Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

E

Elviramax

Brukade tömköra min unghäst, men efter sjukdom (mig, inte hästen) och kasst väder=blöta marker har det blivit lite dåligt med det. Pga vädret går hon ofta i rasthage numera och blir därmed lite explosiv av sig. Har därför valt att emellanåt longera henne istället för att tömköra ifallomatt jag skulle "tappa" henne.

I början av passet är hon mycket pigg och travar/galopperar, försöker göra utbrytningar. oavsett om jag säger till henne att sakta ner. Hon kan kommandona, så hon ignorerar dem helt enkelt. Frågan är: Ska jag låta henne löpa sig trött innan jag börjar jobba med henne? Känns inte helt optimalt. Får inte stopp på henne utan att använda töm, och då måste jag ju tömköra...

Hon ignorerar stundtals även Ptroandet = halt. Hon vet mycket väl vad det betyder. Ibland fungerar det att göra tecken framför, med hand pisk eller lina, men långt ifrån alltid. Det är för mig tydligt att hon "skiter" i vad jag säger. Hur agerar man när de gör på det här sättet? Givetvis berömmer jag massor när hon väl stannar och saktar ner och så vidare.

Frågan är också, är det mer lämpligt att tömköra en sån här häst, eller finns det nåt mer jag kan göra vad gäller longeringen? Hon är ledarskapstränad, vi har gått mycket på promenader. Fast det är en mycket envis tjej óch det är väl det som kommer till uttryck.

Vad har ni för tips om denna lilla dam, är tacksam för input om stort som smått. Är det bara lydnad som ska igenom eller är det lite trots som lyser igenom? Hon blir 4 i år.
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

det är nog vårkänslor och överskotts energi snarare än bara unghäst fasoner tror jag, under det scenariot som du beskriver.

du kommer nog få en massa olika svar där folk tycker olika. Jag skulle föredra att tömköra i ett sånt läge, även när de är laddade. De kommer liksom inte så långt på tömen, :angel: även om det skulle bli ett explosions utbrott nånstans och lite här och där. se bara till att du mycket nogsamt håller dig snett bakom HELA tiden, och inte rakt bakom. (det är lättare att en häst som tex brallar får ett bakben över en töm om du går rakt bakom.)
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Är du duktig på tömkörning och longering så att du kan hålla ordning på linorna även om de är långa?
Då kan du göra en kombination av både ock i början av träningspasset.
Du longerar hästen med longeringslina men har också sele och tömmar på henne. Då kan använda fördelarna av bägge metoderna så att du kan förstärka komandona med tömmarna om hon inte tar dem vid longeringen.

Själv använder jag ofta den metoden och har istället för tömmar longeringslinor så att jag kan få ut hästen på volten. En van häst går ju sedan att longera i "tömmarna" istället för i en lina. En metod som jag lärt mig för många år sedan av ingen mindre än Anders Lindgren. Funger väldigt bra att jobba en häst ifrån marken med.
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Håller med övriga- linlöp med 2 linor.

Om den bara "kubbar på" är den ju slut när den ska börja att jobba:mad:
Öva massor med igång o avsaktningar- beröm den mkt. då blir du mer intressant.
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Själv använder jag ofta den metoden och har istället för tömmar longeringslinor så att jag kan få ut hästen på volten. En van häst går ju sedan att longera i "tömmarna" istället för i en lina. En metod som jag lärt mig för många år sedan av ingen mindre än Anders Lindgren. Funger väldigt bra att jobba en häst ifrån marken med.


det är väl vanlig tömkörning du pratar om? där ingår självklart både böjda spår/arbete på volt, och raka spår. allt går att göra på töm som går att göra uppsuttet.
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

det är väl vanlig tömkörning du pratar om? där ingår självklart både böjda spår/arbete på volt, och raka spår. allt går att göra på töm som går att göra uppsuttet.

Ja men det verkar ju som om TS delar på det och longering och inte får det att fungera.
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

* svarar alla *

OK, får nog skärpa till mig med tömkörningen trots allt. Grejen är den att jag "fipplar" med både töm och lina så jag känner mig inte helt säker. Mina gamla tygtömmar funkar bra, men är egentligen för korta, speciellt om hon gör ett "ryck". Har heller inte jobbat henne i galoppen ännu eftersom jag tyckte volten blev för liten.

Köpte därför nya lädertömmar (16 m) och plötsligt har jag händerna fulla :o. Så lina + tömmar är nog bara att glömma. Fast jag får väl ta tömmen genom bettringen för säkerhets skull.
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Du skrev att hon var ledarskapstränad, och jag tränar NH (på hobby nivå) men min häst, och jag skulle inte tolerera att han sket i mig... Då är det ju inte du som är ledaren... Så om problemet ligger där skulle jag träna mer sådant, typ att när ni går ska du gå först och hon efter, ledarn som går först :)
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Du skrev att hon var ledarskapstränad, och jag tränar NH (på hobby nivå) men min häst, och jag skulle inte tolerera att han sket i mig... Då är det ju inte du som är ledaren... Så om problemet ligger där skulle jag träna mer sådant, typ att när ni går ska du gå först och hon efter, ledarn som går först :)

Jag kan nog tillstå att jag inte är ledaren till 100%. Så sett kan det här mycket väl vara en del av problemet. Jag har eftersträvat just detta att hon ska gå bakom mig när jag leder henne. Men jag måste påminna igen och igen och igen och igen... Hon VET att hon ska gå bakom egentligen (precis som hon vet att hon ska stanna när jag säger ptro) Det FUNKAR när vi är ute och går våra promenader, hon får aldrig vinna, men samtidigt är det en ständigt tjatande om hennes placering. Vifta med armar, grimskaft, säga till med mörk röst och sånt hjälper bara en liten stund. Hon backar snällt men smyger sen sakta upp brevid igen. (Hela hon är sån, hon får till och med äta ur samma hög som hagkompisen med den här tekniken. Backa när hon blir tillsagd och sen lite fjäskigt smyga upp igen)

Känns som jag har att välja på mellan att kapitulera och bli riktigt förbannad och ge henne stryk, men vill inte göra någotdera. Nåt tips?
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Så kan min häst oxå vara men jag brukar varva att ibland får han gå bredvid mig, men han ksa inte gå framför med bogen, Börjar han gå på för fort strcker jag ut armbågen, reagerar han inte på det knuffar jag till han lite med armbågen på bogen så han fattar. Om hon gör fel så börja med en lätt varning sen om hon fortsätter föröska gå förbi dej får du öka tillrättavisningen tex. om min häst förösker gå förbi mej efter att jag sagt åt han med en knuff på bogen då smäller jag till han med grimskaftet och det räcker oftast. Kollar du på hästar i hagen så börjar dom ju alltid med små signaler som man själv ofta inte ser, men sen om hästen inte reagerar tar dom till tydligare tecken. när du går kan du höja axlarna så att du ser större och hotfullare ut om hon försöker gå förbi..
Skulle träna mkt med henne vid hand, när jag går med min häst tränar jag nästan alltid stop, backa, att han ska gå bakom och myrsteg ;)
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Så kan min häst oxå vara men jag brukar varva att ibland får han gå bredvid mig, men han ksa inte gå framför med bogen, Börjar han gå på för fort strcker jag ut armbågen, reagerar han inte på det knuffar jag till han lite med armbågen på bogen så han fattar. Om hon gör fel så börja med en lätt varning sen om hon fortsätter föröska gå förbi dej får du öka tillrättavisningen tex. om min häst förösker gå förbi mej efter att jag sagt åt han med en knuff på bogen då smäller jag till han med grimskaftet och det räcker oftast.

Fast det många och kanske även du, missar, är att ett ständigt ifrågasättande är det tydligaste tecknet på att hästen INTE accepterar rangen. att den rättar sig när du säger till på skarpen är Inte bevis på att den köpt sin rangställning, snarare är faktumet att den frågasätter ihållande tecken på att den INTE köpt den. det är en ganska stor skillnad.
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

HUr ska man göra för att den ska acceptera en som ledare då ??
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Fast det många och kanske även du, missar, är att ett ständigt ifrågasättande är det tydligaste tecknet på att hästen INTE accepterar rangen. att den rättar sig när du säger till på skarpen är Inte bevis på att den köpt sin rangställning, snarare är faktumet att den frågasätter ihållande tecken på att den INTE köpt den. det är en ganska stor skillnad.

Ja, det är väl ungefär det här jag börjar bli rädd för att det handlar om i grunden. Att hon testar gränserna hela tiden. Och att det nu visar sig vid longeringen. Men - vad gör man då? Säger till på skarpen antar jag, men HUR? Jag hatar att behöva bli arg, men det kanske måste bli så ändå?
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

KL

jag har tyvärr inget svar på hur just NI bör/inte bör/ göra ang. er relation till och ledarskaps position gentemot era hästar. Det går inte att svara på utan att känna er och ha sett er.

det viktiga är nog att man som ni blir medveten om att vad signalerna betyder - och är uppmärksam på det här med rangen och vad hästen "säger" till en i er relation.

att vara tydlig och konsekvent är ett bra verktyg gällande hästuppfostran rent allmänt. Ledarskap är inte så mkt ngt man tar över en häst tycker jag, det är ngt som man förtjänar genom att vara en konsekvent, rättvis och tydlig ledare.
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

klart att unghästar kan hålla på så, de e ju fortfarande barn, en mamma kan ju ha ett väldigt väluppfostrat barn som flippar ut nån gång då o då, hormonerna sprutar ju gott folk, man måste tänka lite på det oxå.
i din situation skulle jag nog försöka få henne lyssna när jag leder henne först (strax innan/till passet) sedan skulle jag "tömlongera" Ove Stensson gav mig det tipset på min arabvalack (unghäst i sinnet) att göra detta, du behåller positionen du har när du longerar, fast du kan använda dina tömmar, yttertömmen låter du löpa från bett genom en hög ring o sen till din hand, innertömmen låter du löpa från mellan ring på gjorden genom bettringen o sen till din hand, då får du en ställning samt stöd på ytter, lättare att behålla kontrollen då med ystra unghästar.
lycka till nu o berätta hur det går
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

jag har tyvärr inget svar på hur just NI bör/inte bör/ göra ang. er relation till och ledarskaps position gentemot era hästar. Det går inte att svara på utan att känna er och ha sett er.

Det är väl nackdelen med att ha häst därhemma "ute i skogen", och ingen som kollar och kan komma med kritik och nya ideer. Får se om jag kan hitta nån som kommer ut och kollar över oss, om det inte lossnar.
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Jo, det är så jag får tömköra henne, med linan genom bettringen "för säkerhets skull". Har ingen chans att hålla henne annars när hon försöker sprätta iväg.

Jobbade henne idag igen, denna gång då med tömmar istället för longerlina. Hon har fortfarande svårt för att skritta istället för att trava i början. Hon har också svårt att stå still i halten. Bjudning har hon som bara den, hon går alltid över till nästa övre gångart, men åt andra hållet är det lite "kärvt". Får ta ordentligt tag i tömmarna ibland för att hon ska lyssna. Det känns inte så bra, man ska ju vara så rädd om unghästars munnar. Ser att hon går bakom hand och gapar just i de här lägena, men vad ska jag göra? Skulle det funka att gå över till kapson tro?
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Kan du spänna tömarna bara från bettringen och genom gjordens ringar till din hand? det brukar vara det bästa på spända hästar som vill krulla ihop sig. i din hästs fall handlar det ju mkt om spänning också. Bara tills hon taggar ner sig och kommer till ro. en inspänningsfattning på en så spänd häst åstadkommer inte så mkt utan stjälper snarare än hjälper.
jag tycker även med så enkel tömfästning att man får tag i dom väldigt bra om de får ett ryck och rusar eller studsar. använd handskar och var noga med att hålla dig snett innanför hästen. På det sättet hindrar man risken att de brallar och får en töm mellan bakbenen : )
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Kan du spänna tömarna bara från bettringen och genom gjordens ringar till din hand?

Jag körde mest så här i början, men så kom hon på att hon kunde vända huvudet emot mig, om hon sen fortsatte snurra så blir jag ju fullständigt chanslös. Det är därför jag valt att spänna tömmen som jag gör nu. Är medveten att det blir en hävstångsverkan, och det känns inte som det bästa. Fast det känns ändå bättre när hon gör sina försök, det är lättare att få tillbaka henne i arbetet. Men kanske har du nåt annat knep i bakfickan?
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

vilken uppfinningsrik liten dam minsann. :angel:
då gör du nog rätt i att spänna som du gör i detta skede.

kanske lite hjärngympa för tjejen? tömköra mellan bommar och över bommar? Utöver det så har du nog testat det mesta som det låter. Jag tycker ändå du verkar ha ganska bra koll, bara att bita ihop och härda igenom fasen så att säga : )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp