Bukefalos 28 år!

Pancakes

Trådstartare
Jag fick prova att åka longboard igår. Jag var fasligt dålig och höll mig i stödperson hela tiden (jag var inte sådär värst sugen på att trilla på blöt asfalt med min vita klänning heller...) men jag tror fasen jag tyckte det var roligt :D Vet inte om jag ska köpa nån bräda själv, kollade runt lite nu och insåg att det nog är massor man ska ha koll på innan man kan köpa en som passar en? Hur känner man igen en bra bräda för nybörjare? Är det svårt att lära sig själv?

Tell me everything!
 
Sv: Longboard

Kolla med närmsta longboardaffär. I vår stads affär är dom väldigt noga med att ge råd så nybörjare får en bra upplevelse. Dom har träffar varje onsdag också. Longboardare verkar ha en go gemenskap.
 
Sv: Longboard

Jag har inbillat mig att jag har ganska bra balans men är HELT lost när jag lånar sonens longboard. Förflyttar mig inte många meter kan jag säga. Sonen (14år) använder den istället för cykel och får upp en fart som får hönsmamman i mig att blunda...
 
Sv: Longboard

Min lillebror köpte som 26:åring sin första longboard. Det enda hjulaktiga han åkt tidigare i sitt liv är rollerblades, men han har lyckats lära sig brädan bra och åker nu obehindrat. Hur mycket tricks och annat han har för sig ska jag låta vara osagt. ;) Men det går i alla fall att lära sig även om man inte är 10 år. Själv har jag stått på en bräda i rörelse (utan stödperson) och provat svänga lite. Men att ta fart eller bromsa är överkurs än så länge. :p
 
Sv: Longboard

Jag fick prova att åka longboard igår. Jag var fasligt dålig och höll mig i stödperson hela tiden (jag var inte sådär värst sugen på att trilla på blöt asfalt med min vita klänning heller...) men jag tror fasen jag tyckte det var roligt :D Vet inte om jag ska köpa nån bräda själv, kollade runt lite nu och insåg att det nog är massor man ska ha koll på innan man kan köpa en som passar en? Hur känner man igen en bra bräda för nybörjare? Är det svårt att lära sig själv?

Tell me everything!

Hej! Vad roligt att du funderar på att börja åka! Det är inte bara roligt att åka, det är även ett fantastiskt transportmedel! Jag åker bräda till jobbet, affären, ja nästa överallt. Det är det underbart, en otrolig frihetskänsla.
Visst ramlar man ibland, men det är lätt att åka longboard, lär dig bromsa så är halva jobbet gjort.

Det är inte så himla mycket att tänka på.
Hur mycket är du beredd att lägga om du skulle köpa en?

Finns mängder av Skatbutiker, både på nätet och på stan.

Vad vill du ha för bräda, ska det vara en downhillbräda, eller en cruisbräda?

Finns en uppsjö olika longbards på tex Stadium och liknande, dem brädorna är inga höjdare, varken för nybörjare eller pros.

Var bor du? Vid Björns trädgård i Stockholm ligger Kahalani, jätte duktig personal, några av dem tävlar själva. Otroligt kunniga och hur trevliga som helst. Bor du i Stockholm så tycker jag du ska dit, man får provåka mängder av brädor, för att se vilken som känns bäst.

Bor du i någon annan stad, glid till en skejtaffär och fråga.

Vill du beställa på nätet hjälper jag dig gärna plocka ihop en grym bräda, det brukar bli ganska billigt.

Lycka till!
 
Sv: Longboard

Jag köpte en på junkyard till min sambo för 2 år sen, kostade runt en tusenlapp. Den har rullat många mil och har använts i stället för cykel, superbra träning! Jag bara köpte en, hade ingen aning om att det finns olika typer :o
 
Sv: Longboard

Det var i Skövde jag fick prova att åka :D

Ingela S
: Det låter lovande :p Jag har inte åkt inlines på många år, fast jag har börjat lite än. Än tränar jag på att stå upp och åka framåt.

Sundance Kid
: Eftersom jag är så mycket nybörjare man kan bli vill jag inte lägga en förmögenhet på brädan, men efter att ha kollat runt lite får man väl kanske räkna med en tusenlapp eller så... Vad för sorts bräda jag vill ha kan jag knappt svara på :o En som passar för lite stadsåkning typ? Utför låter jäkligt farligt så det kommer nog dröja innan jag vågar prova det (garageuppfarten var med andan i halsen). Jag bor i Jönköping, har ingen riktig koll på om det finns nån skatebutik i stan sådär.

Tack för erbjudandet om hjälpen! Det kanske blir så att jag beställer för att försöka spara in lite pengar, men när man inte har någon koll verkade det som en riktig djungel. Läste nån guide som var högt upp i Googles träfflista men jag blev nog inte så mycket klokare...

lady_vip: Jag visste knappt att det fanns olika sorter heller förrän när jag googlade igår. Men sen är det väl kanske så att när man inte är så duktig spelar det inte jättestor roll vad man börjar åka på för man lär sig på just den? Kanske :p
 
Sv: Longboard

Man ska inte överdriva kunskapen man behöver ha innan ett köp av en longboard. Ska man bara ha en bräda för att ta sig från punkt a till punkt b har man inte samma behov av utrustning som någon som tävlar inom downhill. Ett bra tips är att undvika både det dyraste och det billigaste och försöka hitta en bräda som ligger på en mellannivå prismässigt.
 
Sv: Longboard

Tack för tipset! Någon vidare avancerad åkning är tveksamt om det blir för mig, det var mest roligt och om jag Inter alltför dålig efter lite träning tänkte jag väl ha det som transportmedel. Så några värstinggrejer behöver jag verkligen inte, men man vill ju inte göra det svårare för sig själv än vad man behöver.
 
Sv: Longboard

Kolla Blocket, där finns det en hel del. Ska du åka i stan och på mindre vägar rekommenderar jag en cruising bräda. Jag skulle inte köpa en tex Stadiumbräda, typ Sector 9 och liknande, det är svårare och inte lika roligt att åka. Satsa i sånt fall på en begagnad bräda, lägger du 1500-2000 kronor får du en kanonbräda! Tröttnar du efter ett tag kan du alltid sälja den vidare för nästan samma peng.

Det är lite meckigt att plocka ihop en själv på nätet om man inte har kunskap. Men ska du inte lägga mer än ca 1000 spänn så är det lite meningslöst att plocka ihop en själv. Så återigen tycker jag att du ska kolla blocket. Och våga pruta!

Lycka till!
 
Sv: Longboard

Dejten är helt lyrisk och har en mindre samling, både för transport och downhill. Jag har provat att bara stå still och tycker det är bra mycket stabilare än skateboards, lättare att svänga också. Får se om jag vågar mig på mer avancerade grejer, typ rörelse :p
 
Sv: Longboard

Jag ska kika där! Misstänkte att hopplock inte direkt är något för mig, kanske kan tänka mig att byta till bättre bräda längre fram när jag åkt lite mer och sett om det verkligen är för mig eller inte. Jag är som sagt HELT novis.

Jag har dock inte riktigt gått till att fatta, spelar det nån större roll för en sån som jag hur brädan ser ut? Tänker att den ser rätt olika ut "på näsan" (:D). Eller är det det som definierar om det är en cruising eller inte?

Araminta: Jag vågade åka när någon höll i. Jag var dålig på att svänga och vågade knappt ta fart men ändå, det var roligt :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har insett att det värsta med att jobba i djuraffär och få stenkoll på sortimentet är att man upptäcker så många roliga saker som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 827
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
  • Artikel
Dagbok Det har varit väldigt roligt att ha hund i huset. En som alltid är glad liksom. Varit tre blöta dagar. Herregud vad det har regnat...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: et_flickan
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 329
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp