Bukefalos 28 år!

"lÖsdriftsstall"

A

Alyssa

Jaha, då ska det byggas i sommar då! Har tänkt att bygga en sorts lösdriftsstall....
När man kommer in genom stalldörren så ser det ut som ett vanligt stall. Men på andra sidan boxarna är det också dörrar, så man kan öppna dörrarna o ta bort mellanväggar i boxarna så det blir som en lösdriftshall.
Vad tror ni? Låter det bra? Har ni sett något liknande? Ska man ha betonggolv i boxarna? Har haft bara lösdriftshall förut med sand grus sågspån o halm. Hur gör man när man har betongplatta? Sköter man den som en vanlig box eller har man en bädd där man bara tar bort bajset??? :confused: :confused:

Många frågor blir det!!!:crazy:

Hoppas att någon kan hjälpa mig med mina funderingar!!! :banana:
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Ja, jag har sett nåt liknande. Så ser det ut hemma hos mig.
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Okej!! Då kanske du har lite komentarer om hur det är? Något du skulle göra annorlunda om du skulle göra om det?
Kanske några bilder eller förslag på lösningar på de lösa boxväggarna?? :rofl: :bump:
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Nu har jag inte sett Nickes stall, men ett enkelt sätt att kunna ta bort och sätta tillbaka boxväggar är att använda såna där vad-det-nu-heter lister i metall som är bockade som ett "U". Dessa skruvas upp på väggen (lodrätt naturligtvis) på båda sidorna och sedan tar man brädor som är lika tjocka som skåran är bred och helt enkelt sätter i dem i skårorna. (Liggande.) Brädan som kommer längst upp fäster man mot väggen med ett vinkelbleck, så att hästarna inte kan "putta upp" brädorna och på så sätt plocka isär väggen.

Ska man sedan ta bort väggen, så lossar man bara skruvarna på vinkelblecket och plockar bort brädorna en efter en. Också smart om man behöver göra om en storhästbox till ponnybox alternativt om man behöver höja väggen för att hästarna bråkar. Då tar man antingen bort brädor för att göra väggen lägre eller lägger till brädor för att göra den högre.
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Nix, jag har inga bilder. Men jag kan berätta vad ni nu vill höra, och jag kan förtälja via text i möjligaste mån.

För det första är jag mycket nöjd med denna lösning, så det är inte särskilt mycket jag skulle vilja ändra på i efterhand.

När det gäller löstagbara väggar, så har jag det. Liggande brädor med spont, som är fastgjorda med en fyrkantslist på varje sida mot väggen/stolpen.
Man skruvar vid behov bort fyrkantslisten, och plockar bort brädorna.

Men jag skulle inte rekommendera det, eftersom öppna boxar, hos mig har visat sig fungera bättre än en enda öppen yta.
Hittills har jag aldrig sett ett slagsmål därinne, eftersom boxarna är helt fyrkantiga, och står en häst därinne, och en häst med högre rang får för sig att köra ut den första, föser inkräktaren bara ut den första hästen i en cirkel, och ut genom dörren, som håller måttet bredd 1,20 m.

Snarare fungerar boxväggarna som ett skydd för de hästar som vill vara lite ifred, och kunna vila ostört.
Boxarna är 4*4 m och rymmer flera mindre hästar, eller åtminstone 2 stora, ifall de skulle vilja stå därinne tillsammans.

Jag valde att inte gjuta golv i dessa boxar, och jag tycker faktiskt att det blir lite bättre i botten av permanentbädden. Inte riktigt lika tjock "kisskaka", när bädden ska ut 2 ggr/året.

Golvet är nersänkt ca 30 cm, så bädden ska ligga i jämnhöjd med stallgolvet, utan att för den skull spånet ska rinna ut på stallgången.
(hästarna ser lite små ut därinne..:D )
Halvblodet ser ut som en d-ponny..

Allting fungerar som ett vanligt stall, men är luftigare, luktar inte stall och hästarna är nöjda.

Har sk. köldridå framför boxutgångarna för att hindra insekter och småfåglar att komma in.

Ännu sålänge är det nästan ingen mockning alls. Men under eksemsäsongen står vissa hästar "parkerade" där nästan hela tiden, så då blir det en hel del.

Framför allt unghästarna går in där och sover vissa timmar varje dygn, och är jämt fulla med spån på ryggen.

Praktiskt när man ska ge kraftfoder. Var och en står i varsin box.
Bara att stänga nedre halvan av den tvådelade dörren ut mot hagen inifrån, och öppna när de är klara.

Har lackat allt trä med båtlack, för att få en lättstädad yta.

Möjligen skulle man önska att man hade haft stora portar utåt hagen istället för dörrar, så man hade kunnat köra in med Bobcat och slippa tömma boxarna för hand.
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Smart! :bump: Ska visa svaren för min sambo, han är ansvarig för buggandet o jag ska stå för ritningarna! Tack! Välkommen med mer tips!!!! :)
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Yipieeee!!! Massa bra tips!! Tyvärr har jag bara 2,5 meter kortsida att spela med. Blir ca 8 meter långsida. Räcker detta till tre hästar? Tänkte att jag kunde komplettera med tak o två väggar X antal meter utanför "ligghallen" om det blir för litet. Beräknar till tre hästar 1.60 höga. Fast att det nu kommer att vara en häst på 1.58 o en B-ponny. Kanske en häst till i vinter...

Smart om man kunde ha kommit på en lösning, så man kunde komma in med en liten traktor o mocka ur "boxarna".....

Vill ha mer åsikter angående platta eller inte!!!! :rofl:

Har du gjort om ett redan färdigt stall eller byggt nytt??

Smart med köldridån, fast att man har dörrar! Hur många boxar har du då? Min sambo undrade om man måste ha en box till varje häst man har? Om man har en häst som måste stå inne o de andra ska ha tillgång till lösdriften t ex vid skada. Hur löser du det med värmen åt den uppstallade hästen?

Jättetacksam för svar, det börjar dra ihop sig!!!! :banana:
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Jag skrev såklart fel, han buggar inte utan ska bygga!!! :rofl: :rofl:
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Finns hur mycket som helst att dryfta i ämnet, så du får väl fråga, så jag vet vad jag ska svara.

Det jag kan komma på just nu, är att tänka på att inte vända öppningarna mot "knottsidan", dvs öster, så det blir högt insektstryck i solnedgången.
Mitt stall är byggt i vinkel, då kan man stänga dörrarna mot tex väster, om det blåser halv storm, och välja ett annat väderstreck att ha öppet mot, så det inte blir korsdrag.
Lägg gödselstacken någorlunda nära lösdrifterna, så det inte blir kilometervis spring med gödselkärran.
Gärna en gång mellan två boxar, mot gödselstacken, så du slipper springa med skottkärran genom någon box.
Där finns det en vits också, att det blir ett ordentligt mellanrum mellan två boxar någonstans, ifall du har behov av att skilja på två hästar någon gång. Tex om du har en häst-gäst.
Jag kör med modellen - inga boxgaller ännu sålänge. Sätter upp bara om jag måste. Just nu är flocken sams, och jag behöver inga.
Har inte heller satt upp några täckeshållare utanpå dörrarna, då hästarna kan fastna i dem.
Förstår inte heller vitsen med kalla täcken! De gör sig bäst riktigt snustorra direkt från sadelkammaren tycker jag.
Vi byggde snedtak under det vanliga taket, utanför boxöppningarna, så inte snö hindrar dörrarna att öppnas på vintern.
Tips är, att bygga när-höförråd i stallet, med dörr ut mot hagen också, så slipper du en massa höspill på stallgången! :)
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Alyssa skrev:
Yipieeee!!! Massa bra tips!! Tyvärr har jag bara 2,5 meter kortsida att spela med. Blir ca 8 meter långsida. Räcker detta till tre hästar? Tänkte att jag kunde komplettera med tak o två väggar X antal meter utanför "ligghallen" om det blir för litet. Beräknar till tre hästar 1.60 höga. Fast att det nu kommer att vara en häst på 1.58 o en B-ponny. Kanske en häst till i vinter...

Smart om man kunde ha kommit på en lösning, så man kunde komma in med en liten traktor o mocka ur "boxarna".....

Vill ha mer åsikter angående platta eller inte!!!! :rofl:

Har du gjort om ett redan färdigt stall eller byggt nytt??

Smart med köldridån, fast att man har dörrar! Hur många boxar har du då? Min sambo undrade om man måste ha en box till varje häst man har? Om man har en häst som måste stå inne o de andra ska ha tillgång till lösdriften t ex vid skada. Hur löser du det med värmen åt den uppstallade hästen?

Jättetacksam för svar, det börjar dra ihop sig!!!! :banana:

Jag har kvar det gamla stallet, som är ett vanligt stall, där jag kan stalla in hästar om någon blir sjuk.
Däremot är alla utrymmen kallstall,och har inte värme.
Men man kan ju ställa in en värmefläkt om det skulle bli kris.
Dessutom har jag kvar den gamla lösdriften, om än inte så tjusig, ändå funktionsduglig.

Det stora stallet jag beskriver, byggdes nytt, och jag kunde äntligen få det som jag ville, dvs. ett kombinationsstall.
Det innehåller 6 boxar. 3 åt varje håll i vinkel.
Samt innehållande övriga utrymmet jag hittills saknat. Toa, fikarum, torkrum för täcken, större förråd, rum för närförråd-hö, större sadelkammare.

Termobaren står under snedtaket också, för att inte få skräp i sig.

Jag är av den åsikten, att jag vill inte ha fler hästar än boxar.
Det blir så otrevligt om tex "Tant Gudrun" kommer på besök igen!

Du får kika i Stallbyggarboken om alla regler ang. bygget. ;)
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Får se om jag missat någonting nu, men om du ska få in tre storhästboxar på 8 gånger 2,5 meter så uppnår du inte kraven på yta. En sådan box måste vara minimum 9 kvadratmeter och minsta sidan ska vara 2,5 meter, eftersom hästarna är över 160 cm. Däremot boxen till hästen som är 158 cm får vara minimum 8 kvadratmeter och minsta sidan ska vara 2,35 meter. Detta är alltså måtten för boxytor för vuxen häst.

För ligghall åt tre hästar på 160 cm (utan fodring i ligghallen - ska det vara det måste det vara ännu större yta) så gäller 80 procent av 9 kvadratmeter, per häst. Alla dessa mått finns på www.sjv.se.
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Fler mått att ha i minnet:

Takhöjd: minimum 2,20 meter.
Boxdörr: minimum 1,20 meter bred.
Stalldörr: minimum 120 x 220.
Utrymningsdörr: minimum 150 x 220.
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Hästar på 160 cm lägsta takhöjd på 2,40 m. Alltså hästens mankhöjd gånger 1,5 dock lägst 2,20 oavsett mankhöjd.

Lycka till med "buggandet"... :rofl: :rofl: :rofl:
Skicka han till mej när du e klar, jag kan oxå behöva lite danshjälp.
:banana: yeah:banana:yeah :banana:
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Ja han är iof bra både på att bygga o bugga!!! :love: :banana:
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Tack för svar!! :bow:
Måttet på häst på ca 1.60 blir ju 8 kvadrat. Så 3x8=24, 24x0,80=19,2. Och 8x2.5=20. Så det måste ju bli rätt.
Sen funderade jag också på att göra något ytterligare skydd utanför med tak och två väggar. Annars kommer allt snö att lägga sig precis utanför dörrarna...Det blir 2.5 m takhöjd. Och dörrarna är ingång från gården ca 1.5 dubbeldörrar. Boxdörrarna mot hagen gör vi givetvis så stora som det är praktiskt möjligt, eller om man kommer på något sätt så man kan ha en ännu större öppning mot hagen så man kan skyffla ut bädden sedan. Så som Nicke sa...:bump:

Har du lösdrift? Betonggolv eller "jordgolv"? Lät ju bra det som Nicke sa!
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Jag har tolkat reglerna som att stor häst är 160 cm och högre. Därmed måste en 160-häst ha minst 9 kvadrat. (Och så 80 procent av det om det är en ligghall.) Men hör med SJV om du blir osäker någonstans, better safe than sorry, som de säger! :) Lycka till! Och glöm inte visa vilder när det är klart!
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Okej! :crazy: Men någon häst högre än 1.60 kommer vi aldrig att ha!! Snarare 1.50, högst 1.55. Rider western o hästen jag har nu blev större än väntat. Men jag byter inte bort honom för allt i världen för det! :love: Hade helst velat ha en mankhöjd på 1.50-1.55. Plus att han ser högre ut än han är...
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Alyssa skrev:
Tack för svar!! :bow:
Måttet på häst på ca 1.60 blir ju 8 kvadrat. Så 3x8=24, 24x0,80=19,2. Och 8x2.5=20. Så det måste ju bli rätt.
Sen funderade jag också på att göra något ytterligare skydd utanför med tak och två väggar. Annars kommer allt snö att lägga sig precis utanför dörrarna...Det blir 2.5 m takhöjd. Och dörrarna är ingång från gården ca 1.5 dubbeldörrar. Boxdörrarna mot hagen gör vi givetvis så stora som det är praktiskt möjligt, eller om man kommer på något sätt så man kan ha en ännu större öppning mot hagen så man kan skyffla ut bädden sedan. Så som Nicke sa...:bump:

Har du lösdrift? Betonggolv eller "jordgolv"? Lät ju bra det som Nicke sa!

Jordgolv med modifikation. Stallet är ju byggt ovanpå en bädd av 40 cm singel, och därovan ca 10 cm grovt grus. Sedan kommer permanentbädden.
Ett tips är, att besöka alla dina vänner o bekantas stall, för att maximera tips-intaget.
Folk har väldigt många smarta hemmalösningar, som kan vara till nytta.
Det är ju trots allt en stor investering, att bygga stall.
 
Sv: "lÖsdriftsstall"

Bra tips igen! :banana: Är nu runt i alla stall i närheten för att få ideer! Skulle dock behöva se en bra lösdrift också, och det tycker jag inte riktigt finns i närheten som jag vet om iallafall....Inte sån som jag funderar på att bygga! :rofl:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hästtjej sedan barnsben men som tagit ett längre uppehåll pga livet. Sedan husköp har drömmarna om att äga häst igen väckts till...
Svar
11
· Visningar
2 130
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Från och med januari behöver mina hundar en hundgård, då kommer jag att vara hemifrån mellan ca 8-15. Hundgården är alltså till för...
Svar
10
· Visningar
2 221
Senast: Mli
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 553
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp