Bukefalos 28 år!

Mager kanin?

T

Tregly

Mina 2 kaniner blev föräldrar nån gång i november tror jag.. dom fick 3 ungar men sålde den ena. Nu har jag då 2 av ungarna kvar. En av dom är en långhårig hona. Hon är väldigt mager har jag märkt.
Dom bor på en stor yta. En gammal svinstia. (som nu är ren och fin ;)) Alla andra 3 kaninerna är i bra hull. Kanske har lite för bra hull. :angel: Men den långhåriga är så mager.. Jag känner hennes ryggrad och revben tydligt, tydligare än vad man borde. Hon har varit i dåligt hull hela vintern trots att jag gett dom lite extra då alla 4 är utekaniner.
Jag ger dom mat på morgonen, då får dom dela på ca 2 dl pellets och färska grönsaker och annat gott. Och dessutom har min granne små hästbalar tror jag man kallar dom. Typ som små fyrkantiga höbalar som jag lägger in till dom så får dom äta av det när dom vill. Och ja, honan äter lika mkt som dom andra kaninerna. Och nej, det kan inte vara mask eftersom hon föddes sent på hösten och har aldrig upplevt en sommar eller vår innan. Och dom kan väll inte få mask på vintern?
Vill gärna ha svar. Är lite orolig för att det ska vara något fel på henne. Men hon är ju aktiv och så. Jag hoppar lite med henne som motion och hon älskar att springa i sele. Speciellt nu när hon har fått vårkänslor :D

/mvh Tregly
 
Sv: Mager kanin?

Undrar samma som den ovan, men ... Tycker även du kan ta och kolla om kaninens tänder slits som de ska. Har den tandfel är det inte konstigt om den magrar ur.
 
Sv: Mager kanin?

Min första tanke var också tänderna. Kolla så de inte är för långa. Ge de gärna kvistar att gnaga på så de håller nere tänderna. De kan få mask även på vintern även om det är mer ovanligt än på sommaren. Men kolla tänderna i första hand.
 
Sv: Mager kanin?

hannen är kastrerad så det är inga problem ;) Tänderna är det inga problem med, jag har kollat dom. Glömde skriva till nåt mer som jag märkte först igår. Hon tappar päls! Först trodde jag det bara var på magen och att hon hade rivit av sej den. Men sen såg jag att det var runt nacken och halsen, nedanför öronen. Och där klarar hon inte att riva av sej nån päls? Och nej, det är ingen annan kanin som gjort det. Jätteorolig nu. Och dessutom så är hon uttorkad märkte jag igår när jag undersökte henne närmare. När man nyper henne lätt i skinnet blir den rynkig och slätar inte ut sej. Och hela kaninens skinn verkar helt rynkig. Svårt att se allt eftersom hon har så extremt med päls. Vad kan detta vara? tappar päls så att det blir helt kala fläckar och rynkigt skinn som tyder på uttorkning?
Dom har tillgång tilll vatten och det byts varje dag. Jag ser aldrig när nån av kaninerna dricker. Dom gör det nog när ingen ser. Men nu börjar jag undra om hon dricker något alls.
 
Sv: Mager kanin?

Om du är jätteorolig tycker jag att du ska åka till veterinären. Oavsett om det visar sig vara något eller ej.
OM det är något farligt, som smittar så kan du kanske förhindra att de andra kaninerna drabbas om du tar tag i problemet så fort som möjligt!
Förmodligen är det inget farligt, men man kan aldrig veta säkert förrän en veterinär har bekräftat det. Och när du ändå är där kan du passa på att vaccinera kaninerna. Skåne och blekinge (och halland och kanske fler ställen) har två livshotande kaninsjukdomar som man vaccinerar mot; Kaninpest och Gulsot.
Gulsot kan finnas i höet så förmodligen kan de drabbas av det året runt. Medan kaninpest sprids via insekter (och därför på sommaren och hösten mera).
 
Sv: Mager kanin?

Jag tror inte att det är något smittsamt eller så. Men att hon är uttorkad oroar mej lite.
Men nu till våren så kommer ju allt färskt och grönt. Mkt färskt gräs. Det har redan börjat komma lite nu :d Det innehåller ju mkt vatten och så, och då får hon ju i alla fall i sej vätska. Ska vänta lite nu tills lite längre fram på våren. Hon är ju trors allt pigg och springer men alla andra som vanligt. :)
 
Sv: Mager kanin?

Prova blanda i Opti-Vit i vattnet. Det är ett multivitamin för gnagare som smakar morot. Mina kaniner dricker mer än vanligt när jag blandar i det. Kanske det kan hjälpa din också mot uttorkningen. Sen kan du ju alltid lägga in gurka, sallad och annat som har mycket vätska i sig.
 
Sv: Mager kanin?

Du kan inte vänta in gräs för en kanin som är uttorkad. Ring veterinären. Uttorkning tyder på att något är fel och kaninen behöver vätska insprutat under huden troligtvis.

Tappar päls- är naturligt att de fäller såhär års men blir kaninen alltså kal? I så fall troligen kvalster eller hudsjukdom, även till detta behövs veterinär.

Be även veterinären kolla kindtänderna. Det är ofta dessa tänder som spökar (främst att de får vassa kanter som gör ont när kaninen försöker äta) och de behöver man ett speciellt instrument för att se.

Den magra honan kan ändå ha mask eller så är något annat fel, tex tänderna. Dela av den kaninen när de får mat så hon får äta själv i lugn och ro. Även för detta kan en veterinärundersökning vara på sin plats.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 576
Senast: Freazer
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 802
Senast: Emine
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 111
Senast: MattiZ
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 620
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp