Bukefalos 28 år!

Märklig hälta

M

md5krist

Vi har en äldre valack (f -88) som blev halt i somras. Han var halt av och till under några veckor, somliga dagar helt ohalt och somliga dagar ganska halt. Det är ett framben och han har tidigare haft probelm med hovbölder i just den hoven. Nu hade han emellertid inte puls eller värme som han ofta har när han har hovbölder. Han blev dock bra, var bra i någon månad och blev därefter halt, var halt någon/några dagar och sedan helt bra igen. Hältan kom tillbaka på liknande sätt ytterligare någon gång.
I december hämtade vi honom i hagen och han var helt ohalt när han kom travande. På väg in till stallet visade han ordentlig hälta i skritt, men efter en liten stund var den i stort sett helt borta.

Vi åkte till klinik med honom, men den dagen var han inte halt. Veterinären tyckte sig kanske se tendens till ojämnhet i något steg, men inget mer. Han reagerade inte på böjprov.

Det verkar inte spela någon roll om han ansträngs eller ej. När han är halt är han ganska ordentligt halt, det syns tydligt i skritt. Han är helt ren i benen, ingen värme, ömhet eller liknande.

Vår hemmaveterinär hade funderingar kring om det kunde vara
något som "hakar upp" sig ibland.

Kanske är han bra nu, det är ju ett tag sedan han visade något senast, men jag tänkte ändå höra om det finns någon som hört talas om något liknande eller har några teorier.
 
Vår hemmaveterinär hade funderingar kring om det kunde vara
något som "hakar upp" sig ibland

När man kommit till den punkt ni är nu, och vetrinären själv säger som ovan. Finns ett alternativ man kan välja att undersöka, det är ryggen. Det är inte helt ovanligt med den typen av sk flytande hältor vid ryggproblem, det brukar vara det vanligtaste hästen uppvisar i det läget.

Försök med kirpraktor/equiterapueht samt massör, så kan du säkert få hjälp med era problem.
 
Håller med föregående talare, kolla ryggen!

Att det skulle bero på Erlichios låter lite långsökt,speciellt om hästen inte har andra symptom, MEN - min häst hade PRECIS samma symptom vb. när hon hade erlichios. Halt var och varannan dag, kunde vara ok i ett par veckor, sen jättehalt. Hon kunde halta 3 varv på volten för att sen gå helt rent flera varv. Blockhalt i skritt, ohalt i trav osv. osv. Veterinärerna hade aldrig sett något liknande, 5 st stod och kliade sig i huvet när de såg henne!
Men min häst hade haft fler erlichiossymptom, hon hade haft runthoppande hältor i alla ben innan, samt ryggöm till och från. Men just detta med vb. förbryllade veterinärerna mycket. Sen erlichiosbehandlingen har hon varit helt ohalt! :)
 
Det kan vara strålbenshälta. Jag hade en häst som bara kom ut ur boxen blockhalt en dag. Sen gick det över, och kom tillbaka och försvann utan något samband med jobb eller inte jobb. Efter mycket lång tid kom en veterinär fram till att han hade strålbenshälta. Han behandlades och var symptomfri i många år efter det. Har din häst undersökts för strålbenshälta?
 
Tack för era svar!

Ja, blir han halt igen så får vi väl prova någon equiterapeut. Bara svårt att veta vem man ska vända sig till, det känns som det är ganska stor skillnad i kunnande mellan olika utövare.
 
Det lurer jeg på om kan være "greia" med min hest óg, som jeg har laget tråd om lenger opp. Han går BITTELITTEgrann urent avog til, og jeg tror KANSKJE det kan skyldes en låsning i et bak-kne, som har kommet tilbake. Årsaken til at låsningen hart kommet tilbake, kan KANSKJE være ryggen, selv om han ikke ømmer i den, så jeg får se etter ny sal...
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 347
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp