Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

vilken uppfinningsrik liten dam minsann. :angel:
då gör du nog rätt i att spänna som du gör i detta skede.

kanske lite hjärngympa för tjejen? tömköra mellan bommar och över bommar? Utöver det så har du nog testat det mesta som det låter. Jag tycker ändå du verkar ha ganska bra koll, bara att bita ihop och härda igenom fasen så att säga : )

Det kanske är en god ide.

Du tror att det är en "fas". Hoppas... :angel:
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Det kanske är en god ide.

Du tror att det är en "fas". Hoppas... :angel:

du kan alltid klassa det som en fas - så länge du kommer ut på andra sidan av problemet! :D

skämt åsido: det är säkert tillfälligt och du gör rätt i att arbeta ur säkerhets aspekt tills den värsta energin och påfunden från hästen lagt sig lite. förhoppningsvis kan du kanalisera energin mer in på bana Arbete istället, dvs få henne på tanken att det är skönare och trevligare att jobba lite, än hitta på hyss.

lycka till! :)
 
Sv: Longering vs tömkörning, eller bristande lydnad?

Idag gick det riktigt bra. Hon var mer arbetsvillig och samarbetsvillig än någonsin tidigare!

Förutom att vi haft lite "duster" vid våra promenader (där jag varit än tydligare med att hon ska hålla sig bakom, använt kropp o röst mer intensivt) så bytte jag varvet jag börjar jobba i. Har tidigare alltid (av slentrian) börjat i vänster varv. Den här gången startade vi i höger varv istället, och plötsligt kändes det som en helt annan häst. Över till vänster varv igen så blev hon genast hetsigare, och det blev väldigt tydligt för mig att hon förböjer sig i vänster varv. Kanske har detta stressat henne... att det är jobbigt att gå i det varvet. Och så har jag alltid börjat i detta - dumma dumma matte :o.

Hur som helst, detta har ju fört mig lite närmare lösningen... Men finns det några bra övningar i tömkörning för att råda bot på detta? I ridning hade jag haft bra stöd på yttertygel och lagt på ytterskänkel vid sadelgjorden ungefär tror jag, men vid tömkörning finns ju ingen ytterskänkel, så vad göra? :confused: Öppna/sluta har jag inte börjat med än (vet inte hur man gör på töm...) och det kanske är för tidigt än?

Det börjar nog bli dags att hitta nån tränare snart tror jag, men alla tips jag får härifrån är jag väldigt tacksam för ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp