Männen som började på ridskola

Konstigt nog är den här sortens förakt något ganska svenskt. I andra länder är det helt annorlunda och ibland är det snaraste männen som dominerar hästsporterna. Också i Sverige var det ju fram tills relativt nyligen som män ibland inte bara dominerade men var iallafall jämlika i häst-Sverige.
 
Konstigt nog är den här sortens förakt något ganska svenskt. I andra länder är det helt annorlunda och ibland är det snaraste männen som dominerar hästsporterna. Också i Sverige var det ju fram tills relativt nyligen som män ibland inte bara dominerade men var iallafall jämlika i häst-Sverige.
Ja i vissa andra länder är ridsporten och hästar snarare en machosport eller så är det mer neutralt med lika många kvinnor som män.
 
Jag tycker att det är lite trist bara att det ska behövas en grabbgrupp för att få män till ridskolor, man tycker ju att det bara vore att ge sig in i en nybörjargrupp oavsett vad merparten av gruppdeltagare har för kön.

Ser man till t ex på kampsport där det oftast är mestadels män så är det sällan det bildas nybörjar tjejgrupper.

För mig så har det bara varit att börja träna det man vill, fast iofs så är jag väldigt dålig på att vara social och pratar ändå inte med folk innan/efter träning.. jag tränar för att jag vill ha träningen, ( tränade aikido i 6 år som ensam tjej innan det kom in en till i gruppen, inte särbehandlad eller ngt sånt, det var ju bara träning).
 
Jag känner nog mest - "grabbgrupper" vad är det för trams, nedvärderande också när många av Sveriges allra mest framgångsrika ryttare i dagsläget är män.
 
Jag känner nog mest - "grabbgrupper" vad är det för trams, nedvärderande också när många av Sveriges allra mest framgångsrika ryttare i dagsläget är män.
Fast om "grabbridningen" fick fler män intresserade av att börja rida än vad ridskolorna lyckas locka till sig med sin vanliga marknadsföring så var det kanske inte så dumt. Eller är det namnet du reagerar på? Borde det heta "ridning för män?" Att börja på ridskola är ju öppet för alla så det vanliga konceptet är ju att rikta sig till både män och kvinnor.
 
Fast om "grabbridningen" fick fler män intresserade av att börja rida än vad ridskolorna lyckas locka till sig med sin vanliga marknadsföring så var det kanske inte så dumt. Eller är det namnet du reagerar på? Borde det heta "ridning för män?" Att börja på ridskola är ju öppet för alla så det vanliga konceptet är ju att rikta sig till både män och kvinnor.
Men varför skall det överhuvudtaget vara en ridgrupp enbart för män? Det kan mycket väl vara så att en nybörjargrupp för vuxna lockar flest män, vad vet jag, men på vilket sätt skulle undervisningen vara annorlunda för att det är män, jag ser inte något skäl till att göra en sån uppdelning.
 
Men varför skall det överhuvudtaget vara en ridgrupp enbart för män? Det kan mycket väl vara så att en nybörjargrupp för vuxna lockar flest män, vad vet jag, men på vilket sätt skulle undervisningen vara annorlunda för att det är män, jag ser inte något skäl till att göra en sån uppdelning.
Jag har märkt att i vissa sammanhang verkar folk känna sig tryggare med de av samma kön. I vissa andra sammanhang görs evenemang eller grupper för kvinnor.
Ibland verkar det dock bygga på lite fördomar. Läste om en grupp för unga killar som skulle lära sig rida och lärarna sa att " killarna ska få göra lite roligare saker såsom att vara riddare, och de är nog lite modigare så galoppera och hoppa lite mer."
 
Men varför skall det överhuvudtaget vara en ridgrupp enbart för män? Det kan mycket väl vara så att en nybörjargrupp för vuxna lockar flest män, vad vet jag, men på vilket sätt skulle undervisningen vara annorlunda för att det är män, jag ser inte något skäl till att göra en sån uppdelning.

På ett sätt håller jag med men på samma gång tycker jag inte det är konstigt alls. Jag kan absolut förstå om killar hellre söker sig till andra killar som utövar samma sport.
Jag skulle också hellre gå med i grabbgruooen dock, det brukar vara softare :angel:

Men tex visade de ju en film ENDAST för kvinnor, då kan man snacka onödigt.
 
Men varför skall det överhuvudtaget vara en ridgrupp enbart för män? Det kan mycket väl vara så att en nybörjargrupp för vuxna lockar flest män, vad vet jag, men på vilket sätt skulle undervisningen vara annorlunda för att det är män, jag ser inte något skäl till att göra en sån uppdelning.
Rädsla att göra bort sig inför andra kvinnor, trygghet att inte vara ensam man med allt fokus på honom? Jag tränade ett tag på ett gym som var enbart för kvinnor, jag tyckte det var jätteskönt att slippa karlar bland maskinerna!
 
Men varför skall det överhuvudtaget vara en ridgrupp enbart för män? Det kan mycket väl vara så att en nybörjargrupp för vuxna lockar flest män, vad vet jag, men på vilket sätt skulle undervisningen vara annorlunda för att det är män, jag ser inte något skäl till att göra en sån uppdelning.
Kanske för att det är lite jobbigt att vara ensam man bland 5-10 kvinnor i en miljö där det nästan inte finns män. Inte så jättekonstigt. men att skriva om det känns mest bara trist.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
892
Senast: _Taggis_
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 471
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 927
Senast: shia
·
  • Artikel
Hästnyheter Det finns stora planer på att samla häströrelsen i bygden i ett nytt hästcenter. Men någon satsning på ridskola och ridgymnasium står...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp