Ja,man bör absolut göra det. Lucernpellets sväller väldigt mkt, och det kan (på samma sätt som men torr betfor) finnas risk för foderstrupsförstoppning, kolik o annat otrevligt.

Dock sväller lucernet fortare än betfor, ofta räcker en halvtimmes blötläggning. Ännu kortare tid tar det med varmt vatten. Man får förstås titta på det och se att det har svällt tillräckligt innan man ger det till hästen.
 
Ja man bör göra det. Men om man har en sådan häst som jag har som vägrar äta allt foder som är uppblött så har man inget val än att ge det torrt! Men han dricker iofs nästan 40 l under 12 timmar!
 
Går inte att jämföra risken med att ge torr betfor vilket till många hästar är ett idiotsäkert sätt att få foderstrupsförstoppning.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hejhej! Är det någon som har koll på om det fungerar bra att blötlägga Dodson horell build up conditioning mix? Jag har sökt men inte...
Svar
1
· Visningar
583
Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: super
·
Foder & Strö Hej, är det vanligt att silage till häst innehåller lucern???🤔Bra eller dåligt?(Vet ju att lucern i övrigt är bra t.ex för att höja...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp