Mac eller pc?

Sofiplopp

Trådstartare
Det här är en tråd jag ALDRIG trodde jag skulle starta!!! :crazy:

Jag har haft mac sen 1989 - och jag älskar mac - högt och rent! :love:

Men ibland kan det kännas som om man vill vara otrogen ... :o


Jag behöver köpa en bärbar dator som jag ska ha till två saker - skriva text på och surfa på när jag inte är hemma utan på resande fot.
Layout i inDesign och grejor i Photoshop grejar jag fint på den mac jag har (en G4) plus att jag har en äldre iBook som går bra att ha till det också.

Anledningen till att jag inte använder iBooken som bärbar, är att jag aldrig riktigt gillat den. Dessutom är den min back-updator, och jag har så småningom tänkt ha den som stationär dator, kopplad till skärm och tangentbord. Jag är alltså rädd om den => vill inte kånka med den överallt. Den kostade för övrigt också 16 000 kronor en gång i tiden ...

Nu har jag blivit kär i en macBook - den lilla svarta - som naturligtvis är dyrast av de tre varianterna - 13 995 kronor med moms.

Samtidigt kan jag köpa en bärbar HP pc + win hem/student för cirka 7 500 kronor.

Och när jag insåg det - det var då jag började fundera på om jag inte ska vara mac otrogen i alla fall! :o

Jämför jag är det ungefär samma prestanda - men till halva priset. Dessutom - tidigare hade macen ett eget operativsystem som var suveränt säkert och stabilt.
Numera har man inte det längre - och de program som går i Mac Classic, kan man inte längre använda på de nyare macarna som har Max OS X.
Alltså är inte argumentet "op-systemet är mycket bättre!" giltigt längre!

Dessutom en sak till - jag gillar dataspel som The Sims. Till pc finns massor av extraskivor med husdjur, grejor och så vidare, som inte finns på macen ... Likaså är det många andra dataspel som finns på pc, men inte alls till mac.

Så nu är jag i valet och kvalet ... ***ångest*** :eek:

Ska jag satsa på en MacBook - eller vara otrogen med en liten svart pc?!

Snälla, svara, oh allvetande Bukedator-människor! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Mac eller pc?

Annars kan man väl resonera som så att idag kan man ju med hjälp av boot camp köra Windows på en Mac, så... ;)
 
Sv: Mac eller pc?

Det här är en tråd jag ALDRIG trodde jag skulle starta!!! :crazy:

Jag har haft mac sen 1989 - och jag älskar mac - högt och rent! :love:

Men ibland kan det kännas som om man vill vara otrogen ... :o
nej nej nej nej NEEEEEJ... om du har haft mac så länge så vet du väl VARFÖR du har det?!?!?! :p

Nu har jag blivit kär i en macBook - den lilla svarta - som naturligtvis är dyrast av de tre varianterna - 13 995 kronor med moms.

Samtidigt kan jag köpa en bärbar HP pc + win hem/student för cirka 7 500 kronor.
på mac får du orginalskivorna på systemet, du får även iLife (som ÄR bra å ha)... du SLIPPER virus, alltså inte massa virusskydd å skit. Du får ett STABILT system, inget win som dör å håller på...


Jämför jag är det ungefär samma prestanda - men till halva priset.
Det är det det inte är! Nya macbooken kan du dessutom ha 4Gb i ram på, det kan du förmodligen INTE på din billiga PC!

Dessutom - tidigare hade macen ett eget operativsystem som var suveränt säkert och stabilt.
Tiger är stabilt (är ovän med Leopard)

Numera har man inte det längre - och de program som går i Mac Classic, kan man inte längre använda på de nyare macarna som har Max OS X.
är det program du behöver då? Finns de inte att uppgradera?

Alltså är inte argumentet "op-systemet är mycket bättre!" giltigt längre!
JO!!! Och tusen gånger om!!! Läs om Vista!!!! (XP med för den delen + att har man PC så måste man vara mer eller mindre tekniker... apple har dessutom support för hård och mjukvara!!!)
Glöm inte att OSX är gjort för den hårdvaran, Windows är gjord för ALLA PC-hårdvaror!!!
Dessutom en sak till - jag gillar dataspel som The Sims. Till pc finns massor av extraskivor med husdjur, grejor och så vidare, som inte finns på macen ... Likaså är det många andra dataspel som finns på pc, men inte alls till mac.
Finns visst expansioner för mac! University, pets, business, nightlife!

Ska jag satsa på en MacBook - eller vara otrogen med en liten svart pc?!
Du ska köpa en svart macbook och byta till större hd om du vill ha det och OM du absolut måste, installera win med bootcamp (gör det INTE om du inte behöver, win = virusdator)

Däremot skulle jag fundera på en macbook pro istället.. om du jobbar med biler å gillar att spela (kanske lite mer grafikkrävande spel i framtiden) så tycker iaf jag att macbook pro är bättre. 17 995!

Du får, grafikkort med 128Mb i minne.
2Gb i ram (istället för 1Gb)
Större skärm, men samma vikt
Du får MATT skärm (om du vill, vilket är bättre om du ska trycka bilderna du jobbar med)
Skönare tangentbord (smaksak givetvis)

Mac... du VET att du inte kommer ångra dig...
Buy quality - cry once
 
Sv: Mac eller pc?

Windows är inget värre än Mac OS, om man bara brukar sitt förnuft. Och sen finns det ju inget som säger att man måste använda sig av Windows bara för att man har en processor som bygger på x86-arkitekturen. För det gör ju Mac idag med ;)
 
Sv: Mac eller pc?

Windows är inget värre än Mac OS, om man bara brukar sitt förnuft. Och sen finns det ju inget som säger att man måste använda sig av Windows bara för att man har en processor som bygger på x86-arkitekturen. För det gör ju Mac idag med ;)

men de flesta som köper sån PC på typ pc-city å får förinstallerat väljer förmodlgien att köra med det? men visst kan man byta! :idea:

win är svårare än OSX, så visst krävs det mer av sin användare, speciellt om problem tillkommer.
som van macanvändare (som TS verkar vara) så är TS nog van att allt är väldigt enkelt och "sköter sig själv"... = j*t irriterande att behöva mecka med win....
 
Sv: Mac eller pc?

Har inte använt OS X än. Men fram till OS 9 så fanns ju alltid det där roliga "jaha, nu har minnet blivit fragmenterat och jag kan inte starta det här programmet, utan måste starta om datorn först" ;)
 
Sv: Mac eller pc?

Och jag som trodde att Mac-användare hävdade att Windows stulit allt från MacOS :angel:

Men den dagen jag får råd att köpa mig en bärbar dator, så är det inte omöjligt att jag köper mig en Mac... På min stationära vill jag ha möjligheten att uppgradera som jag vill :p
 
Sv: Mac eller pc?

Tveksamt om du kan köpa nytt moderkort till en Mac utan att vara tvungen att köpa en ny dator :p Och sen är ju det som tidigare nämnt mycket dyrare att köpa Mac-godkänd hårdvara
 
Sv: Mac eller pc?

Tveksamt om du kan köpa nytt moderkort till en Mac utan att vara tvungen att köpa en ny dator :p Och sen är ju det som tidigare nämnt mycket dyrare att köpa Mac-godkänd hårdvara

klart du kan köpa ett nytt moderkort som reservdel

inte dyrare i längden, har till å med gjorts konsumenttest om det (alltså inte apples egna tester)
 
Sv: Mac eller pc?

Jag behöver köpa en bärbar dator som jag ska ha till två saker - skriva text på och surfa på när jag inte är hemma utan på resande fot.
Layout i inDesign och grejor i Photoshop grejar jag fint på den mac jag har (en G4) plus att jag har en äldre iBook som går bra att ha till det också.

Anledningen till att jag inte använder iBooken som bärbar, är att jag aldrig riktigt gillat den. Dessutom är den min back-updator, och jag har så småningom tänkt ha den som stationär dator, kopplad till skärm och tangentbord. Jag är alltså rädd om den => vill inte kånka med den överallt. Den kostade för övrigt också 16 000 kronor en gång i tiden ...

det billigaste alternativet skulle val vara att anvanda din ibook. varfor spendera massa pengar nar du inte ska anvanda den till nagot mer an ordbehandling och surfa? trots att ibooken en gang kostade massor sa ar den ju inte vard sa mycket idag. det ar val lika bra att gora den vard pengarna?

jag undrar lite over det har att ha den som backup system? min ide skulle snarare vara att skaffa dig en mac mini (kostar fran 5500:-) som du anvander stationart hemma, kora g4:an som backupsystem och anvanda ibooken pa resande fot.
 
Sv: Mac eller pc?

Dessutom - tidigare hade macen ett eget operativsystem som var suveränt säkert och stabilt.
Numera har man inte det längre - och de program som går i Mac Classic, kan man inte längre använda på de nyare macarna som har Max OS X.
Alltså är inte argumentet "op-systemet är mycket bättre!" giltigt längre!

det har forstar jag inte riktigt. kor du bade classic och osx fortfarande?

vilka program i classic syftar du pa, och pa vilket satt har mac ett operativsystem som inte ar suverant sakert och stabilt?

jag undrar om du syftar pa intel mac vs G4/G5 etc?

det ar ju inte operativsystemet som ar annorlunda, utan processorn. CS2 funkar ...okej... pa intel, salange du inte kor illustrator samtidigt som nagot annat adobe program. men detta har att gora med att CS2 inte utvecklades med/for Intel macen. uppgraderar du till CS3 sa ar det ofantligt mycket snabbare och battre an CS2 pa en G5:a.

jag tror du bara ar orolig for att uppgradera ditt system.
 
Sv: Mac eller pc?

det har forstar jag inte riktigt. kor du bade classic och osx fortfarande?

vilka program i classic syftar du pa, och pa vilket satt har mac ett operativsystem som inte ar suverant sakert och stabilt?

jag undrar om du syftar pa intel mac vs G4/G5 etc?

det ar ju inte operativsystemet som ar annorlunda, utan processorn. CS2 funkar ...okej... pa intel, salange du inte kor illustrator samtidigt som nagot annat adobe program. men detta har att gora med att CS2 inte utvecklades med/for Intel macen. uppgraderar du till CS3 sa ar det ofantligt mycket snabbare och battre an CS2 pa en G5:a.

jag tror du bara ar orolig for att uppgradera ditt system.

Tack för all input! :bow:

Jag kör det allta första mac OS 10.0.2 eller något liknande - med både Classic och OSX i samma. Vad jag har hört bygger det nya mac-systemet på en kärna av unix - medan mac classic var ett helt annat system?!
Jag kör word (ett rätt nytt - 2004?), inDesign CS2, ett gammalt gammalt photoshop limited edition typ PS 3.0, Safari, Netscape, iPhoto, iTunes (jag tycker inget av de två sistnämnda är särskilt bra!), samt MSN.

Det jag hade tänkt göra med den billiga pc:n är skriva ren text i word, samt kunna surfa på nätet - framförallt i jul tex när vi ska till Xet i New York. Jag vill inte surfa på hans maskin - utan jag vill ha en EGEN! :)
Men jag har inte råd med 15 000 kr för en mac - en mac som jag egentligen inte behöver, om vi ska vara ärliga!
Jag kan använda min iBook - den räcker jättebra till det jag vill göra - men den är strulig och jag känner at jag vill vara rädd om den!
Problemet som jag ser det är just att mac OCKSÅ krånglar en massa nuförtiden.
Min gamla LC från 1989 - den skulle jag kunna starta om en fem minuter (ja, jag har den sparad i förrådet! :love:) och den skulle bara tuffa igång och nema problemas!
Men min kompis iBook har exempelvis varit i Holland tre (3) gånger på olika reparationer - varav två inte täcktes av garantin ...
Min X-gubbes 1,5 år gamla MacBook Pro - 25 000 kr i inköp - är just nu på reparation.
Jag har också läst flera recensioner av nya macBook - bland annat den som jag är förtjust i! - där de pratar om att det är problem med att den stänger av sig själv, att skärmen slocknar, ojämn ljussättning på skärmen osv.
Och min iBook är också strulig - och det är därför jag inte rktigt gillar den. Den funkar bäst som stationär maskin som står stilla, med sladd i väggen. Batteriet blir supervarmt - du kan knappt ha den i knäet en gång - och man kan köra ungefär en timmes ordbehandling - sedan är det slut på batteriet ... Byta batteri går kanske - men jag har för mig att när jag frågade så var det väldigt besvärligt.
Skärmen släcks också helt plötsligt ibland, och vissa dagar är det näst intill omöjligt att få igång datorn alls - man trycker och trycker på den där knappen och inget händer! *ångest* :eek:
MEN den är i grunden en bra dator med bra prestanda, och det är därför jag vill vara rädd om den, för den kommer att funka jättebra som min skrivbordsdator!

Jag vill helt enkelt ha en bärbar skrivmaskin, kan man säga! :)
 
Sv: Mac eller pc?

det låter som att din ibook bör användas tills den dör istället, å SEN köpa ny...

macbookarna har "known issues" med moderkortet. macbook pro har jag inte hört så mkt om.. men min mpb har fläktar som går i 190... störande, speciellt när inte fan control funkar på 10.5

hotta upp din ibook med tiger (då kommer iphoto vara roligare, ilife 06), du har senaste office (idag), det funkar på tiger.. sen mer ram, å ev byta till större hd i ibooken!

mac mini är jag råanti... den fyller sin funktion, men blir dyr i förhållande, med alla tillbehör (tangentbord, mus, skärm osv)
skulle hellre satsa på en iMac 20" för 11 995 (eller är det 11 495?) å ha hemma som stationär isf.
 
Sv: Mac eller pc?

utseendemässigt ja!!!!!
Läs på om Xerox Star.
Ang. macbook pro så är kvalitetskontrollen, eller ännu värre monteringen, minst sagt bristfällig för kylsystemet när det gäller vissa modeller. Det får den att bli onödigt varm och det drar upp fläktarna på högvarv. (Med andra ord kanske det kunde löna sig för dig att kolla upp det och fixa om din är en av de drabbade.)

Sofiplopp skrev:
Dessutom - tidigare hade macen ett eget operativsystem som var suveränt säkert och stabilt.
Det gamla systemet var inte "säkert och stabilt"; finns många anledningar till att de bytte till ett byggt på en unix-kärna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mac eller pc?

tack! jag borde nog.. men... orka vara utan den...

:(

kanske skulle lämna in nu när man ändå ska bort i 2 veckor :idea:
 
Sv: Mac eller pc?

Läs på om Xerox Star.
Ang. macbook pro så är kvalitetskontrollen, eller ännu värre monteringen, minst sagt bristfällig för kylsystemet när det gäller vissa modeller. Det får den att bli onödigt varm och det drar upp fläktarna på högvarv. (Med andra ord kanske det kunde löna sig för dig att kolla upp det och fixa om din är en av de drabbade.)


Det gamla systemet var inte "säkert och stabilt"; finns många anledningar till att de bytte till ett byggt på en unix-kärna.

Jag trodde de bytte för att det gamla systemet ine kunde bli snabbt nog? När det byggdes från början fanns ju inte de supersnabba intel-processorerna som finns i dag.

Jag tycker fortfarande att 7.2 eller så är det bästa op-system jag kört! :love:
 
Sv: Mac eller pc?

Jag trodde de bytte för att det gamla systemet ine kunde bli snabbt nog? När det byggdes från början fanns ju inte de supersnabba intel-processorerna som finns i dag.

Jag tycker fortfarande att 7.2 eller så är det bästa op-system jag kört! :love:

8.6!!!! hatade allt med 9...
 
Sv: Mac eller pc?

Alltså. Jag var lite nervös när jag köpte min MacBook efter att ha läst om de problem som de drabbats av, för min gamla iBook G3 var stabilare än stabilast och funkade i alla lägen. Men det verkar som MacBookens problem är mer eller mindre lösta, för min har gått som tåget (även om jag råkat smälla den i dörrkarmar ett antal gånger... :o ) utan det minsta problem med någonting alls.

Gällande operativsystemet så kan man säga vad man vill om Leopard, för det är alldeles nytt och funkar bra men med några irriterande detaljer som inte riktigt är som jag skulle önska, men Tiger (10.4) är mycket bättre och stabilare än 10.0! Eller 10.2, för den delen. Classic-miljön går inte att använda under 10.4 Tiger (tror jag?) eller 10.5 Leopard, men de programmen är vääääldigt gamla nu... kör du något livsviktigt under classic?

Och visst, en PC är väldigt mycket billigare, och jag avskyr att låta som någon slags mac-taliban och säga att Win (XP eller Vista) är värdelöst, för det tycker jag verkligen inte... men uääk. Jag undrar om jag skulle fixa att byta till Win efter att ha kört OS X, allt blir plötsligt så förb.. krångligt! Var just hos min moster och fick psykbryt på hennes laptop med XP. Det var ingenting som gick direkt fel eller så, men SUCK så OMSTÄNDIGT allt är. :eek:

Fast, Sofiplopp, om du fortfarande kör 10.0 - som jag struntade i och fortsatte med OS 9 tills 10.1 eller 10.2 kom - kanske Vista känns riktigt trevligt. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp