Bukefalos 28 år!

Lysa hönsägg

Asa_S

Trådstartare
Vi har hönsägg i kläckaren och efter en dryg vecka lyste vi äggen igår. Detta är första gången så jag undrar om det är någon med erfarenhet som kan hjälpa mig tolka resultatet?

De ägg som lystes upp helt och håller var inga problem, en del var tomma (dem har vi tagit bort) och andra hade en tydlig spindel med en mörkare mittdel som rör på sig. Problemet var att en del av äggen tycks ha tjockare skal på vissa delar och där gick det inte att se igenom. Jag har kollat på nätet och tydligen ska mörka ägg tyda på att de håller på att ruttna men de mörka fälten på de bilderna hade liksom runda avgränsningar, mina ägg har väldigt skarp, helt rak kant mellan ljust och mörk samt tydliga hörn, en del med spetsiga och en del med trubbiga vinklar men alltså inga rundade kanter. Två av dessa ägg såg ut att ha spindlar bakom de mörka partierna, det "stack ut" blodkärl som också kunde anas bakom de mörka partierna. Dock kan dessa blodkärl ev vara lite "luddigare" än i de ljusa äggen men det kan också vara min inbillnig, man ser ju mindre av dem.

Är det vanligt att skalen ser ut på det här sättet eller håller de helt enkelt på att ruttna på ett väldigt geometriskt sätt?
 
Sv: Lysa hönsägg

När jag lyser så gör jag det dag 4.

Då har det blivit en prick med lite trådar ut om det är befruktat, är det tomt så är det tomt.

Väntar man bara några dagar till så kan det se ut lite olika men min erfarenhet är att vänta ett tag, de ägg som ruttnar brukar klumpa sig svart o tydligt i en ända, du ser bättre skillnad om 4-5 dagar.
 
Sv: Lysa hönsägg

Sedan tror jag inte skalet är tjockare utan man lyser från en annan vinkel och får en annan bild.
 
Sv: Lysa hönsägg

Jag lyser från den trubbiga kortändan. Hur länge har äggen legat i kläckaren?
 
Sv: Lysa hönsägg

Jag brukar lysa från den tjockare sidan men inte från toppen utan från den ovala sidan där ägget liksom är tjockast.

Men ditt kanske är bättre?
 
Sv: Lysa hönsägg

Äggen hade legat 8 dagar vid lysning. De skarpt avgränsade mörka fälten ändras ingenting när man vrider på äggen, vi testade vrida åt alla möjliga håll och kanter medan vi lös och antingen är det skalen eller också är det något som sitter fast på skalens insida. Kanten är så skarp så det ser ut som bilder på månen när man vrider runt, mörkt, mörkt, mörkt och sedan kommer en lysande springa som vidgas successivt medan man vrider tills man kommit runt helt och då återkommer istället det mörka fältet. Utanpå syns inget alls och äggen är ljusbeigevita i färgen så det är inte mörka ägg heller. Skalen verkar dock generellt vara av dålig kvalité på de ägg vi använt i matlagningen, kan det ha med det att göra? Pga det vill jag inte hålla på och hantera dem mer än nödvändigt heller så frågan är när jag ska lysa dem nästa gång för att se mer? Jag misstänker att det blir svårare att avgöra i takt med att tiden går, eller? Jag läste någonstans att om ruttnande ägg går sönder i kläckaren kommer kycklingarna i grann-äggen att dö och det vill jag ju inte riskera.
 
Sv: Lysa hönsägg

Jag kanske tolkar dig fel men det låter som om vi kanske gör likadant. Som förtydligande så lyser jag genom luftblåsan. Om ägget är för litet så det inte går att få tätt så lyser jag från "långsidan"
 
Sv: Lysa hönsägg

Tänk på att det är inte bra att vrida runt äggen för mycket, kan bli felläge även i tidigare skede.

Sedan kan jag lugna dig, om ett ägg är obefruktad eller om embryot dör och ruttnar är risken för att det ska gå sönder ändå ganska liten och även om det skulle göra det så dör inte de andra kycklingarna i äggen förutsatt att du tvättar bort kletet från äggen med ljummet vatten.

Jag hade en höna som höll på och kläckte en gång , ett av äggen var ruttet och sprack, luktade apa och både nykläckta kycklingar samt de som skulle kläckas var helgeggiga, fick tvätta både höna under, kycklingar o ägg.

Men det du tänker på är antagligen ägg under ruvningens gång, samma har hänt där, ägg har gått sönder och fått tvätta både ägg o höna med det har ändå sedan blivit många kycklingar.
 
Sv: Lysa hönsägg

Bland andra dessa bilder har jag tittat på. Det är mest likt bild 7 men det mörka partiet är alltså inte alls runt eller ovalt utan skarpt avgränsat med närmast konkava kanter i riktning upp/ner och med spetsiga hörn i vinklar på både mer och mindre än 90 grader. Det ser inte ut att ha med kycklingar att göra alls utan mer som om insidan av ägget är klätt med ett trekantigt segel... och inte bara på ett ägg alltså.

Skönt att höra att det kanske inte behöver gå så illa om man råkar spara ett dåligt ägg, både värpning och befruktning verkar trögt här i år så jag misstänker att vi inte får många chanser till kycklingar och då vill jag inte riskera att kasta ägg som är OK.

Jag hade missat det där om felläge så jag gissar att jag kan ha ställt till det ändå eftersom jag inte har någon aning om ifall jag lade ner ägget likadant som jag tog upp det... :(
 
Sv: Lysa hönsägg

Jag hade missat det där om felläge så jag gissar att jag kan ha ställt till det ändå eftersom jag inte har någon aning om ifall jag lade ner ägget likadant som jag tog upp det... :(

Jag var lite otydlig, så farligt är det inte. De sista 3 dygnen så ska man inte vända eller röra äggen för då kan det bli felläge, som jag har fattat det i sådant tidigt skede som nu är så kan det snurras för mkt så snoddarna snurrar runt blir för korta och det kan då dö. Men även jag har förr snurrat på bra i vissa fall och det blev kycklingar ändå.:D
 
Sv: Lysa hönsägg

Sista 3 dagarna hade jag koll på iallafall så jag hoppas mitt snurrande nu inte ledde till några knasigheter. Dum som jag var tänkte jag mig inte för så jag har satt igång så att dag 21 infaller en söndag när jag är ledig fre-lö-sö :banghead:. Nästa gång (om det blir någon) får jag ju se till att det ska börja på torsdag så jag får vara med när det händer!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 094
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 597
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp