Bukefalos 28 år!

Märkligt problem med ridskoleponny

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Först lite bakgrundsfakta:
Har ridit på ridskola i drygt 5 år och ligger för närvarande på LC, kanske lite åt LB hållet i dressyr.
Gillar de hästarna som är "ordentligt framåt" så att säga, och är även bra på att lugna ner de till den grad att de går att jobba ordentligt i form, men samtidigt har ett bra påskjut framåt med bra framåtbjudning.

Sen till problemet:
Har de senaste 3 lektionerna ridit en ponny som enligt många i stallet är riktigt "springig" het och stark/tung att rida. Sägs vara svårt att jobba henne lösgörande/i form med henne också just pga. Att hon är så stark och het. Att i alla fall lite mindre rutinerade ramlar av henne är inte helt ovanligt. Det sägs även att första gången man rider henne så brukar det gå helt åt skogen och vissa ramlar t.om. av (främst på lägre nivå, men ändå).

Första lektionen hade jag inga direkta krav, utan ville mer "känna in henne" och märkte att hon inte alls var som alla beskrev henne. Upplevde inte henne som seg, men som "lagom/normal" och inte det minsta stark eller tung. Jag upplevde henne som mycket lätt att jobba med och få i form. Hmm...vad konstigt också med tanke på att det var första gången jag red henne, men tänkte att det bara var nybörjartur.

Andra lektionen hade hon visserligen gått ett lättare markarbetespass med mindre rutinerade, men jag upplevde henne som ganska seg, och hon vägrade att galoppera när vi skulle galoppera på volterna, och slängde sig i stället in på mitten (och typ slöskrittade) och sedan slog hon bara ifrån mina hjälper när jag försökte få ut henne på voltspåret igen. Hon var fortfarande väldigt lätt och mjuk att jobba med förövrigt, men som sagt ganska seg och vägrade galoppera. Blev efter denna lektion ombedd att åtminstone ha med ett ridspö till gången efter. Hmm....Det kändes minst sagt skumt, men funderade inte så mycket mer över det.

Tredje lektionen jag hade henne (igår söndag) hade hon inte gått någonting innan jag red henne mig veterligen.
Precis som vanligt så var hon jättemjuk och trevlig att jobba med så, men var väldigt seg och hade knappt någon framåtbjudning! :eek: :cautious:
Jag fick upprepade gånger driva (säte + skänklar) för att hålla igång henne i trav och t.om. ta till spöet (inte hårt, men ändå) för att få henne att ta 3 ynka galoppsprång på volten.

Vad jag vet är det bara med mig hon håller på såhär, ingen annan känner överhuvudtaget sig vid att hon ens skulle få för sig att sega och hålla på, "hon som brukar vara så stark och het".
Att jag skulle lyckas få henne så pass lugn att jag skulle kunna jobba lösgörande med henne hade jag som förväntning för framtiden redan innan första passet, men att det skulle sluta såhär hade jag förväntat mig...

Funderade lite på om det skulle vara någon "tyst protest" från hennes sida på att jag skulle vara för stor för henne, men hon är ca. 145,5 - 147 cm i mkh och ganska kompakt i kroppen. Varken grov eller lätt i typ, utan helt "normal" men rätt kompakt. Själv är jag ca. 160 cm/50 kg, så det borde väl inte kunna vara orsaken?

Så vad säger ni Buke-experter? Varför tror ni hon segar just med mig och inte med någon annan?
 
Sv: Märkligt problem med ridskoleponny

Känner att du jobbar henne o ställer krav o blir seg pga det? orkar inte riktigt? :) Vissa blir ju lite segare när man börjar jobba. Kämpa på!
 
Sv: Märkligt problem med ridskoleponny

att de sätter in en ponny på lägre nivåer som de säger att de går åt skogen första passer o massvis ramlar av henne?.... låter inte som en passadne ponny för ridskola isf...

Men, som elisha, kanske för att du "Komemr åt henne" och därför hon blir seg då hon faktiskt måste jobba, och inte får chans att bara springa. :)
 
Sv: Märkligt problem med ridskoleponny

Elisha:
Ja, eller alltså det är lite svårt att förklara (och jag är urusel på att förklara saker också)...
Men i princip är det så att så fort jag typ börjar korta upp tyglarna och jobba med tempoväxlingar i skritten och halter så känner jag att hon blir "lite vä lugn" så att säga, men det funkar ändå. Sen när jag börjar ställa i mitt tycke "lättare" krav som t.ex. att gå ställd i en ganska låg form i arbetstrav på en 20 m volt medan jag rider lätt, då "dör" hon liksom helt och man måste börja driva på henne en del.
Alltså skänkeldöv är hon ju inte, så illa är det ju absolut inte, men det känns ju liksom lite suspekt när man måste ha spö och driva på en av stallets mest "springiga" ponnyer..
Tack! Det ska jag! :)
 
Sv: Märkligt problem med ridskoleponny

Fridaxi:
Alltså det är inte ridlärarna som säger sådär, utan det är mer "hennes allmänna rykte i stallet" som säger att det ska gå dåligt.
Sen alltså det är inte så att folk flyger åt höger och vänster på henne (lyckligtvis...) men det händer absolut att folk på lägre nivå ramlar av henne....
Hur vida hon är lämplig som ridskolehäst ska väl jag inte uttala mig om egentligen, men hon kanske inte riktigt lämpar sig till mindre erfarna...

Jo, antagligen är det väl så helt enkelt.... :)
 
Sv: Märkligt problem med ridskoleponny

För mig låter det som en lagom "klok"(dvs lat) ridskoleponny som för att slippa jobba i onödan anpassar sina knep efter ryttaren. Med dig fungerar det varken att springa fort, dra eller slänga av knepet. Så då testar hon "trög". En del hästar föredrar att springa från jobbet andra att sega. En del kan båda knepen;) Klassikern är ponnyn som snällt lullar runt med nybörjare men som protesterar så fort någon börjar ställa krav (gäller även privathästar).

Kommer säkert att vara en jättetrevlig ponny för dig när hon insett att inga av knepen funkar och det minst jobbiga är att gå snällt så som du vill... :)

Dessutom ska man inte lyssna så mycket på vad elever har för åsikter om en ridskolehäst. Alla är olika, är på olika nivå eller rider av andra orsaker på olika sätt. Olika personer (eller samma med tid emellan) kan uppfatta en häst som sprinigig/stark eller seg, beroende på ryttarens kunskapsnivå och sätt att rida. De favoriter som du hade som nybörjare är sannolikt inte desamma som du har nu?
 
Sv: Märkligt problem med ridskoleponny

Har också träffat på en ridskolehäst som uppförde sej på exakt samma sätt med mej och med andra ryttare. ...

Nu var det 1985, men tillslut var jag riktigt tacksam att jag skulle flytta så jag slapp rida det stoet mera.
Jag satt med sporrar och spö och lyckades knappt få hästen att skritta medans hon nästan skenade runt utmed sargen i ridhuset med ALLA andra. ...
Inklusive ridskoleägaren som var en jätteduktig ryttare. ...

Har genom åren frågat många om dom haft en aning om varför men ännu har jag inte fått något bra svar. ...

Det är ett av livets små mysterium som ger hästeriet dess fascination ;)
 
Sv: Märkligt problem med ridskoleponny

Att jobba är jobbigt = hästen tränar till :p vanligtvis så brukar hästar som är heta och springer iväg från jobb reagera så när de måste jobba ordentligt. Att lätta i formen och ge snabba konsekventa hjälper fungerar bäst på min häst(är precis som den funderar beskriver). Rider mycket med sporrar i dressyren(speciellt när jag ställer krav på formen osv) för att slippa hamna i att hon blir "skänkeldöv" och bara nöta med vaden hela tiden.
 
Sv: Märkligt problem med ridskoleponny

En del ponnyer kan få ett, ibland oförtjänt, dåligt rykte. De tenderar då att bli "självuppfyllande". Om hästen är känd för att slänga av
spänner sig ryttaren, och ramlar av.... Om den är "elak" i boxen blir de som går in till den osäkra och ponnyn tar över.

Den absolut raraste, enklaste lilla ponny vi har haft var ridskolans "skräck". Något vi inte hade en aning om. Med egna ponnyer i familjen framstod denna i våra ögon som en ponnymammas och -ryttares dröm. Stod stilla när den hanterades, när man satt upp, var alltid snäll i ridningen. Blev vi förvånade när vi av en slump fick höra ryktet? Han fick följa med oss hem och såldes sedan som privathäst. Den trivdes helt enkelt inte med ridskolelivet längre utan behövde en trygg ledare.
Vi har också - på en annan ridskola - provridit "stallets skräck" för ev köp. Uppskattades av äldre elever, men utanför spiltan satt en skylt om att man inte fick gå in... Också en helt okomplicerad och i våra ögon jättetrevlig häst. Blev tyvärr inget köp av andra orsaker.
 
Sv: Märkligt problem med ridskoleponny

Har hänt samma sak med mig. Finns en ponny på ridskolan som beskrivs som väldigt framåt och har inte alls lust att sakta ner. När jag väl fick testa att rida henne var hon inte alls som jag hade trott. Hon var inte alls så framåt som folk hade beskrivit henne och jag blev faktiskt tillsagd av läraren att det gick för långsamt. :confused:

Ponnyn jag red på kände att jag var lugn och hade förtroende för mig och därför stressade hon inte upp sig som hon brukade med andra.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: Ajaj
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 197
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 633
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp