Bukefalos 28 år!

Lösgöra ponny för hand, tips och råd.

BulletForMyValentine

Trådstartare
Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, men mod. får gärna flytta den om den ligger fel:)

Jag behöver tips och råd om hur jag ska lösgöra min ponny, känns som jag har kört fast då jag nästan aldrig pysslat med lösgörande arbete innan.
Har en shettis som är väldigt stel i vänstersidan, jag och en i stallet konstaterade att det sitter främst i bogen.

Tömkör mycket och högervarvet funkar utmärkt, men vänstervarvet funkar inte alls. Då bara han "välter" in mot mitten och vill inte alls böja sig i kroppen, går helst utåtställd. Försöker man styra in på en mindre volt så böjer han bara in huvudet och faller utåt/ fortsätter rätt fram.

I tömkörningen gör jag mkt volter, tempoväxlingar och övergångar. Jag är inte duktig så sidvärtes, flytta framdel, bakdel och allt vad det nu heter kan inte jag:(

Men känns som om det inte hjälper så inser att jag måste hitta ett annat sätt för att lösgöra honom. Stallkompisen tycker att jag ska longera med en hårt inspänd gummisnodd på liten volt och tvinga han att böja sig.

Hur tycker ni att jag ska göra? Vill gärna se filmer/bilder, jag tycker det är jättesvårt att veta hur man ska göra bara genom att läsa.

Kan tillägga att han ska kollas av en duktig massör nästa månad.

Usch, nu låter jag som en nybörjare, på sätt och vis är jag inte det men har nästan aldrig pysslat med dressyr/ lösgörande/ tömkörning i paddock innan. Utan har mest sysslat med brukskörning/ skogsmullekörning rätt fram i skogen innan:p

Är jättetacksam för alla tips och råd jag kan få!
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgöra ponny för hand, tips och råd.

Jag tycker du ska vänta tills massören har kollat upp honom, och också ta råd från massören. Är han/hon duktig får du bra råd därifrån.

Följ absolut inte rådet att sätta på inspänningstyglar och tvinga hästen att gå böjd på en liten volt, att tvinga hästen att gå i en speciell form som den inte trivs med blir aldrig bra, tvärtom!
 
Sv: Lösgöra ponny för hand, tips och råd.

Ponnyns problem kan ju bero på något led-eller ryggproblem, så det första att göra är att kolla att den är frisk (men stel). Det finns mycket information på nätet om rakriktning (dvs att göra hästen lika mjuk i båda sidor) i akademisk ridkonst som jag tror du skulle kunna ha nytta av. Tvingande inspänning är ingen bra väg framåt.
 
Sv: Lösgöra ponny för hand, tips och råd.

Som sagt, kolla upp hästen först, och lägg sedan upp träningen efter behovet.

Inom den akademiska/klassiska dressyren jobbar man mycket vid handen, så sök på nätet efter tips och leta upp en tränare som kan hjälpa dig med det. Det ger väldigt mycket. :)

"Ridakademi" är ett bra sökord på Google... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgöra ponny för hand, tips och råd.

Tack för svaren!
Jo har tänkt att ta det lugnare med han innan han är kollad av massören. Tyvärr kan jag inte ställa av han helt då han får fångkänningar om han inte motioneras. Tänker promenader i skogen och lugna körturer får det bli innan massören kan kolla på han. Hon ska vara väldigt duktig vad jag har hört så hoppas hon kan hjälpa mig.:)

Ska kolla på det där med ridakademi :)

Finns det nått mer man kan göra som är lösgörande?
 
Sv: Lösgöra ponny för hand, tips och råd.

Gå ut och gå med honom alternativt handhäst i skogen å lite överallt :). Kan även vara bra av dig att lära massage för husbehov så får han kontinuerlig sådan.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgöra ponny för hand, tips och råd.

Du kan få böjning för hand :) En bra början är helt enkelt att du står framför ponnyn och visar med kroppsspråket att du vill att den ska sänka huvudet. Sedan kan du be ponnyn att böja halsen och huvudet åt höger och vänster (du flyttar dig till dessa positioner). Sedan kan du gå vidare genom att sakta be ponnyn hålla sänkt huvud medan ni rör er framåt på en volt eller rakt fram. Detta sker lättast utan tvång och slag. Låt ponnyn ta tid på sig och låt den tycka att det är skönt att stretcha överlinjen :)
Besök dessa hemsidor, jag tror de kan hjälpa dig mycket!
http://www.ridkonst.nu/steg1.html
http://bok.markus.ridakademi.se/15/Arbete+f%F6r+hand/Stillast%E5ende+b%F6jning/3514#3514
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 806
Senast: snorp
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 160
Senast: Meggan
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 097
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp