Bukefalos 28 år!

M

Midnight_Rose

Hur tycker ni man ska göra, använda inspänningar eller inte? Longerar 2 unga damer 5 och 6år samt 2 äldre 14år och 20år... Vilka kan man använda inspänning på i samband med longering? Kan tillägga att de båda äldre hästarna sänker ryggen väldigt vid ridning och rids på graman..
:bump:
 
Sv: Longering

om du vill longera för att hästen ska arbeta tycker jag det är självklart att ha någon form av inspänning. men longerar du för att motionera innan tex ridning så tycker jag inte att det är nödvändigt:P
 
Sv: Longering

Hejsan!

Jag tycker det är olika beroende på kroppshållning också. Om det är en häst med lågt satt hals, eller låg hållning, tycker jag att det kan själpa mer än hjälpa, då det kan kännas som att hästar håller på att falla på huvet.

Men på en häst med högre hållning, ofta lite mer temperamentfulla hästar, så kan det hjälpa dem att hitta en lägre form för att lättare arbeta med ryggen.

Hoppas detta hjälpte något!:)
 
Sv: Longering

jag longerar med gogue och träns på hästar som vill spänna sig i nacke och rygg och gå högt med huvudet.
på hästar som naturligt går i rätt form vid longering använder jag inget, bara grimma.
 
Sv: Longering

Eftersom jag aldrig har förstått hur hästen ska arbeta bättre för att man sätter fast huvudet på den, så använder jag aldrig inspänning vid longering.
 
Sv: Longering

Eftersom jag aldrig har förstått hur hästen ska arbeta bättre för att man sätter fast huvudet på den, så använder jag aldrig inspänning vid longering.

Nej just det, därför använder man helst Gouge.

Hästen måste lära sig att gå med huvudet lite fast-satt, det är ju det som man begär av hästen när den rids. När hästen kan hålla rätt balans utan hjälpmedel så tar man helt bort allt sånt.
 
Sv: Longering

Nej just det, därför använder man helst Gouge.

Hästen måste lära sig att gå med huvudet lite fast-satt, det är ju det som man begär av hästen när den rids. När hästen kan hålla rätt balans utan hjälpmedel så tar man helt bort allt sånt.

Jag begär inte det av mina hästar. De får gärna hålla i bettet så att jag får information om vad som händer, men jag håller absolut inte fast huvudet på dem.
Det är inte där de ska hålla balansen.
 
Sv: Longering

Hur tycker ni man ska göra, använda inspänningar eller inte? Longerar 2 unga damer 5 och 6år samt 2 äldre 14år och 20år... Vilka kan man använda inspänning på i samband med longering? Kan tillägga att de båda äldre hästarna sänker ryggen väldigt vid ridning och rids på graman..
:bump:

hejsan, i stället för att använda sig utav inspänningar o dyligt så rekomenderar jag att lägga på en sele o tömlongera den, du får en helt annan kontakt med hästen och den har ett helt annat sätt att ställa sig än med varnlig longering. Ofta när man longerar på varnligt vis så kan man i bland komma i obalans med hästen om den inte förstår vad du menar tex, så kommer den in till dig o då är det ett iritationsmoment som ofta bildas av detta, med tömlongeringen så kan du få den i från dig på ett annat vis o hästen söker huvudet neråt o ju mer den mjuknar söker den sig ner på töm.
Det du också beskriver att den sänker sig när du rider kan vara täcken på att den har ont i ryggen o då är tömlongering väldigt bra, det blit inte det trycket som när du rider hästen söker sig neråt o samlar i hop sig o jobbar VÄLDIGT mycke med ben o framför allt med rygg musklerna. Om du har möjlighet till detta så rekomenderar jag dig till att testa det, det kan ta några gånger innan du o din vän kommer på hur ni ska göra så ge inte upp. Med tömlongering behövs verken pisk eller andra föremål som kan göra att komunickationen mellan häst o mäniska inte funkar så bra, jag tänker på alla dom hästar som är rädda för pisken. Lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 027
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 611
Senast: liiinnea
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 786
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 277
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp