Bonita4

Trådstartare
Kan man longera en häst på ett någorlunda vettigt sätt med endast träns och longerlina?

eller krävs det inspänningar och longergjordar och tömmar och grejer?
 
Sv: longering

Det beror på om du vill att hästen ska jobba i rätt form eller om du bara vill "motionera av" den :)
 
Sv: longering

OK, men om jag vill att hästen ska jobba i rätt form, kan jag ta sadeln då och ta av stiglädrena för att spänna in inspänningen i?
 
Sv: longering

det går ju att få hästen att arbeta i form utan inspänning, jag driver med ena handen och håller emot med andra, då samlas han, även om det inte blir perfekt form så tycker iaf jag att det räcker.
 
Sv: longering

Hästen spårar ju inte rätt om den bara får springa runt på en volt utan att man har bra koll på den. Longering som motionsform har jag lite svårt för. Gillar tömkörning bättre då har man mer koll på vad man håller på med (kan man hoppas:angel:):bump:
 
Sv: longering

haha jag håller med! även om man kan samla ganska bra så kan man ju liksom inte styra exakt vart den går...
 
Sv: longering

Det beror på om du vill att hästen ska jobba i rätt form eller om du bara vill "motionera av" den :)

Men en häst jobbar oftast inte i "rätt form" med inspänningar. Om den dock går utan inspänningar går den i en naturlig form, alltså en annan variant av rätt form.
 
Sv: longering

Det beror på om du vill att hästen ska jobba i rätt form eller om du bara vill "motionera av" den :)

Longering ska aldrig utföras i syfte att "motionera av" hästen överhuvudtaget! ...och ja, gör man på rätt sätt går det att få hästen i en bra och bärig form även på enbart en lina.
hast06a4.jpg
 
Sv: longering

Ja, det är många som gör fel. Det är påfrestande på hästen om man longerar varv på varv "bara för att hästen ska få motion". Allt arbete ska ske i balans. Det är ett jättebra sätt att jobba styrka och kommunikation om det görs rätt. Man ska inte skicka ut hästen i full fart och låta den ränna runt oavsett om den är fri eller inspänd.

Jag börjar alltid jobba mina i skritt, håller den mellan mina händer där en är drivande och en är samlande (noga med positionen av kroppen så man inte pressar hästen för mycket). När hästen förstår låter jag den gå med längre lina och begär detsamma. Sen får den gå upp i trav, kvarts varv i början med samma teknik. När hästen samlar sig och jobbar rätt i trav får den påbörja galoppfattningar. Är hästen stark och bärig får den gå i både trav och galopp i ett par varv men så fort den tappar sig får den gå ner i skritt och så tar vi om det. Inget fläng accepteras...

Utrustningen är sidepull, repgrimma eller kapson. Aldrig något i munnen här:cool:
 
Sv: longering

Ok.
Longerar sällan. Men när jag gör det är det i träns med bett. Ingen inspänning. Högst en kvart totalt och ´ingen´ kontakt med munnen. Alltså lös lina hela tiden för jag har märkt att många hästar tappar balansen när de får hänga sig i linan. Håller man dessutom en relativt stor volt känns det som att det sliter mindre på hästen.
Longerar som variation till ridning och markarbete för kommunikation och arbeta med kroppsspråket.

Jag tycker det är svårt att samla hästen vid longering. Tycker du också det är svårare att göra från marken än uppsuttet?
Använder du mest bara händerna- en drivande och en förhållande? Hur menar du med positionen?
 
Sv: longering

Jag tycker inte att det är svårt att samla hästen från marken....men så har jag några års erfarenhet på nacken;). Med "position" menar jag hur du förhåller din kropp gentemot hästen när du jobbar den. T.ex. vid drivning i vänster varv håller jag mig rätt rakt ställd mot hästen och när hästen går framåt vänder jag höger axel mot den...vill jag att den ska stoppa upp lite vänder jag min vänstra axel mot den. Använder även blicken genom att titta på hästen när jag vill ha respons och när den ger mig det släpper jag blicken ... Lite svårt att beskriva så här:o...
 
Sv: longering

Det beror på om det är en ung eller ovan häst- om du ska spänna in den.

sen bör inspänningen sitta vid sadelkåpans nedre slut.

Den s. k. inspänningen ska ge hästen ett stöd -bara.
Den ska i den lägre formen kunna börja "trampa på mot bettet". På samma sätt som man börjar o slutar sitt ridpass.

du kan göra som Klimke- använda tygeln o binda den i gjorden.
Dra ej ihop hästen- den kan få panik.
 
Sv: longering

Jag älskar att hålla på med hästar för hand och tycker att det är väldigt intressant.

Därför har jag provat många olika saker.
Helst longerar jag utan insänningar för har man bara tillräckligt bra kontakt med sin häst kan man få den att jobba ändån. Min ena häst kan jag jobba o grimma, longerlina med en långpisk och få henne att trampa under sig och runda sig, så det går. Alla mina hästar har jag longerat utan inspänningar och har kunnat få dem avslappnade ändån.

Nu när jag är skadad så använder jag lite insänningar för att göra det llite lättare för mig, bar bara en arm jag kan använda.. Men då har jag de så löst sända att de tar emot om hästen strävar emot uppåt men släpper de ger efter. Man ska aldrig spänna in en häst så den blir ihopdragen!
 
Sv: longering

Nu när jag är skadad så använder jag lite insänningar för att göra det llite lättare för mig, bar bara en arm jag kan använda.

:bow: du har fattat varför det finns hjälptyglar och hur dessa ska användas. alltså som en hjälp för oss, inte för hästen. där våra resurser (inte kunnande) tar slut, tar hjälptyglar vid. :p
 
Sv: longering

Jag tycker inte att det är svårt att samla hästen från marken....men så har jag några års erfarenhet på nacken;). Med "position" menar jag hur du förhåller din kropp gentemot hästen när du jobbar den. T.ex. vid drivning i vänster varv håller jag mig rätt rakt ställd mot hästen och när hästen går framåt vänder jag höger axel mot den...vill jag att den ska stoppa upp lite vänder jag min vänstra axel mot den. Använder även blicken genom att titta på hästen när jag vill ha respons och när den ger mig det släpper jag blicken ... Lite svårt att beskriva så här:o...

Tack för beskrivningen! Jag förstår vad du menar och ska prova mig fram på det viset.
 
Sv: longering

Longering ska aldrig utföras i syfte att "motionera av" hästen överhuvudtaget! ...och ja, gör man på rätt sätt går det att få hästen i en bra och bärig form även på enbart en lina.

Har ingen förståelse i det du skriver, varför skulle man inte kunna på motionera av sin häst? Allt hästen gör behöver inte vara arbete.
Endel hästar behöver bara få springa av sig lite och jag tycker det är helt ok. Det man gör med sin hästen måste inte vara träning och mål.

De flesta hästar tycker dessutom att det är kul att bara få springa av sig lite och inte få jobba jämt.
Även om man bara motionerar av sin häst så betyder ju inte det att man inte gör ingenting med sin häst. Hästen ska ju ändå lyssna på stanna, vänd och öka. Det är väl ett träningssätt i sig?

Dessutom är det en viktig del i inspänningen vid longering. Hästen måste kunna få känna eftergift då den gör rätt. Det är inte heller bra om man "tvingar" ner hästen i form med att spänna hårt och ha inspänning lågt. På så sätt kommer häsen bara att börja gå under tygeln iställt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 350
Senast: JohannaB
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
546
Senast: swemale
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 585
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp