Bukefalos 28 år!

Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Den är högre än 1 cm på mias lindan.

Ja då kan jag ha kavajen kanske, men ridbyxorna och skjortan skulle behövas tejpas på, likaså plastrongen som har text som är längre än 3 cm.
Känns så jäkla onödigt att behöva köpa ny snordyr utrustning eller tejpa och/eller förstöra dyr bra utrustning.

Tävlingstäcken, transportskydd, svansskydd etc, etc, skulle jag behöva byta ut eller förstöra också.
 
Sv: Märken på tävling

Den stora frågan är väl egentligen: Hur hårda kommer domarna att vara??
Vet måååånga som rider med tex Scapa schabraken med monsterloggan som inte är tillåten men ingen har sagt att dom inte får ha den.
Det får ju finnas måtta på galenskaperna! Dom kräver ju i princip att allt är märkeslöst. Jag klarar mig nog rätt hyfsat förrutom benskydden men det finns ju en del som i princip får kassera hela sin tävlingsoutfit om dom börjar jaga oss på detta.
 
Sv: Märken på tävling

Den är högre än 1 cm på mias lindan.

Ja då kan jag ha kavajen kanske, men ridbyxorna och skjortan skulle behövas tejpas på, likaså plastrongen som har text som är längre än 3 cm.
Känns så jäkla onödigt att behöva köpa ny snordyr utrustning eller tejpa och/eller förstöra dyr bra utrustning.

Tävlingstäcken, transportskydd, svansskydd etc, etc, skulle jag behöva byta ut eller förstöra också.

Som Kallebus skriver så handlar det lite om hur hårda domarna kommer tt vara. jag tror faktiskt inte det kommer att gnällas över ex Miaslindorna. Däremot texten på ridbyxorna (som jag tycker är en vagel i ögat och blir gad att slippa:D) lär inte undgå någon. Jag tror att det schabrakens, luvornas, täckenas och ev benskyddens jätteloggor som kommer att jagas. Har svårt att tro att domarna kommer att gå runt med måttbandet.
 
Sv: Märken på tävling

jag tror många kommer tolka detta olika, vissa kommer tolka det som "inom tävlingsområdet" medans vissa kommer tolka det som "inne på tävlingsbanan" vilket är två olika begrepp. Tävlingsbanan är ju där man startar.

och sponsorsaker är tillåtet att rida med, ska dom då gå runt och fråga alla ryttare om dom är sponsrade? hur ska dom ha tid med det...
 
Sv: Märken på tävling

Min logga på ridbyxorna sitter på fickan och är längre än tre cm.

Dock skulle jag inte våga rida ponny och ha en för stor logga någonstans, av rädlsa att bli ifråntagen eventuell placering
av svartsjuka ponnyföräldrar som letar minsta fel på alla ekipage, till deras barns fördel. :angel:
 
Sv: Märken på tävling

Min logga på ridbyxorna sitter på fickan och är längre än tre cm.

Dock skulle jag inte våga rida ponny och ha en för stor logga någonstans, av rädlsa att bli ifråntagen eventuell placering
av svartsjuka ponnyföräldrar som letar minsta fel på alla ekipage, till deras barns fördel. :angel:

Jag tyckte väl att det kändes fel att du skulle ha ridbyxor med logga på benet;). Men loggan vid fickan hade jag sytt en liten tygbit över. Det synd ju egentigen inte alls när man har kavajen på sig:).

Håller dock helt med om ponnyföräldrarna... Det är en läskig skara. Och dom kommer att ha måttbandet med sig:p)
 
Sv: Märken på tävling

Min logga på ridbyxorna sitter på fickan och är längre än tre cm.

Dock skulle jag inte våga rida ponny och ha en för stor logga någonstans, av rädlsa att bli ifråntagen eventuell placering
av svartsjuka ponnyföräldrar som letar minsta fel på alla ekipage, till deras barns fördel. :angel:

då kan du svara med samma mynt och peka på pannbanden, garanterat har dom mycket bling på och det klassas inte som diskret enligt TR :D som sagt, jag tror fortfarande detta kommer tolkas helt olika bland olika människor.
 
Sv: Märken på tävling

jag tror många kommer tolka detta olika, vissa kommer tolka det som "inom tävlingsområdet" medans vissa kommer tolka det som "inne på tävlingsbanan" vilket är två olika begrepp. Tävlingsbanan är ju där man startar.

och sponsorsaker är tillåtet att rida med, ska dom då gå runt och fråga alla ryttare om dom är sponsrade? hur ska dom ha tid med det...


Å nej, det finns klara bestämmelser vad som menas med tävlingsområdet



4.5 Tävlingsområde Med tävlingsområde menas det område inom vilket tävlingen
arrangeras. Detta inkluderar tävlings- och framridningsbanor,
väg till och från tävlings- och framridningsbanor, stallar och
stallområden, parkeringsområde samt övrig plats för ridning
eller körning som tävlingsledningen anvisar
 
Sv: Märken på tävling

Nu har jag inte läst TR till punkt och pricka i det här ärendet men är det verkligen så illa att du blir fråntagen din placering om en logga skulle råka vara en cm för stor?
Känns det som ett straff i proportion till förseelsen??
 
Sv: Märken på tävling

*KL*

Frågan är ju om regeln kommer funka i praktiken. Om alla fortsätter tävla i "det vanliga" (många har absolut ingen koll på ändringar i TR/bryr sig inte) kommer de då ha tid att kontrollera, mäta och bötfälla (eller vad påföljden nu blir) på kanske 100-200 ekipage på en helg?

Jag, som själv tycker att trenden med enorma loggor (speciellt siffror :crazy:) är ful, tycker såklart att det är bra att det bergränsas, men detta känns lite väl överdrivet. Undra om de ens har ritat upp hur små loggorna får vara :angel:
 
Sv: Märken på tävling

Jag tycker att det är en bra ändring.

På detta sätt blir det tydligt vilka företag som faktiskt är sponsorer i vår sport. Idag när alla företag kan ha stora loggor står ingen ut mer än den andra (dvs lösningen är att göra dem ännu större för att sticka ut). Med denna ändring blir alla märken som vi betalar för små och diskreta medans de som betalar för sig får ha större och därmed synas.

Svårt att motivera en sponsor med följande tal; "Hej! Vill du sponsra mig med x kr i månaden? I utbyte får du ha din logga på mina tävlingskläder och din logga får lika stor plats som de jag köpte produkten från"
 
Sv: Märken på tävling

Jag hade tagit på mina dyraste märkesgrejor med fetast loggor och eltejpat överallt. Får man se själv hur galet det är.
 
Sv: Märken på tävling

Då blir det att använda BR schabraken istället. Ett av de få som inte skyltar med stora blaffiga loggor!
 
Sv: Märken på tävling

img_0209_165797768_180334238.jpg

Ja här ser ni ju hur det drabbar mig. Boots, benskydd, stövlar, tröja, väst, handskar. Till och med loggan på min hjälm är förstor! :eek: Nu är inte ens schabraket och luvan med på bilden som jag verkligen inte får ha. Tror till och med loggan på min dressyrkavaj är för stor..
 
Senast ändrad:
Sv: Märken på tävling

Jag hade tagit på mina dyraste märkesgrejor med fetast loggor och eltejpat överallt. Får man se själv hur galet det är.

Men det lär ju knappast förbundet bry sig om. Är bara du själv som kommer se ut som en katt som lekt med tejprullen;).
 
Sv: Märken på tävling

Är ju så olika vad man väljer att köpa för utrustning från början. Jag är inget fan av stora loggor så mig gör det ingen skillnad alls:p.
250227_1886079843622_1590181870_1753309_1792863_n.jpg
 
Sv: Märken på tävling

KL

Det är alltså ok att sätta tejp över loggor?

Jag har ett ridtäcke från Krafft, det där marinblå med gult kantband och gul text. Sätter jag en bred silvertejpsremsa över texten kommer ju folk ändå att fatta vad som står där under...

I övrigt stör jag mig inte så mycket över begränsningarna då hästen ändå tävlas i utrustning utan stora loggor, så behöver inte ändra något inför kommande säsong.

Men en undran, har inte orkat läsa TR än, gäller storleksbegräningen utrustning endast på tävlingsryttare och häst? Om jag som hästskötare råkar ha på mig tex en jacka med stort tryck, blir det tjafs då också? Eller, det kanske räknas som överdragskläder som väl var undantagna regeln?
 
Sv: Märken på tävling

Men hellre det än lägga 10k på att köpa allt nytt.

Men inte kostar en ny tävlingsutrustning 10.000:-:eek:! Man behöver ju faktiskt inte köpa det allra dyraste. Det jag har på mig på bilden jag visade kostade nog inte ens hälften av det, med stövlarna inräknat. Och inte tycker jag att vi ser skabbiga ut;).
 
Sv: Märken på tävling

kl,

det enda som drabbar hästens utrustning är benskydden, tränset har ingen logga då jag sytt det själv, har bara shabrak med loggor som sadeln döljer eller på sadelgjords stroppen (går att klippa bort och sy ny). men min hjälm, ridstövlar, ridstrumpor, ridbyxor, skjorta och handskar går inte igenom. jag har hittills tävlat 2 gånger på 3 år. tänker inte köpa ny utrustning för detta :(. blir till att rida i enbart trosor och kavaj i så fall :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp