Bukefalos 28 år!

fiaskurken

Trådstartare
Tro det eller ej, men jag har aldrig longerat en häst i hela mitt liv... Nu är det tänkt att jag ska lära mig det. En kompis har jag förstås till hjälp, men har ni några tips till mig som nybörjare? Tacksam för hjälp! :bow:
 
men d är ju inte konstigt... vissa gör ju det aldrig! Var bara lugn och stressa ej upp dig... har du en lugn och välutbildad häst brukar det gå som smort!
 
Det brukar inte vara några problem med en häst såm vet vad det går ut på. Själv har jag bara longerat ett fåtal gånger, men det är inga problem. Värre var det att tömköra. Gjorde det för första gången igår. Det gick för sjutton inte att styra hästen... :crazy: :o
 
Man kan alltid läsa igenom någon/några instruktionsböcker och ha som grund. DEt viktigaste är väl att vara lugn och inte hetsa upp sig om det blir några smärre missöden för då hetsar bara hästen upp sig också.

Ett fel som man lätt gör är att man mer eller mindre följer med hästen. Meningen är ju att hästen ska gå runt dig och du bara trampar runt på en liten "volt" ävan om man måste vara följsam när hästen rör sig.

Man kan också tänka på att inte ge "kommandon" för tätt inpå varandra så hästen blir förvirrad.

Om du har en erfaren häst så vet den ju vad det är frågan om och då kommer det säkert att gå jättebra!

Ha hjälm och handskar!
 
Tömkört har jag också försökt göra :o Det gick sådär!

Hästen är bara fem år, men han har blivit mycket longerad förut så det ska säkert gå bra :)
 
Läs mycket om longering (Lussans bok är bra) innan du börjar och se till att du har en riktigt van och duktig medhjälpare så ska det gå bra. Longering är bra om om den utförs på rätt sätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 508
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 135
Senast: iNHALE
·
Övr. Katt Jag hittade ingen tråd om detta så startar en: Vad ska man som nybörjare tänka på när man tar hem en kattunge? Tips och råd? Vilka...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 671
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp