utomhus när det är svinkallt. När vi hade -10 grader ute var stallet +1 ungefär.


Kanske funkar det inte med lösdrift för alla hästar, men alla de jag träffat har det funkat kanonbra för. Även halvblod, fullblod osv. Och hästar i full tävlingskondis! Däremot har vi ibland tagit in dem på box natten innan tävling, för att de ska slippa göra av med så mycket energi och för att de ska vara lite rena...:angel:
Min häst har, sedan han flyttade till lösdrift, blivit som en helt ny individ. Han ÄLSKAR det! Och ävne om de kan välja att vara inne så stod bl.a hela flocken utomhus när det var regn och stormvarning... Men ibland väljer de att gå in och lägga sig en stund, eller bara stå och mysa ihop! Men nu undervintern har vi sett att det tydligen är mycket mysigare att ligga och sova i snön än i den tjocka halmen ;)
 
Sv: lösdrift olika typer

några frågor om lösdrift??

Hur fundar det??
Hur stor ska de var ligghallar per häst?

Hur funkar de vinter tid för hästarna??
Tänkte om har ridigt och de är svetigta hur funkar de med lösdrift på vintern blir dom inte sjuka??

Kan man ha typ som lösdrift men att man stänger in dom i ligghallen på natten eller då det är jätte dåligväder ??

hur funkar det i allmänhet då man rider och kör mycket med sina hästar?

Nu tänkte jag mer att ev ha ett mellan ting mellen lösdrift och valigt stall men som sakt är det bara funderingar.

Jag har en gammal ladugård och funderar på att bygga om mitten delen till en stor box så de blir som en ligg hall och bara ha fri utevistelse när de fint väder. hoppas ni förstår vad jag menar.

De kommer alltså vara lika varm som ett valigt stall när de är stäng ditt in.

Skulle detta funka bra?

Har haft min nordis på lösdrift i närmare 2 år, ångrar det inte en sekund och bättre kan han inte ha det. Han är verkligen byggd för att vara yte och det har fungerat utmärkt även på kalla vintern! Här uppe har vi haft -37 som mest i vinter och även då stod han ute utan täcke om mumsade på grovfoder.
Nu hinner jag inte rida eller köra dagligen denna vinter pga arbete, men då han blir svettig så undviker jag täcke, går lite med honom och ställer ut han i hagen. får hästen äta så sköter han torkningen bäst själv, utan täcke. Har inte märkt någon stelhet i muskulatur eller liknande pga det och det hat tagit honom ca 45 minuter att torka upp tjockpälsen.

Min fråga är varför du vill stänga in dem på natten? Frågar du hästen själv så vill den nog helst vara ute där den kan ströva som den vill. Hästarna i våran lösdrift använder knappt ligghallen, även när det är tjuvblåst och snöstorm så hittar man dem stående med rumpan mot vinden när man själv tycker att de borde gå in i ligghallen.
Ska man väl ha lösdrift tycker jag att man ska köra fullt ut, låta hästen odla vinterpäls ordentligt och sedan låta den gå på riktigt lösdrift. Jag är av den åsikten att det skulle skada hästen mer om man varierade sig, en tjock lösdriftspäls ville inte stå instängd i ett stall...

Som sagt har jg bara positiva erfarenheter av lösdrift, min häst var rätt dålig i rygg och muskulatur när jag köpte honom men han har aldrig varit så fin som nu, min equiterapeut trodde knappt sina ögon när hon fick gå igenom honom nu i början på januari (ej gått igenom sen april - 09). Hon hade aldrig trott att han skulle kunna bli så stabil i korset som han är nu, och det tackar jag lösdriften för!
 
Sv: lösdrift olika typer

Hur fundar det??En lösdrift fungerar utmärkt om ligghallen är bra och om den sköts rätt. Markförhållanden måste också passa belastningen som en lösdrift innebär
Hur stor ska de var ligghallar per häst?Normalfallet minst 80% av en normal hästbox för samma storlek på häst. Mått och övriga krav finns att läsa på jordbruksverkets hemsida www.sjv.se under djur/djurskydd

Hur funkar de vinter tid för hästarna?? problemet för hästar är oftast inte kyla utan väta.
Tänkte om har ridigt och de är svetigta hur funkar de med lösdrift på vintern blir dom inte sjuka??Täcke på så att de får torka alternativt klippning t ex. Har man en lösdrift så ska man också ha ett utrymme som är uppvärmningsbart där man kan ställa en sjuk häst vid behov.

Kan man ha typ som lösdrift men att man stänger in dom i ligghallen på natten eller då det är jätte dåligväder ??Visst kan man, men då räknas det som gruppbox och då krävs andra mått än de för ligghall


Jag har en gammal ladugård och funderar på att bygga om mitten delen till en stor box så de blir som en ligg hall och bara ha fri utevistelse när de fint väder. hoppas ni förstår vad jag menar. Då är det inte lösdrift utan grupphållning. Bättre att låta hästarna gå ut och in som de själva vill.

De kommer alltså vara lika varm som ett valigt stall när de är stäng ditt in.

Skulle detta funka bra? Beroend på antal hästar du tänkt att bygga för/får plats så kan du behöva förpröva din lösdrift. Kontakta din Länsstyrelse för att få mer information
 
Sv: lösdrift olika typer

Hur funkar de vinter tid för hästarna??
Tänkte om har ridigt och de är svetigta hur funkar de med lösdrift på vintern blir dom inte sjuka??

Beror på individerna och till viss del rasen hur de mår och trivs med lösdrift. Jag har islandshäst på lösdrift, klipper aldrig och har aldrig täcke på. Han är en sån som blir snabbt svettig av minsta lilla, särskilt nu när det är mellan -4 och 0 grader. Vi har ligghall och även boxar. Ibland får han stå inne en stund men blir lätt svettig även av att vara inne, så ibland känns det bättre att släppa ut honom svettig. Ofta är han torr längst in och fuktig längst ut i pälsen. Är han dyblöt rakt igenom släpper jag inte ut honom om det är riktigt kallt och/eller blåsigt.

Jag anpassar ridningen till viss del och undviker att rida honom riktigt svettig när det är riktigt kallt. Jag kan i och för sig tänka mig att ha ett täcke, men hittills har det inte behövts. Jag tycker inte han har blivit stel och ta i trä, han har hållit sig frisk alla år jag har känt honom.

Kan man ha typ som lösdrift men att man stänger in dom i ligghallen på natten eller då det är jätte dåligväder ??

Man kan ha så, men då måste man ha vissa mått, som sagt, kolla Jordbruksverkets hemsida. Jag skulle inte vilja ha så eftersom jag har en häst med lång rangordning och jag vill inte att han ska vara instängd med andra utan en chans att komma undan. Vet man att man har en väldigt stabil flock där alla hästar är trygga och lugna, så kanske...

Jag har en gammal ladugård och funderar på att bygga om mitten delen till en stor box så de blir som en ligg hall och bara ha fri utevistelse när de fint väder. hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag skulle köra med lösdrift helt och hållet. Som de andra skrivit - hästarna går in när de vill, inte när vi tror att de behöver det... Och om det vore möjligt skulle jag ha en box åt varje häst så jag kan ha dem installade vid behov. Jag tror att man måste ha tillgång till en sjukbox där man kan ställa in en sjuk häst.

Tänk på att ha rejäl in- och utgång, gärna två på en långsida. Då minskar risken för bråk och trängsel.

De kommer alltså vara lika varm som ett valigt stall när de är stäng ditt in.

Värmen behövs ju inte egentligen, inte för hästarna (om du inte har någon särskilt känslig individ eller ras). För vattenkranar och rör kan du ha värmeslingor.
 
Sv: lösdrift olika typer

Tillägg: med lösdrift är det viktigt att hästarna får mat ofta eller har fri tillgång. De håller sig varma genom att äta och vara mätta. Vi utfodrar oftast 4 ggr/dag. När min häst är svettig ger jag alltid hö när de kommer ut i hagen, så han får äta medan han torkar. Vi har även fri tillgång till halm.
 
Sv: lösdrift olika typer

Hästar har inte riktigt samma uppfattning om fint väder som vi har :) att stänga in hästar i en gruppbox kan göra att den som är lägst i rang inte kan gå undan och då blir stressad. Jag tycker det är mycket bättre när de kan välja att gå ut och in själva.

Har man en flock hästar är det oftast en som blir lägst i rang. Därför kan det vara bra att ha två ingångar eller en skiljevägg så inte en häst hela tiden blir utkörd.

Jag har halvklipper ridhästar som ska tränas och ridas under vintern och använder täcke på de klippta.

Tillgång till mycket grovfoder och gärna dränerad mark där det riskerar att bli lerigt, vid ingång, foderplatser och vid grinden.

Och så det viktigaste (tycker jag) tillgång till frostfritt vatten
 
Sv: lösdrift olika typer

Efter att läst igenom alla andras inlägg så ser jag att du redan fått svar på det mesta redan. Precis som Snowball håller jag frostfritt vatten högt på min lista gällande vad jag anser är viktigt. Har själv ett par "Thermobars" (får man nämna produktnamn?) vilka är guld värda för mig, visst kostar en del men de är KANON! :bow: :bow:
 
Sv: lösdrift olika typer

några frågor om lösdrift??

Hur fundar det??
Hur stor ska de var ligghallar per häst?

I vår hage har vi en ligghall på 75 kvm till 4 häst. Det fungerar utmärkt men jag tror att den eg. är godkänd för 6 hästar. Hellre en för stor ligghall än en för liten.
Välhalmad bör den vara, stor öppning åt sidan där det blåser minst ifrån. Högst upp mellan tak och vägg har man en öppning så att det inte börjar virvla i lösdriften.

Hur funkar de vinter tid för hästarna?

Alldeles utmärkt sålänge de har fri tillgång på grovfoder och torr bädd. Att ha elektriskt uppvärmd vattenkopp så att de har fri tillgång till ljummet vatten är också ett måste enligt mig.

Tänkte om har ridigt och de är svetigta hur funkar de med lösdrift på vintern blir dom inte sjuka???

Det skulle inte falla mig in att släppa ut en svettig häst. Då får den stå inne i stallet och torka upp innan utsläpp.

Kan man ha typ som lösdrift men att man stänger in dom i ligghallen på natten eller då det är jätte dåligväder ???

Jag skulle inte vilja stäng in dem i ligghallen såvida det inte var fål/åringar det handlade om. Den som är lägst i rang kommer inte ifrån.
Är det så dåligt väder att hästen inte kan vara ute (jag tog in våra några nätter då det var 35 grader kallt en vinter men har aldrig behövt ha dem inne tidigare eller efter detta) så bör man ha tillgång till ett stall.
Det är dock troligt att människan upplever vädret som sämre än hästen....;)

hur funkar det i allmänhet då man rider och kör mycket med sina hästar??

Det kan vara trixigt, ska man klippa och hur fungerar det då med täckningen? Har man oklippt får man räkna med långa torkningstider.
Vår och höst får man vara beredd att åka dit på morgonen för att ta av täcke och täcka på igen på kvällen då temperaturen skiljer sig så mkt.

Nu när jag har unghäst istället för tävlingshäst på lösdrift är det fantastiskt bekvämt att köra otäckat.

Nu tänkte jag mer att ev ha ett mellan ting mellen lösdrift och valigt stall men som sakt är det bara funderingar.
Jag har en gammal ladugård och funderar på att bygga om mitten delen till en stor box så de blir som en ligg hall och bara ha fri utevistelse när de fint väder. hoppas ni förstår vad jag menar.
De kommer alltså vara lika varm som ett valigt stall när de är stäng ditt in.
Skulle detta funka bra?

I ditt läge skulle jag använda ligghallen som ett komplement till att öka utegångsperioden vår och höst men ha hästarna uppstallade på natten vintertid. Jag skulle dock direkt skippa idén med att stänga för ligghallen, den ska självklart vara öppen så att de kan gå ut och in.
 
Sv: lösdrift olika typer

Börja med lösdrift mars-nov och ta hel lösdrift nästa år så hinner du vänja dig - tro mig, det är ägarna som fryser mest.
Jag har halvblod och fullblod och kallblod på lösdrift och det funkar jättebra. som andra skrev, hästarna håller sig mjuka i kroppen på ett helt annat sätt, framför allt mitt stora halvblod.

MEN jag fixar med hästhållningen mer än när alla stod på stall. jag har täcken på halvblodet, inte så tjockt men med foder, full helhalsmundering på fullblodet och inget på kallblodet, han är tvärtom halvklippt för han svettas annars på vintern (är lite extrem). De klarar hur kallt som helst bara det får mat. full- och halvblodet har fri tillgång men kallblodet får mat två gånger per dag plus fri halm. Ingen gillar att bli blöt.
De har mer tappskor men bättre hovar. Fri tillgångshästarna äter mellan 16-22kr hösilage per dygn, halvblodet behöver inget kraftfoder men fullblodet behöver det två gånger per dag.

Av allt detta har jag lärt mig: det är mer jobb på ett sätt, blanda aldrig hästar med olika näringsbehov och det går inte om man mår dåligt av att de är lite leriga konstant på hösten (de har 7ha men ändå) MEN alla inblandade mår bättre. Efter två år tycker jag att det känns konstigt att stänga in dom i en box.

Och alla mina hästar går dressyrtäning ganska hårt varje dag. och har aldrig varit piggare. Men nyckeln är mycket mat. Och jag glömde: det kostar mer med 20 kg hösilage än 10....

Håller med de flesta andra, ta en öppen hall och lita på dina hästar. Det kanske tar ett tag för dom att förstå hur allt fungerar men det är det värt. Och se till att ha en uppvärmd vattenkopp så du sliper allt sånt trassel.
Lycka till!!
 
Sv: lösdrift olika typer

Jag har min häst på lösdrift . såhär funkar det för oss & alla andra 70hästar på gården: Alla har stor hage, fri tillgång till vatten & saltsten, några har vattenkopp med värmeslinga i (något att rekommendera då vattnet ibland fryser om man har ex. fors, sjö, bäck osv, väldigt jobbigt att gå med vatten till alla hagar!) och några dricker ur forsen. Alla har en ligghall, med halm i, hästarna går in & ut som de vill. Alla hagar "byggs ut" på sommaren för att minska risken för mask & sen använder vi traktor & mockar ur hagarna då & då. Några hästar ex. hingstflocken, ston m. föl & dem som lätt går ner i vikt får gå på fri tillgång på hösilage/hö (olika i olika hagar) & dem som inte har fri tillgång fodras "som vanligt" 3 gånger om dagen.
Hästarna som tränas får kraft efter vi har ridit/tränat & blir dem väldigt svettiga så står dem inne i stallet c:a 1 timme & torkar upp. Är dem verkligen dyblöta så får dem ha täcke en stund. Sen går dem ut igen.. (:

Att ha hästarna på lösdrift är något som är underskattat! Det är lätt/bekvämt för oss människor & hästarna mår oftast bra utav det, det blir mer naturligt för hästarna. Tänk bara på att inte blanda hästar med helt olika näringsbehov & låt ston gå tillsammans med ston & vallackar tillsammans med vallackar (för att minska på slagsmål).

Jag tycker att du ska skippa idén med att stänga in hästarna i ligghallen vid dåligt väder & på nätterna,.. hästarna klarar sig själva, låt dem gå ut & in som dem vill (: Min häst är alltid ute i alla väder & hans flock använder inte sin ligghall särskilt mycket, gör ingen utav flockarna på gården, dem är ute fast det spöregnar, blåser eller är snö storm.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 943
Senast: Linda_A
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 824
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp