Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Om det hjälper såg jag på min burk med biomag att det är ändrat innehåll på etiketten. På min burk står det 1dosmått = 10g ger 2,4 g magnesium. Det innehåller 24% magnesium, fosfor 13,5%. Sammansättning:magnesiumfosfat.
Ingen aska står med och inget vatten. Bäst före aug 2017.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Bra att de ändrat etiketten för jag och flera här antastade dem för ngt år sen och påtalade att de bröt mot lagstadgar .

Kraffts magnesium är ju det renare . Därav priset . Vet att det finns ngt likvärdigt och billigare som jag tror Centaur här på buke köpt in från Norge ??? Eller nånstans ifrån iallafall ;)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Har du (eller någon annan) koll på vad Kraffts Magnesiumtillskott innehåller?
Det enda jag hittar är "100% Magnesiumoxid", innebär det precis vad det står, dvs. 1000 g Mg/Kg? känns... mycket.

Edit: nä, nu är jag nog trött. Det är ju (väl?) inte rent Magnesium, utan MagnesiumOxid. Men Kraffts produktblad är fortfarande väldigt o-informativt, tycker jag...

För övrigt har jag köpt Vimitals Magnesium till min häst med magnesiumbrist, men funderar över doseringen? På burken står ju 10 g/dag som standard till en häst på 550 kg. Min häst är iofs större än så, men jag har också behov av att ge lite mer (20 g/dag) för att täcka behovet. Kan det vara vanskligt att överdosera?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Om det hjälper såg jag på min burk med biomag att det är ändrat innehåll på etiketten. På min burk står det 1dosmått = 10g ger 2,4 g magnesium. Det innehåller 24% magnesium, fosfor 13,5%. Sammansättning:magnesiumfosfat.
Ingen aska står med och inget vatten. Bäst före aug 2017.

Fast de har inte ändrat det viktiga. 1 dosmått = 2,4 gr Mg skriver de. De har fortfarande inte skrivit ut att 1 mått dessutom ger 1,35 gr FOSFOR..
=(
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Enligt annan tråd här där SpaderÄss skrivit så är det inte farligt med lite överskott av Mg då det kissas ut och man ska ge minst 20 % mer än minimibehovet.

Jag har oxå MagnesiumOxid och enligt mina beräkningar innehåller det 550 g Mg/kg. Magnesiumoxid består av en atom magnesium och en atom syre.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Sant, men det står i alla fall inte 3,3g magnesium längre ;) Vänta lika länge till, så kanske det står rätt på etiketterna. Dock innehåller inte min burk, utifrån etiketten, varken vatten eller aska. Så ca halva måtten består av ingenting (?)...
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Har du (eller någon annan) koll på vad Kraffts Magnesiumtillskott innehåller?
Det enda jag hittar är "100% Magnesiumoxid", innebär det precis vad det står, dvs. 1000 g Mg/Kg? känns... mycket.

Ren magnesiumoxid innehåller 60% magnesium. Ger du 10 g av Kraffts MgO så tillför du 6 g magnesium till foderstaten.


För övrigt har jag köpt Vimitals Magnesium till min häst med magnesiumbrist, men funderar över doseringen? På burken står ju 10 g/dag som standard till en häst på 550 kg. Min häst är iofs större än så, men jag har också behov av att ge lite mer (20 g/dag) för att täcka behovet. Kan det vara vanskligt att överdosera?

Vimital Magnesium är en liknande produkt som Biomag, dvs. produkten innehåller både magnesiumfosfat och magnesiumoxid. Man verkar dock av någon anledning även ha tillsatt natrium och kalcium. Du hittar en innehållsdeklaration här:

http://www.trikem.nu/action.lasso?-response=produktdetail1.lasso&produktnr=1786&-nothing

Råvaruinnehåll
Magnesiumfosfat & Magnesiumoxid
Tillsats per 100 g
Magnesium 33 %
Fosfor 2,7 %
Natrium 4,5 %
Kalcium 1,7 %

Om du verkligen behöver ge 20 g Mg i tillskott per dag så måste du ge 60 g av denna produkt. 20 g magnesium verkar dock väldigt mycket. Varför behöver du ge så mycket?

I princip är ett magnesiumöverskott inte farligt. Ett överskott utsöndras i urinen. En stor mängd magnesium i foderstaten kan dock påverka upptaget av andra mineraler negativt, främst kalcium.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

fast jag har verkligen inte skrivit att jag behöver ge 20 g Mg/dag, utan att jag behöver ge 20 g av Vimitals Magnesiumtillskott/dag istället för 10g (som deras doseringsrekommendation är) för att täcka min hästs behov.

Det fattas (utan tillskott) ca 3 g Mg i foderstaten för att täcka de basala behoven. 20 g tillskott ger mig 6,6 g Mg vilket ger ett Mg-överskott om totalt 3,8g = ungefär 31% mer än minibehovet, samt jämnar till Ca/Mg-kvoten till ett bra värde.

Innehållsförteckningen har jag inte heller frågat om, den står väldigt tydligt på burken. Att den innehåller P gör mig ingenting, då det finns relativt lite av det i vårt hösilage också.


Frågan gällde alltså, ifall det finns några eventuella risker med att ge 20 g Magnesiumtillskott istället för de "rekommenderade" 10 g (i stil med att man inte bör ge mer än si och så många g/100 kg häst med många andra foder) eller om det är okej, om det i slutändan innebär ett bra resultat i foderstaten.

Eftersom ovanstående siffror hyfsar till min foderstat på ett bra sätt och hästar kissar ut Mg-överskott så sluter jag mig till att så inte är fallet.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Det är helt okej ge så mycket/litet som du behöver av produkten =)

De där rekommenderade givorna är utefter ett tänkt normhö (som ändå ingen har, men..), och mest för att de som pytsar på måfå inte ska riskera att överdosera helt brutalt.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Tack :) Det var det jag misstänkte, samtidigt som man ju aldrig så noga kan veta, just för att det ibland anges maxgivor för foder.

(Fast lite retar mig "rekommendationerna" ändå, precis som när man köper något kraftfoder och det står tydligt angivet att en häst ska äta si eller så många kg/dag, ofta helt uppåt väggarna jämfört med vad jag själv räknat ut för behov...)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Hoppas på lite tankar även i en gammal tråd...

Läste i en annan tråd att vid fettnacke bör Ca/Mg-kvoten vara 1.5. I min hästs fall skulle detta innebära 25 g Magnesiumoxid per dag. Alltså Kraffts Magnesium på 130 g skulle räcka mindre än en vecka. 25 gram känns som 2 dl, hiskeliga mängder. Är det ok att ge den mängden?

Skulle kunna ta bort lusernet men det ger bara en marginell ändring.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

25 g är inte 2 dl... Horze har stora magox hinkar.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Tack för tipset!
Väldans mycket billigare än Kraffts oxå :)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jag var i kontakt med Biofarmab ang just detta och fick då, av en mkt trevlig och kunnig kvalitetsansvarig (rätt nyanstäld tor jag, ska kolla deras hemsida), veta att de är reglerade i vad som får stå på etiketten. Tex får de inte i detta fallet ange fosforhalten då det är ett magnesiumtillskott. Detta är reglerat i EU men att de försöker upplysa hästägare om att Biomag också innehåller fosfor med texten i början "En unik kombination av magnesium och fosfor..."
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Fast det låter verkligen helsnurrigt. Är det ngt EU har pippi på regelmässigt så är det ju just att alla innehåll på allt ska redovisas på förpackningar....?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Håller med Mackan om att det låter lite snurrigt faktiskt.
En vild teori kan vara att de troligen enligt gällande EU-regler inte får kalla det för magnesiumtillskott om de anger fosforhalten :)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

*KL*

Och HUR jäkla svårt skulle det vara att kalla det för vad det är då? "Magnesium- och fosfortillskott". Då får de garanterat (jag är inte övertygad om de där EU-reglerna men ska kolla sen, inte tid nu) ange mängden fosfor med.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Håller med Mackan om att det låter lite snurrigt faktiskt.
En vild teori kan vara att de troligen enligt gällande EU-regler inte får kalla det för magnesiumtillskott om de anger fosforhalten :)

så kan det vara, men det bör fortfarande då bryta mot EU regler att inte redovisa innehållet av fosfor när biomag innehåller en vesäntlig del sådan?
 
KL

Jag har läst igenom tråden eftersom jag det här året måste komplettera med just Mg, det där biomag verkar ju inte alls tillförlitligt och min Ca/P-kvot ligger redan lågt så mer fosfor behöver jag definitivt inte! Läste om Pharmas magnesiumoxid med en halt på 55%. Är det det bästa då? Det innehåller inget annat än just MgO?
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 370
Senast: monster1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 116
Senast: Sirap
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 781
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 277
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp