Lösdrifts-tips emotages tacksamt

A

Akleja

Hej!
Helt ny här och tänkte kolla om någon/några är lösdriftare?
Jag och min lilla familj kommer snart flytta till gård och då ska jag bli med häst igen :)

Vill gärna få era bästa lösdrifts tips!

En fråga också om thermobar, vilken stl tror ni blir bäst till 1 häst+ 1 mindre ponny?

Underlag är jag nyfiken på också! Hörde om nån som hade sand, kan det vara nåt?
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Jag har sand i min ligghall och halm över sanden i halva ligghallen. Tycker det funkar jättebra. På sommaren kan det damma lite om det är väldigt torrt väder men då vattnar jag med slang.

Jag har en 80 liter stor eluppvärmd balja till tre stora hästar. Den får jag fylla på en gång om dagen, ibland två gånger.

Ska du bygga lösdrift eller finns det befintligt stall?
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Ligghallen bör stå med öppningen mot söder och i högt läge om det går (blir inte så geggigt utanför då). Stor ingång så att dörren inte kan spärras av dominant häst. Rejält lager med halm ovanpå packad sand brukar fungera bra. Sedan fyller du på med halm allteftersom och mockar ut hela bädden några gånger per år. Glöm inte bort en skötselplats under tak med slätt golv (betong) för hovslagaren och veterinären. Där ska det förståss vara bra belysning med lysrör helst. Gör din anläggning ordentlig från början så blir det inte så jobbigt för dig att sköta dina hästar bra. Lösdrifter är jättebra hästhållning, men man måste tänka på sin egen bekvämlighet också. Det är inte kul att alltid behöva stå ute i snålblåsten och sköta häst i mörkret, man tröttnar lätt då.

Gör också ligghallen så pass stor att du kan ha stora hästar där (valfritt antal, men minst två) så slipper du bygga om om du byter ut ponnyn mot en stor sedan. Takhöjd ska vara minst 2,20 (eller 1,5x mkh om hästarna är högre än maxad d-ponny) precis som i alla stall och arean ska vara minst 80% av boxarean för samma häststorlek.
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Sand+halm låter nog som en bra idé! Men vad finns underst? Har ni ngt slags golv, eller är det rakt på marken? Jag har en byggnad som jag ska göra iordning, det är nog ca 2.5-3 m i takhöjd. För tillfället är det mest som ett rejälare skjul, med springor mellan brädorna på vägarna :-)

Ang. öppningen, jag tänkte göra den så här: om ni tänker er att ligghallen är fyrkantig och så är öppningen i mitten på en av sidorna, då tänkte jag bygga ut öppningen en bit, ungefär som ett L , så att själva gapet är åt höger, som en slags korridor. Tanken var att det skulle bli helt vindskyddat då, istället för att öppningen är helt "öppen" så att säga.. Är ni med mig? Brukar man göra så, eller är jag ute och cyklar i mina tankar? Finns det kanske risk då att det blir en för liten ingång= bråk?

Tack för tipsen!
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Det beste er å ikke ha gulv, men sand/ grus nederst slik at urinen kan trekke igjennom å gå i bakken, med tett gulv blir det mer ammoniakkproblemer selv om en har mengder med halm.

Jeg har bygget utegang som kan gjøres om til to bokser, dvs et rom med fire vegger. Her har jeg to dører på sørveggen, en til hver boks hvis jeg trenger å dele av til bokser noen gang. For meg ville en dør vært for lite, for begge mine hester vil gjerne ut på samme tid(!), dessuten vil den eldste hesten "eie" den ene døråpningen. Selv om den ene åpningen er stor vil den bli blokkert, det er derfor et godt råd å ha flere - ihvertfall to, gjerne med dører slik at en kan lukke de ved behov. Mine to står gjerne i hver sin dør og titter ut når det blåser... Det gjør ingen ting at det ikke blir "tett", det gir nesten alltid ly hvos du klarer å få dørene på den rette siden.... Du er mindre trygg på at skjulet benyttes hvis inngangen oppfattes som trang.

Selv har jeg en Thermobar på 130 liter for to hester, og jeg kunne ikke hatt noen mindre hvis jeg skal fylle bare en gang i døgnet.

Det aller viktigste tror jeg likevel er å tenke godt over plasseringen av bygget i forhold til innhegningen og at åpningen bør ligge sør/ østvendt. Plasseringen er det som i første rekke avgjør om hestene ønsker å bruke dette.

Lykke til!
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

DU kan få problem med den öppningen! Hästarna gillar att ha fri sikt flyktvägen om du förstår hur jag menar OCH det kan bli ett fasligt krigande om vem som ska få gå först i gången etc. JAG har bara en öppning på min lösdrift och jag önksar mej verkligen att jag kunde ha två så att det alltid fanns en väg ut för den häst som behöver dra fort. Nu har jag en häst som inte törs gå in när den dominanta är inne. Ta reda på varifrån det oftast blåser! Och ta reda på vilket håll de värsta vädren brukar blåsa, sen försöker du göra öppningen åt det minst drabbade hållet. Det är trevligt med österöppning så att solen skiner in på morgonen och värmer/torkar upp och då slipper man solgass mitt på dagen.
ATt det är spjälvägg är kanonbra! Det hindrar vinden bätttre än hela väggar!
Lösdrift är toppen, även om hästarna använder den mest på sommaren;-)
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Automatisk fodergrind:love:
Började med fri tillgång men de blev som köttbullar,
så numera väger jag höet. fodergrinden är toppen, fattar inte varför jag inte köpte det från början. Och massa höpåsar, mycket stabilare än IKEAS så jag slipper bli förbannad när jag väger in hö o nu gör jag det varannan - var tredje dag.

PL hade ett budget tips på thermobar som man gör själv;
Ta två stycken baljor som är lite olika stora och fyll med fogskum mellan väggaran. Har inte gjort det än eftersom vintern inte kom...

Jag ångrar att jag inte lade ut markduk från början vid grindarna och vid vattnet, nu har jag fått grusa om rätt många gånger för att det blir så upptrampat där.
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

I ligghallen behöver du inget underlag alls om det var det du menade. Bar mark så att väta kan rinna ut i marken är det bästa enl min erfarenhet. Och sen såklart halm på det.

En bar på 30-40 liter räcker till dina två hästar. Man fyller ju på varje dag. Våran bar har vi byggt in i en hållare som skyddar den mot stötar och från att ramla om den skulle vara tom. Vi har ställt den på en lastpall och sen byggt in den med pallkragar och plank så att det bara är öppet över hålet. Dessutom använder vi inte baren för vatten på sommaren utan ställer då undan den för så lite slitage som möjligt.

Andra tips..

När det gäller foderhäck så är det nog ganska onödigt att köpa en till två hästar. Vi har använt hemmagjorda häckar. Vi har satt två pallkragar på en lastpall och därav fått ett foderbord med plats för nästan 10 kg hösilage där allt vatten kan rinna av under fodret och därmed hålla det torrt hela tiden. Då slipper man bygga tak på foderhäcken. Dessutom är det väldigt billigt. Plastpallar finns att köpa för en överkomlig summa, de håller ju i princip hur länge som helst om hästarna inte trampar sönder den. Träpallarna behöver man byta ut efter 1,5 år då de vid det laget börjar falla sönder. De är dock ngt billigare i inköp. För dina två hästar behöver du nog bara göra ett foderbord. Det räcker oftast om hästarna bara kommer bra överens och låter varandra äta.

Placera mat och vatten långt ifrån ligghallen så minskar risken avsevärt att hästarna börjar använda ligghallen som toalett. Vi har aldrig mockat våra ligghallar mer än 1 gång om året då vi tömmer dem helt. Hästarna använder de sällan till annat än toalett varpå våra då behålls rena och fina. :)

Hästarna bajsar ofta där de äter varpå man ibland kan behöva mocka vid matplatsen under vintern. Ett annat alternativ är att flytta matplatsen ibland, det sparar också på marken som annars blir väldigt nertrampad just där de äter och bajsar. Det är ju ganska enkelt om man bara har ett foderbord att bära - de är dock extremt tunga när de är gjorda av trä. Man klarar att dra dem själv men det är enklast att vara två när man ska flytta dem.

Låt gärna delar av hagen vila en månad eller två på våren/sommaren. Kanske den delen där hästarna äter. Ju mer mark man har, desto mer kan man avlasta den och desto bättre håller den och minskar risken för parasiter.

Ta alltid träckprov på hästarna innan sommaren. Det skvallrar om det finns mycket parasiter i markerna och ni undviker att avmaska hästarna i onödan och göra parasiterna resestenta mot medlet.

Det var några stora saker att tänka på. Startade lösdrift för snart 3 år sen och har varit med våd uppstart av flera. Det är mycket man inte tänker på som underlättar mycket. :bow:
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Ang utfodring. Jag anser att har man 2 hästar så är det INTE jobbigt att utfodra för hand. När det närmar sig 10 st stora hästar (mao ca 100kg foder om dagen) då börjar det bli tungt och tidskrävande.

Min åsikt, efter att ha testat olika sätt, är att har man 4 hästar eller mindre är det ingen tvekan om att bästa sättet att utfodra är att ha balarna intill hagen vid matplatsen och var eller varannan dag slänga in hö för hand. Det är inte det minsta tungt och det är lätt att hela tiden, när man är ute, slänga ut några kilo när man ändå ska hämta hästen. Man tar det påvägen bara. Detta är ultimat anser jag efter som att det innebär att man dagligen - eller ev varannan dag - känner, ser och tar på höet så att man kan avgöra kvaliten på det. Ibland sprider sig mögel snabbt. Dessutom har hästar en förmåga att ligga, äta, bajsa och ffa kissa I höet som ligger i hagen. Därav är det bra att de rensar marken från hö var eller varannan dag så att det blir så lite spill som möjligt och så att man slipper att man råkar avvakta med utfodringen så att de tvingas äta kissigt hö - för att det för oss är svårt att se om det är nerkissat eller ej. Du upptäcker också förändringar i ätbeteendet om du dafligen fyller på ny mat. Och hästarna garanteras mat varje dag som inte legat i regn, kiss eller lera.

Har du dessutom bara 2 hästar är det hur enkelt som helst. Du behöver inte ens väga höet. Bara räkna hökakor och slänga ut för hand. Släng ut så många du får med dig när du ändå ska ut och hämta hästen varja dag så behöver du i princip aldrig gå ut bara för den sakens skull. Enkelt, snabbt, effektivt, nogrant och fräscht.


Man får inte glömma att det är hästens mat vi hanterar. Automatiska foderlösningar styr hästens rutiner (de ska kunna äta hela tiden) och är dessutom onödigt dyrt för en lösdrift med två hästar. Tycker jag iaf. Ingen häst jag nånsin träffat på har efter en tid på lösdrift ätit för mycket bara för att den kan. Det är ett väldigt onaturligt beteende.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Man får inte glömma att det är hästens mat vi hanterar. Automatiska foderlösningar styr hästens rutiner (de ska kunna äta hela tiden) och är dessutom onödigt dyrt för en lösdrift med två hästar. Tycker jag iaf. Ingen häst jag nånsin träffat på har efter en tid på lösdrift ätit för mycket bara för att den kan. Det är ett väldigt onaturligt beteende.

Vet inte om det här var riktat till mig men vi har två hästar och för oss passar det bra! Speciellt eftersom den har flera olika tider,jag kan fodra lunch så att hästarna inte är hungriga när jag kommer hem från jobbet/jag behöver inte heller åka hem direkt efter jobbet om jag nån gång vill ta en fika/handla eller dyligt.
Efter ridning kan jag lägga ut mat + i foderhäcken som öppnas igen kl 23 = mat hela natten.
På helgerna kan jag lägga ut kvällsmat + foderhäcken som öppnas 7 på morgonen = sovmorgon.

Fri tillgång kanske passar för er, för oss fungerar det här jättebra.
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Det allra bästa svaren på dina frågor, får du om du vänder dig till kommunväxeln i den kommun som er nya gård finns i.

Detta med lösdrifter är Stor skillnad mellan kommuner. Det som är ok i en kommun är inte godkänt i nästa.


Så innan du bygger din ligghall, ta reda på vad den som sen ska komma ut och godkänna lösdriften tycker!

Hos oss frågar man efter miljökontoret och hästansvarig.
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Det som ingen nämnt ännu är en sjukbox, man måste ha en för varje påbörjat 10-tal hästar, alltså även om du har bara två. De kan ju råka på en hovböld, senskada eller vad som helst som kräver boxvila. Ett alternativ kan vara om du snabbt och enkelt kan dela av ligghallen så att det blir som en "box", men frågan är om det godkänns....:confused:
Vi har en box i gamla lagården som nyttjas både som sjukbox och före/efter ridning.

Uppställningsplats har nämnts, jag skulle vilja tillägga att den bör kunna värmas upp till åtminstone 5-10 grader samt gärna även kunna nyttjas som spolspilta.
Vi använder garaget till ändamålet, det har slätt golv, bra belysning och går snabbt att värma upp med varmluftfläkt.

Ett uppvärmt utrymme att förvara utrustning, foder och kunna torka täcken i förstås.
Utrymme att förvara mockningsredskap, grovfoder och strö.

Dränerade och grusade ytor utanför ligghallen och där du har foder och vatten, som är lätta att mocka/dra av med schaktblad.

Vi har en foderhäck med tak som fylls på 3 ggr/dag, de har i princip alltid hö.

Vår ligghall för två stora hästar är 9*4 m, det tycker jag är precis lagom, de kan båda ligga ner och sova där (och gör det också varje natt).
Den har två stora öppningar på ena långsidan (ca 3 m breda). Vid dåligt väder brukar de stå och kolla ut ur varsin öppning. Man skulle nog egentligen kunna ha en helt öppen långsida också, men detta funkar också.
Vi har cementgolv med permanentbädd av spån/torv, bajshögarna (4-5 st) tas ut dagligen.
Belysning inne i ligghallen, ett måste när man ska mocka/visitera hästar.
Uppbindningsringar i ligghallen där man kan binda upp för visitering/kraftutfodring de dagar man inte hinner ta in och visitera/rykta/rida.

Uppvärmd flottörvattenkopp som aldrig fryser, är lätt att göra ren och som hästarna dricker tillräckligt ur:love:. Vår har ungefär lika stor vattenyta som en hink och de hinner aldrig dricka den torr förrän den fyller på. (Modellen är dimensionerad för 8-10 mjölkkor så konstigt vore det annars:p).

Bra belysning utanför ligghallen och vid utfodringsplatsen.

Skulle jag bygga en ny lösdrift idag skulle jag nog göra så här:
En ligghall på 5*10 m, i övrigt lika som den jag har nu.
Vägg i vägg (på "baksidan") ett lika stort utrymme med uppställningsplats, sadel/foderkammare och sjukbox. Skjutdörr mellan ligghall och stalldel.

Tro inte på de som säger att "Har man lösdrift får man minsann vara beredd att släpa vatten och skjuta överfulla skotkärror i knädjup lera".:crazy:
En välskött lösdrift är ett utmärkt alternativ för hästarna, och med rätt lösningar kan den även bli mycket bekväm och lättarbetad för människorna.:idea:

Lycka till!
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Mitt första tips och det viktigaste blir: Läs noggrant på regler och lagar kring hästhållning, så slipper ni bekymmer med miljö & hälsa. Minsta småsaker kan spela jättestor roll för om stallet är godkänt eller ej.

Skall ni bygga ny ligghall så bygg med två dörrar, en i var ände av en långsida t.ex. så att det alltid finns nånstans för den ranglåge att ta vägen. Bygg större än ni behöver och högt till tak så att ni i framtiden inte kommer få problem med att det anses "för lågt" av M & H. Grusbotten fungerar om det är väldränerat, jag har en dåligt dränerad botten och måste nu under våren förbättra då det är blött i ena halvan... Trist extraarbete jag egentligen hade kunnat fixa när vi byggde i somras. Men det finns vissa begränsningar med grusbotten, antalet hästar. Hör med er kommuns djurskyddsinspektörer. Ett tips till är att grusa upp runtom ligghallen/där ni tänker fodra, för det blir snabbt upptrampat.

Underlaget i min ligghall är torv, detta på grusbotten. Men jag har bara torv i ena halvan eftersom det "regnar in" så yttre halvan mot öppningarna är plaskeblöt vid regn. Utan torv där så dräneras det bort fortare, med torv så blir det geggamojja. Slipper få med så mycket torv ut på grusplanen oxå när hästarna går in/ut. Jag har oxå prövat halm men det gick inte- hästarna kom inte ut mer än för att dricka på typ en vecka :D Halm var ju smaskens!
Jag har till två c-ponnys 90+60+60l plastkar ouppvärmt, men så blir det ju inga riktiga vintrar här :smirk: Hellre fler vattenkar än att fylla på varje dag. Men skall ni koppla vatten till karet så spelar ju storleken inte så stor roll. Min dröm vore en thermobar med flottör och automatiskt påfyllning!

Lycka till med gården!
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Ja precis! Jag kontaktade min kommun och Jordbruksverket och kontrollerade noggrant vad som gällde innan vi bestämde oss för att ta hem häst. Jag tolkade TS tråd som extra tips utöver alla måsten.

Vi byggde ligghallen större än regelverket, dels tyckte jag den blev för liten, dels vill jag inte behöva bygga om om reglerna ändras.
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Inte att glömma närman har lösdrift är ordentlig ventilation om man har köldridå/pvc ridå i öppningen. :)
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Jag har fyra isisar på lösdrift. De är i olika tillväxtfas allihop. Eftersom höet har lågt näringsvärde är det lätt att reglera så de får exakt rätt dos av kraftfoder. (Självklart är ett hö med högre näringsvärde att föredra, men inget ont utan något gott). Vi ger dem i hinkar i hagen. De måste alla backa innan vi släpper ner hinken på marken, på detta viset har vi lyckats hålla god ordning på dem. Annars skulle de snart bli farliga. Höet lägger vi ut på stenarna ihagen, och även då backar vi dem ofta, men inte jämt. Vi bär ut höet i IKEA-kassar. Vi har haft turen att den ranghögsta också är den som varit dräktig/digivande och därmed ska ha störst dos, men samtidigt är hon den som hyser störst respekt gentemot människan och är aldrig fräck. Inte sällan har jag använt henne som sköld medan jag gått lite längre in i hagen med maten. Jag berättar detta, för utfodringen är väl det klurigaste med lösdrift. Många löser det genom att ge hästarna fri tillgång till hö, eller genom att kasta in höet över staketet. Om någon häst är i träning kan man ha för vana att ge den sitt kraftfoder innan man släpper ut den till de andra.

Vi har ett skjul som egentligen är en 20-tals gödselstad med tak. Det är alldeles perfekt och helmysigt. En meter betongvägg och betonggolv och mycket högt i tak där vi satt en glödlampa. Öppen port åt ena hållet och en stängd åt andra, som jag öppnar när jag ska gödsla ut. Jag bara kastar ut skiten direkt genom luckan, sedan tar vi allt med traktorn på våren och kör ut på åkern. Vi har också satt in mineralbaljor i skjulet, foderkrubbor, uppbindningsringar, höhäck och stativ till vattenhink. Lagården ligger intill och där har vi allt foder och allt annat, och ett tak mellan skjul och ladugård.

Ett måste när man har flera hästar ihop är en sluss i grinden. Du ska kunna vara ensam när du tar ut en häst ur flocken. Jag har satt upp en hörnstolpe med isolatorer. När jag ska ta ut en häst så binder jag upp den inne i slussen och sätter upp strömförande gummisnoddar så de andra blir utstängda. Sedan öppnar jag, leder ut hästen, binder upp den ute och stänger grinden efter mej. Enda nackdelen med gummisnoddar är att de fryser vid minusgrader.

Jag tycker att det är ett måste att ha en väl tilltagen hage på vintern. För mej får vinterhagen gärna vara betydligt större än sommarhagen. Är den dessutom kuperad finns det alltid något spännande för hästarna att pyssla med hela dygnet. Man blir inte lika bunden att ge hästarna mat exakta tider om de alltid har halm i lösdriften att tugga på och fjolårsgräs och buskar att knapra på ute. På sommaren får de hagen exakt så stor att de får exakt rätt mängd bete, och när betet tryter på sensommaren ökar vi ut arealen. Hästarna ska gå i vinterhagen betydligt längre period än i sommarhagen och dessutom under den våtaste och mest trista årstiden.

Inne i skjulet har vi använt 30 cm sågspån i botten som vi hämtat gratis på ett sågverk, sedan har vi öst halm över. Nästan en gång i veckan mockar jag ut de synliga skitarna som ligger överst och kanske varannan vecka eller så slänger jag på ny halm. Man kan lägga stallosan i botten också.

Ett viktigt tips är att dränera utanför skjulet. Gräv ner rör och stenkista innan ni tar dit hästarna. De kan lätt få strålröta, bärrandsröta och mugg i all lera. Det är mycket nyttigt för hästarnas hovar att kunna stå inne i stall en natt då och då bara för att hovarna ska få torka upp. Då är det bra att ha spånbädd eftersom det torkar upp bättre. Våra hästar trivs så bra i sitt skjul att de ofta är där i flera timmar och som bonus torkar hovarna upp något.

Om du har hästen i träning är det också gott att ha någon box tillhands som du kan låta hästen stå och torka i med täcke på efter träningspasset, eller över natten. Så jag vill rekommendera att även om du har lösdrift så är det bra att ha tillgång till några boxar, samt en utrustad spilta för skötsel, hovslagare, skoning, undersökning eller tvätt.
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Sand+halm låter nog som en bra idé! Men vad finns underst? Har ni ngt slags golv, eller är det rakt på marken? Jag har en byggnad som jag ska göra iordning, det är nog ca 2.5-3 m i takhöjd. För tillfället är det mest som ett rejälare skjul, med springor mellan brädorna på vägarna :-)

Ang. öppningen, jag tänkte göra den så här: om ni tänker er att ligghallen är fyrkantig och så är öppningen i mitten på en av sidorna, då tänkte jag bygga ut öppningen en bit, ungefär som ett L , så att själva gapet är åt höger, som en slags korridor. Tanken var att det skulle bli helt vindskyddat då, istället för att öppningen är helt "öppen" så att säga.. Är ni med mig? Brukar man göra så, eller är jag ute och cyklar i mina tankar? Finns det kanske risk då att det blir en för liten ingång= bråk?

Tack för tipsen!

Det förekommer att man gör en slags förstukvist till ingången i ett L för att minska blåsten. Man får ju utforma det så man tror att det blir effektivt.
 
Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt

Stort TACK för alla tips och råd! Vad roligt det är att planera lösdrift :-)
Jag ska försöka samanställa all info jag kan komma över och utifrån det se vad som blir bäst för de förutsättningar jag har att jobba med. T.ex. så kommer jag nog att få dränera utanför ligghallen för där vet jag att det lätt blir för blött när det är våta tider..

Jag undrar lite om väggarna, jag nämnde att de på mitt tilltänkta "stall" just nu bara är brädor med springor emellan, och någon i tråden tror jag sa att det kunde vara bra, eller missuppfattade jag det? Vad har ni för väggar? Jag hade ju tänkt att spika på brädor över springorna för att göra det tätt, men det kanske jag inte ska? ( som sagt, jag är nybörjare på lösdrift, så det kanske är en konstig fråga..?)

Underlaget i den blivande ligghallen är just nu grus, så det kanske är en bra start iaf, ska möjligen grusa ändå lite till där inne när jag ändå grusar utanför och sedan sand och ovanpå det halm, fast inte precis vid öppningen då.

Tänk att man kan få en sån otrolig lust att gräva såhär mitt på kvällen...... Jag bara längtar efter att få sätta igång med dräneringen! ( det är nog möjligt att min entusiasm lägger sig något när jag väl står där och sliter....men men.)
Eller vänta, man kanske föresten måste hyra in en sån där liten effektiv grävare? Det kanske är ett evighetsjobb att gräva för hand.......?

Spännande det här!
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 299
Senast: Miiikaela_
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp