Longering-hjälpmedel?

Shettisar

Trådstartare
Jag undrar lite om detta med hjälpmedel vid longering,tömkörning.
För att hästen ska jobba med rätt muskler och bygga muskler bör man då använda några hjälpmedels tyglar???
Jag har nu 3 shettisar som ska arbetas och bygga muskler för körningen men är helt vilse inom detta med hjälpmedel osv.Några råd? Behövs hjälpmedel ?
 
Jag använder ibland (några gånger/år)en hjälptygel när jag longerar eller tömkör, men mest för att hjälpa henne rätt när jag har fått henne på fel spår. :smirk:

Jobbar helst utan, eftersom hon har väldigt lätt för att kröka nacken utan att det händer något alls i resten av kroppen. Risken är mindre att hon smiter undan på det sättet om hon inte har nån hjälptygel att luta sig emot, plus att jag verkligen får lära mig att vara superkänslig, annars blir det pannkaka av allt. :D

Nu har jag (äntligen) kommit på att när jag använder hjälptygel ska det vara en chambon, eftersom den bara visar vägen ner med tryck på nacken och inte håller in nosen. Men som sagt, den används bara i korta perioder några gånger per år.

Longerade i måndags och tömkörde igår med den, och nu tror jag att jag ska kämpa vidare på egen hand ett tag. :)
 
Löslongerar gör jag alltid utan inspänning men när jag linar på volt har jag alltid hästen inspänd för att det inte ska slita....annars skulle jag välja att inte longera alls!
 
Brukar longera med sadel och då sätter jag bara en halsförlängare på han... :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
832
Senast: Lager
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 629
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·
Träning För ungefär tre veckor sedan sträckte min häst sitt vänstra bakben då den ramlade påväg från hagen. Han är inte halt längre men jag...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp