"luftig" sadelpad

biffen

Trådstartare
Hello, funderar runt vilka nya paddar som kommit, provats och som är bra.

Har en bekant som rider i en väl sittande sadel året om, men vid en längre "distans"tävling (3+2 mil lö sö) så får hästen efter ca en månad märken i pälsen/huden och vi tyder dessa som att det varit för tätt under "för lång" tid vid just denna tävling. Symtomet har uppkommit vid samma tid flera år på raken, men sadeln ger inga tryck eller märken övriga tider på året, ej heller när hästen är helrakad märks irritation etc. trots att den går för full och hopptränas mm.
De har även provat bomlös sadel ett år vid tävlingen (vet ej märke och pad som användes) och även då uppkom dessa märken en tid efter. Inget märks alltså direkt utan det kommer vid samma tid efter tävlingen varje år. Finns inga vita hår etc i området mer än ngt enstaka.

Teorier om orsak samt tips på bra tryckavlastande paddar som låter huden andas mottages gärna!
 
Sv: "luftig" sadelpad

Jag gillar Supracor pads och har alltid ridit i dessa. Antingen gillar man dem eller inte och för en del tar det ett tag att vänja sig vid materialet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 520
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 594
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 773
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp