Bukefalos 28 år!

Lycklig för "lite"...långt

marytwice

Trådstartare
För drygt ett år sedan satte jag och sambon oss i en bil och körde närmre 50 mil för att titta/köpa en omplacering. När vi till sist hittat dem befann vi oss på en lite rastplats mitt i ingenstans längs Gimån. Vi möttes av en liten kvinna som kom ut ur sin husvagn med en slående parfymdoft av "au de Öl".

Efter en stunds samtal och promenad UTAN matte gjorde vi allt fel!
Tyckte synd om hunden, betalade honom på plats, utan vetrinärbesiktning samt åkte därifrån med hunden utan att alla papper var klara, de skulle skickas....

Nu hade vi mer tur än vi förtjänade, papprena kom på posten, sent om sidor men de kom, av en slump valde vi samma försäkringsbolag hunden haft hela sitt liv (fick behålla full livfösäkring - trots lägre pris). Han var frisk och full av energi.

*Nu hade vi fått händerna fulla, en 2,5 årig kastrerad labbehane - utan uppfostran...
*Han var ordentligt överviktig
*Han kunde inte gå i koppel
*Han blev så exalterad av att gå ut och kissa, att det tog över 20 minuter att få kraken att sluta skaka
*Hoppade på allt och alla
*Han kunde inte träffa andra hundar (har nog aldrig sett en sådan sedan han flyttade från sin uppfödare)
*Gick inte att ha lös
*Trodde att alla människor som rörde sig i närheten var där för att lekas med
*Skällde på alla som rörde sig / lät i trapphuset.

Tiden gick och saker har gått allt bättre, lagom till jul var vi på julmarknad i Gamla stan i Sthlm och det gick jättebra - han höll sig nära mig trots alla dofter, människor och andra hundar. Fick för sig att ställa sig upp på baktassarna för att nå upp till en schark-bod, och fick en bit renkött av försäljaren som belöning.(hmmm)

Med motion fick vi bort mycket av hans olater, efter en slyngelkurs började vi äntligen få lite grundlydnad på honom.

Vi gick en "hundmöteskurs" i våras och det gick riktigt bra - till sista gången. Vi skulle träffa andra hundar än de som gick på kursen - han blev så glad och adrenalinstinn att han inte kände hur han klev på en trasig glasflaska... det blev ett mindre blodbad på cykelvägen och tur för oss så låg Ultuna bara 5 minuter bort med bilen.

Vad som såg ut som ett litet sticksår på 1cm visade sig vara två avskurna tåsenor och dryga 5 månaders rehabilitering... med en hund som omplacerades bla för sitt aktiveringsbehov. Den 1:a oktober blev han helt friskförklarad:bump:
 
Sv: Lycklig för "lite"...långt

Forts..

Nu till det "lilla" jag blivit lycklig över

I fredags var jag och husse och Valle ute på en promenad och vi kom i kapp en stor Rottis (Valle brukar tycka: "ju större hundar desto roligare")
Jag suckade och kände att nu får jag släpa förbi hunden när han låst sig...
MEN..jag tog upp en pinne och började leka med Valle, jag kastade den (han har ett flexi), sprang efter, jagade honom och peppade honom hela vägen förbi, han tittade på Rottisen flera gånger men valde att återvända till matte varje gång...
Det har aldrig hänt förut att JAG varit roligare än en annan hund! :bump::bow: )

I går var jag ute hos min mor och Valle var lös i trädgården - helt plötsligt hör jag min styvfar vråla VALLE!!!!!, jag vänder mig om och ser en liten svart sak flyga i väg över uppfarten och en större svart rand flyga efter...ut på den slingrig 70-vägen... :eek:
F*N tänkte jag och sprang efter vrålandes VALLE HIT!:mad:
Två sekunder senare rasslar det till i buskarna och Valle kommer i full galopp tillbaka till matte viftandes på svansen

Så tada!! min hund kan komma på inkallning (kattjakt till trots) och han kan ta sig förbi en annan utan att bli helt knäpp:banana::love:
 
Sv: Lycklig för "lite"...långt

Ja,vad säger man;).

Tur i oturen,men grattis till en go kille med egen personlighet:laugh:
 
Sv: Lycklig för "lite"...långt

Tackar

En sak till
Han har ett helt underbart sätt med min lillebror som har Downs, hundar har antingen älskat lillebror och låtit honom göra allt eller så har de vaktat MOT honom. Valle är av den första sorten och i början när vi knappt kunde gå ut med honom för att han drog så mycket, så var det bara att lämna över kopplet till brosan och hunden gick hur snällt som helst.
 
Sv: Lycklig för "lite"...långt

Han har ett helt underbart sätt med min lillebror som har Downs, hundar har antingen älskat lillebror och låtit honom göra allt eller så har de vaktat MOT honom. Valle är av den första sorten och i början när vi knappt kunde gå ut med honom för att han drog så mycket, så var det bara att lämna över kopplet till brosan och hunden gick hur snällt som helst.

Så där är min golden också. När grannens lilla tjej håller i kopplet går hon så fint så fint precis bredvid henne. När jag tar över slår den selektiva hörseln till igen... :angel:

Grattis! Hårt arbete lönar sig. :)
 
Fler framgångar

Vi var idag och träffade en kompis och dennes hund, en lika glad och stor hund som vår (lite bättre pli på honom dock) för en stunds lek i en stor hundhage i stan.

Hundarna busade på som vanligt och efter en stund så kom det två andra hundar som också ville leka... mycket bus helt enkelt.

Men Valle lyckades med:

Inkallningar, både visslingar och rop och trots att han var underst i den stora lekandes högen med hundar.

Sitt och ligg med ögon kontakt innan avslut av övning (ca 2 sek ögonkontakt men varför utmana ödet)

När vi sedan gick på vägen utanför hagen på väg hem så följde han med mig utan att dra trots att en av de andra hundarna sprang längs andra sidan av staketet!

Duktig hund som nu ligger och sover i "sin" gästsäng...
 
Sv: Lycklig för "lite"...långt

Va roligt att det går så bra!

Sånt här behöver jag läsa för att inte ge upp med min nya hund. :bump: :angel:
 
Sv: Lycklig för "lite"...långt

Sött inlägg och jag blev glad av att läsa detta:laugh:. Lycka till med sötnosen.
 
Sv: Lycklig för "lite"...långt

Verkligen! De senaste två dagarna har varit ett rent h-vete, men hon har haft stunder då hon skött sig som en klocka även dessa bistra dagar.. Och det är de stunderna man lever på :D
 
Sv: Lycklig för "lite"...långt

Jag skulle vilja gratulera hunden till att haft sådan tur att han hamnat hos människor som inte ger upp utan jobbar vidare. Han är säkert mycket lyckligare nu än när han var hos en ägare som tydligen inte kunde ge honom struktur i tillvaron.

Lycka till med varandra även i fortsättningen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet egentligen inte varför jag skriver den här tråden, men behöver nog få lufta lite tankar och se om någon kan se något som jag...
Svar
6
· Visningar
1 024
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 163
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp