Sv: longering

Har ingen förståelse i det du skriver, varför skulle man inte kunna på motionera av sin häst? Allt hästen gör behöver inte vara arbete.
Endel hästar behöver bara få springa av sig lite och jag tycker det är helt ok. Det man gör med sin hästen måste inte vara träning och mål.


visst kan man motionera av sin häst, men det tar hårt på hästens leder och ligament att bara springer runt, runt att utan att arbeta korrekt med sin kropp.
målet med all ridning eller träning är väl ändå att man vill ha en hållbar häst som är lyhörd? detta uppnås endast genom en konsekvent hantering och korrekta arbetssätt.
 
Sv: longering

Inte heller är det bra för hästen att alltid jobba. Hästen måste kunna få röra sig fritt ifrån inspänningar så att den kan slappna av och bara få röra sig. Ingen som har hört om löshoppning? Hästen jobbar över hindrena men är inte inspänd eller jobbar speciellt mkt på övriga delen av banan.
 
Sv: longering

ja, men nu var ju frågan om att motionera av hästen på lina. när du löshoppar arbetar hästen fritt med sin kropp och balanserar (i de bästa fall:rofl:) upp sig väldigt fint!

men sätter du häst i en lina och ber den gå runt, runt, utan att arbeta med hela kroppen, kommer du få ganska fula förslitningar.

jag är emot inspänningar och longerar bara i nödfall, jag har helt enkelt inte nog stor kunskap om att göra det på rätt sätt! kan man inte, ska man inte, det anser iallafall jag.

och vart i att motionera av hästen i lina ligger det positiva?
 
Sv: longering

Jag löslongerar min häst, men aldig i lina. Det har jag heller inte sagt. Förstår inte vad man ska med linan till överhuvud taget. Kan bero på att vi har en rundvolt kanske :smirk:
 
Sv: longering

Det beror på vad du kan, vad hästen kan, och hur den rör sig naturligt, samt erat samspel/kommunikation.

Jag försöker undvika förmycket longering, och sitter sällan och tränar på enbart volten (beror dock på vad som ska tränas och hus äker hästen är i balans och samling).

När jag longerar så varierar utrustningen utifrån det jag skrev överst. T.ex. så longerade jag 3åringen häromdagen, dock bara 5-10min, mest för lydnadsträning men också för att få fram gången, då använde jag träns och longerlina, och en körpisk som förlägning av armen. Och han kunde dne korta tid samla sig, sänka huvudet och höja rygg/svans och trampåa under, inte någon Piaff-samling men dte hade jag aldrig fått fram med hjälp av inspänningstyglar heller. Någon annan förklarade bra om min positions betydelse, och med den kan jag flytta i sidled och träna lite öppna vilken fick honom att samla sig mer och höja nacken.

Nu har han, liksom sin mamma lätt för att sätta under sig..
(Mamman kan jag löslongera i hagen- hon springer i volt runt mig, kräker nacken, trampar under och med armar som drivande och förhållande kan jag få henne att samla sig till piaff)

min 6åring har inte lika lätt, men där hjälper inte heller inspänningstyglar :smirk:. däremot föredrar jag att tömköra och tömkörslongera henne, då jag ju har mer kontakt med båda sidor av bettet, och kan arbeta henne desto mer.

Men förut hade jag en stor halvblodsvalack som var me rlånglinjerat och betydligt mer svårsamlad.. han gick inte samla från marken, varken med tömkörning eller inspänningstyglar. Han slet ut sigsjälv! för han arbetade så fel i fritt tillstånd, veterinären var helt förvirrad och ledsen- men kunde inte annat göra än att dömma ut Trots att hästen gick hur rent och fint som helst i ridningen!! (men han krävde en ryttare som samlade och arbetade upp honom mer på bak) men så fort han sprang lös ( i hage, på rakspår) eller longerades så gick han orent, la förmycket vikt framtill.

nu är jag inte emot halvblod, för även de övre hästarna jag skrev om är halvblod, men är nog mer framavlade för att hålla i längden och kunna bära upp sig själva, inte bara gå snyggt och hoppa högt.


så enligt mig kan man gott och väl longera enbart med träns och lina, helst ska man ha kunnande och en häst stark nog att arbeta rätt. (inte bara springer runt runt i slängtrav), ska man bara motionera finns bättre sätt att motionera, men om en okunnig ska motionera genom longering så gör dte enligt mig ändå mindre skada att göra det utan ihopdragningsgrejer än med. för så länge du drar ihop halsen så får du ändå inte ryggen att arbeta, utan bara minskar hästens chans att bära upp sig.

tilläggas kan att jag är "emot" inspänningstyglar och sådant även i ridningen MEN dte finns lägen som kräver det, dock då som någon annan i tråden skrev är det då när ryttarens brister kommer ikapp.
T.ex. så hade jag nog någon form av inspänningstyglar på den stora vallacken när han blev förstark, och när han hade en sådan negativ syn på bettet så han bara arbetade emot, och då kudne jag inte ge mjuka förhållningar.
har även martingal som ju är miladare till min 6åring i de perioder då hon varit lite extra bråkig och stark för att hon inte ska slå sönder tänderna på mig :D (inte riktigt men för att när hon slår upp blir hon förstark, för bådas bästa).

vid tömkörslongering kan dte hända att jag fästen innertömmen genom bettringen till gjorden (elle tja, kanske tvärt om ) om hästen för dagen är stel, spänd, ovillig att böja sig eller något, för att få den lite mjukare i sidan.
 
Sv: longering

Ser en hel del filmer här där man longerar hästar på alldeles för liten volt- hej o hå:mad: som inte kan balansera upp sig o heller inte klarar av att spåra som en riden svårklasshäst- små volter.

DET sliter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
546
Senast: swemale
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 581
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp