Bukefalos 28 år!

M

Mathilda_juelTimon

Asså hallå. ja fattar inte allt detta tjatet om mätningarna på Ponny. om dom är slut mätta så är dom la endå det. det ska ju inte drabba ägarna. ja har en ponny som är mätt till 148cm exakt. sen att han har musklat sig å blivit lite mer "Häst" det kan ju int jag hjälpa. han ligger på ca 152 cm nu. men ja menar han är ju slutmätt till 148cm. vad ska ja som ägare göra åt den saken.
då kan jag även säga det att det tog ca 5 min att mäta han me. och då va det inet avdrag för skor osv.
är det någon mer som tycker detta är för J*v*igt?
Mvh mathilda
 
Sv: Mätning

Vad är det som är förjävligt? Mer än att alltför många storhästar tävlas som d-ponnyer :grin:
Reglerna är ju till för att stoppa fusket, oavsett om det är medvetet eller ej.
 
Sv: Mätning

De slutmäts när de är 8 för att de inte antas ska växa något mer.... Det finns många många som är en bra bit över D-ponny som ändå tävlar som D-ponny, de är nog därför det har blivit en sån regel...
 
Sv: Mätning

Jag tycker tvärtom att det är jättebra med en ändring av reglementet! Stora hästar ska ju tävla bland stora hästar och inte ponnyer, för rättvisans skull :)

Köper man en maxad ponny är det ju en kalkylerad risk man väljer att ta.
 
Sv: Mätning

Ponnyer slutmäts inte längre just därför att de kan växa mer eller förändras efter det som nu heter "sista obligatoriska mätningen", efter den mätningen kan de kontrollmätas om det finns misstanke om att ponnyn är för stor. Slutmätt är den inte. Gäller de som slutmäts nu och de som är några år äldre (minns ej exakt vilken årgång), inte gamla ponnyer i 15-årsåldern eller äldre.

Tycker det är bra att små hästar får vara just små hästar och att ponnyer får vara ponnyer.
 
Sv: Mätning

Nepp tycker då inte det är för jä....
Är hästen 152 cm så är det en stor häst och ska tävla bland dem.
Jättebra och rättvist att den sk. slutmätningen är borta tycker jag.
 
Sv: Mätning

Håller inte heller med. Man ska tävla på lika villkor och det blir det ju inte om hästen inte håller sig inom de tillåtna gränserna. Då jag mest hållt på med ponnytrav och det där inte har varit så stort problem med för stora ponnyer tyckte jag från början att de nya regelerna om att man måste mäta på hästklinik var lite överdrivna. Men sedan jag varit på lite fler ridtävlingar började jag inse varför man infört dessa regler då det var många ponnyer som man med blotta ögat såg tävlade i fel kategori. Tycker det är sorgligt att några väljer att fuska på detta sättet istället för att som alla andra vara med på lika villkor.
 
Sv: Mätning

kl

Som jag ser det är det värsta med de nya reglerna att man håller fast vid samma föråldrade mätmetod. Till att börja med så får mätkäpparna som används ha en osäkerhet på 17 mm (vilket innebär att den ponny som står som 147,9 cm i mätintyget egentligen är mätt till att ligga var som helst i intervallet 146,2-149,6 cm). Till detta kommer kommer att mätkäppen måste hållas exakt rak, om den lutar 2-3 grader så kan det göra 1 cm skillnad på resultatet. Dessutom reagerar många hästar på mätkäppen, vissa med att blåsa upp sig och andra med att krypa ihop, vilket naturligtvis också påverkar resultatet. Slutligen är det en människa som läser av mätkäppen, och naturligtvis är det kämpigt för denna att tala om för ägaren att ponnyn blivit en häst på 148,1, när en aldrig så liten felavläsning skulle ge en ponny på 147,9. Sammanfattar man alla dessa felkällor så innebär den primitiva mätmetoden att den enda slutsatsen du kan dra av sifran 147,9 i mätintyget är att ponnyn vid mättillfället troligtvis låg i intervallet 145-151 cm.

När man nu bara får mäta på speciellt utvalda platser hade man kunnat installera modern teknik som med hjälp av laser, korrekt kalibrering och elektronisk avläsning kunnat avlägsna alla de felkällor jag nämt ovan, så det "bara" blir faktorer som muskulatur och verkning som spelar in.
 
Sv: Mätning

Visst hade det varit bra om man kunde modernisera såpass, frågan är bara vad kostnaden blir i så fall? En ren gissning är ju att prislappen kommer höjas ganska kraftigt.
 
Sv: Mätning

På mätningen skulle jag tro. Redan att få den flyttad till klinik gjorde ju att den blev väldigt mycket dyrare.
 
Sv: Mätning

Visst finns risken att det skulle bli dyrare, men kanske inte så mycket. Såvitt jag vet finns det bara runt 20 mätplatser, alltså borde det bli ett antal ponnyer per mätplats och år. Om någon vet hur många tävlande ponnyer vi har så skulle det underlätta uppskattningen, men ponera att det mäts 1000 ponnyer per år = 50 st per mätplats och år. Om då varje mätplats skaffar utrustning för 15000 kr blir det, räknat med 10 års avskrivning, 1500 kr per mätplats och år, och alltså 30 kr per mätning. Det är inte i mina ögon för dyrt för något som minskar mätosäkerheten med flera cm, men så har jag ju ingen ponny heller :grin:.
 
Sv: Mätning

det är jätte kul att folk tycker olika. men d ja som skrev inlägget. ja tycker iaf inte det ska drabba ägaren. utan mätmänen som iså fall gör ett dåligt jobb. nu är ju saken den att min ponny är ju verkligen inte ens bland de största på tävlingar. finns ju ponnysar som är uppåt 156 cm. å det är ju sjukt. men som sagt ja tycker det är helt sjukt att denna har blivit en så stor grej. saken är den att. om man nu säger då att min ponny är med å tävlar så tycker ja endå att det inte är orättvist. för det blir mer teknik över det hela. kom är oftast för korta å man måste rida med mycket vett innanför panbenet. sen är det ju så att vist min har kap arr gå höga klasser. men sammtidigt så blir ju kom för långa för han då. Någon mer än ja som känner att en kat E skulle finnas. å en sak till helt sjukt
vrf är det så flum med just d-ponnysarna. dom får va mellan 140-148,1 cm. vrf inte 150cm så som det är för de andra kat.
men ajja. kul att alla är så emot att en ponny som råkar va 1 cm högre på tävling en va den får vara.
 
Sv: Mätning

Vad menar du med "inte drabba ägaren"?.

Begreppet slutmättning är avskaffat i praktiken i och med att man i vissa situationer kontrollmäter ponyerna. Effekten av detta är att det inte lönar sig att utföra de på grännsen grymma manöver som en del gjorde för att få sin lilla häst att klassas som ponny, t.ex svälta hästen, neka den vatten sista tiden före mätningen, verka den hårt, hårt jobb eller tyngder. Allt för att få ner höjden de sista cm. Det är också meningslöst att ens försöka muta mätmännen (vilket med all säkerhet skett både indirekt och direkt).

De ägare som drabbas är de som tidigare skulle utsatt ponnyn för grymheterna ovan, de som använt kontakter/mutat mätmännen eller som inte kontrollmäter ponnyn innan köp (fd ägaren kan ju ha fått till mätintyget genom metoderna ovan). De som mätt hästarna på ett schyst sätt hade ändå fått en liten häst och inte en ponny även tidigare. Enstaka ponnyer kan växa sent så köper man en 8-9 åring som är slutmätt på gränsen så tar amn en chansning och det kommer säkerligen att avspeglas på priset.

Reglerna är ju till för att hindra alla ponnyer som egentligen inte är ponnyer, så småninom kommer alla ponnyer omfattas av de nya reglerna. Varför gränsen går där den går hör säker till historen, tidigare var dog gränsen 1.47,3. Någonstans ska ju gränsen dras och det blir besvärligt att ändra.
 
Sv: Mätning

Vadå :grin:? Jag har visserligen ponny men han har inga som helst behov av att mätas eftersom han tävlar som stor häst sen ett par år tillbaka. Förstår inte var du vill komma med det?

Att det mäts 1000 ponnyer per år kan jag inte alls uttala mig om då jag inte har någon uppfattning om det. Men jag antar att det förutom inköpet också tillkommer en del kostnader för reparation och underhåll. Men visst, skulle det bara öka med 30 kr per ponny skulle det vara värt det absolut. Men jag har som sagt ingen koll på hur många ponnyer som mäts, hur många mätplatser som finns och vad den föreslagna utrustningen kostar.
 
Sv: Mätning

fast det är ju bara puckon å idioter som har sina ponnysar illa. och det va ju inte det ja ville ha ut av detta. att det skulle framstå att ja hade gjort något så illa mot min ponny. men som sagt. alla trycker och tror olika.
jag tycker att det är helt fel att de ponnysar som är över 10 ska behöva oroa sig över att helt plötsligt från ingen stans inte skulle kunna få gå som ponnysar
 
Sv: Mätning

Puckon och idioter som medvetet skadar hästar finns det tyvärr alltför gott om och ärligt talat så tror jag inte ponysarna oroar sig ett dugg för sin mankhöjd.

Varför skulle jag vilja få dig att framstå som en idiot? Du är ledsen för att din ponny inte längre räknas som ponny och det är trist, men det är också trist för mindre ponnyer att få tävla med större. Någonstans måste man ju dra gränsen och gränsen har funnits länge.
 
Sv: Mätning

saken är den det ja tycker är mest fel är att gränsen är så dum. att den inte är 150cm. efter som b-c är 10 cm å c-d är 10 cm men d-häst är bara 8. och det är det jag inte förstår. saken är sen att vist ja ä ledsen att just min fina ponny som har gått riktigt bra med dej tjejen som har han nu. men sammtidigt så tror ja han kan klara sig som storhäst. för han har ett sånt jävla skopp(stavningen) å en riktig härlig galopp.
men ajja det är som sagt de med cm i varje kat ja stör mej på.
Men det där med att det är trist för ponnysar att tävla med större. det är la samma för de jätte små hästarna som min ponny att behöva tävla mt de som är över 180 cm. typ samma sak. men ajja,
 
Sv: Mätning

Jag har inte ponny men kan tycka att det kanske borde finnas en kategori E 148-155 cm. För de hästar mellan 148 och 155 kan ju ytterst sällan hävda sig i storhäst klasser och de blir ju så att säga "över" och tappar i värde.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu är det dags att slutmäta min "ponny". 28 Juli år 2009 var han mätt till 147,5 av de förra ägarna. Nu har vi mätt honom lite på skoj...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 515
Senast: chap13
·
E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 482
Senast: Em_E_liE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Lätt E
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp