Löshoppning bra eller dåligt?

J

Jo_bo

Hej, vad har ni för åsikter angående löshoppning (handledd av erfaren tränare)?
Är det bra med löshoppning, om hästen är lite utav en vägrans häst?
För- och nackdelar?

Är lite tveksam om jag ska löshoppa min häst, som är osäker på hinder?

Tacksam för svar
 
Sv: Löshoppning bra eller dåligt?

Med rätt handledare så.

Hästen får ju prova på utan att en ryttare sitter på som eventuelt kan störa. Hästen bör alltid komma rätt på hindret oxå med tanke på att man ställer ett litet hinder först å bakom det har ett hinder som man höjer. Har man en bra handledare så ser handledaren när den ska nöja sig med höjden på hindret.

Det bästa med löshoppning är ju oxå att hästen kan göra mistag utan att en ryttare hamnar i obalns/drar i munnen eller liknande när det händer och man ser om hästen lär sig utav sina misstag och korigerar dom.
 
Sv: Löshoppning bra eller dåligt?

Man får helt enkelt se till individen. vissa hästar blir oerhört stressiga och jagar upp sig av löshoppning - särskilt om de är lite osäkra. om de är "vana" vid ryttarstödet och samtidigt känner osäkerhet, kan ibland löshoppningen vara oerhört stressande för dem. glöm inte "driv momentet" som består av människor på marken - det kan vara pressande för en del. andra funkar det utmärkt på. dock tycker jag generellt att det funkar bäst på unga hästar som ö.h.t inte har så mycket erfarenhet av hoppning under ryttare. DÅ funkar det bra att de får upptäcka och sköta sig själva, inför nästkommande uppgift att göra samma under ryttare.

för en van häst dvs en som är van att hoppa under ryttare, men som är mindre van vid löshoppning, kan löshoppningen vara stressande - särskilt om den har lite i bagaget och dåliga erfarenheter under ryttare. nånstans är den då ändå van att "ryttaren bestämmer" och kan bli osäker vid lösmomentet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp