Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Givetvis ingår ju syret som Mg är bundet med i resterande 45% men jag undrar mest om det "döljer" sig nån annan mineral, typ som i biomag där det är ganska mycket fosfor men som inte riktigt skrivs ut. Kan inte hitta nåt produktblad för pharmas eller så googlar jag för dåligt :):p
 
KL

Jag har läst igenom tråden eftersom jag det här året måste komplettera med just Mg, det där biomag verkar ju inte alls tillförlitligt och min Ca/P-kvot ligger redan lågt så mer fosfor behöver jag definitivt inte! Läste om Pharmas magnesiumoxid med en halt på 55%. Är det det bästa då? Det innehåller inget annat än just MgO?

Enligt spaderÄss inlägg i tråden så innehåller rent MgO ca 60 % Mg och produktens info gäller Mg-innehåll på 55 %. Låter helt rimligt!

Är det alternativet jag nu äntligen kommit fram till att jag tänker testa.
 
Är det någon här som kan skriva ut innehållsförteckningen i Horzes magnesiumoxide? Jag står i valet och kvalet här o ska försöka välja ut den lämpligaste sorten som innehåller minst magnesium-neutraliserande ämnen, står nu och försöker välja mellan Vimital, Krafft och Horze.
 
Är det någon här som kan skriva ut innehållsförteckningen i Horzes magnesiumoxide? Jag står i valet och kvalet här o ska försöka välja ut den lämpligaste sorten som innehåller minst magnesium-neutraliserande ämnen, står nu och försöker välja mellan Vimital, Krafft och Horze.
Se svaret ovanför ditt inlägg.
 
Claver har kommit med ny produkt om ren magnesiumoxid och dessutom till väldigt bra pris ( köpte på mässan i Göteborg av dom) . Finns inte på hööks men kan beställas direkt hos claver som jag förstod det. Kan vara värt att kolla upp. Jag är i alla fall supernöjd så det inte är flygit och inte en massa annat skit i.
 
Magnesiumcitrat tas upp mycket bättre av både människor och hästar än annan magnesium. Har haft en häst med stor brist och han blev lite bättre av magnesiumoxid, började böja sig lite och blev lite mer avslappnad. Efter ca 6 mån bytte jag till magnesiumcitrat och det blev en enorm skillnad, kusen blev helt normal.
När man läser om magnesium så står det att citraten tas upp lättare men skillnaden ser man bara om man har en stor brist. Det är tack och lov inte så vanligt då det medför stor smärta och obehag hos hästen. Köper inte något annat citrat i framtiden.
 
Magnesiumcitrat tas upp mycket bättre av både människor och hästar än annan magnesium.

Ja, det finns studier som visar att magnesiumcitrat har högre biotillgänglighet än magnesiumoxid hos människor. Hästar har dock ett helt annat tarmsystem än människor. Hästar har en väl utvecklad grovtarm och tar till skillnad från människor upp magnesium både i tunn- och grovtarmen. Det går därför inte att överföra resultat från studier gjorda på människor till att gälla för hästar.

Det finns inga studier av biotillgängligheten av magnesiumcitrat hos häst. Det finns däremot studier av biotillgängligheten hos andra magnesiumtillskott. Följande är från den amerikanska fodernormen, NRC 2007:

“According to Harrington and Walsh (1980) inorganic supplemental sources such as magnesium oxide, magnesium sulfate, and magnesium carbonate appear to be essentially equivalent as supplemental dietary sources of magnesium for growing foals and have a higher absorption rate (70 %) than the magnesium found in natural sources.”

Magnesiumoxid har således en hög biotillgänglighet hos häst, ca. 70%, vilket är mycket högre än upptaget av magnesium från t.ex. gräs och hö.

Det finns ingen anledning att anta att magnesiumcitrat skulle ha högre biotillgänglighet än magnesiumoxid hos häst. Även om biotillgängligheten hos magnesiumcitrat skulle vara 100% så skulle hästen få i sig betydligt mindre magnesium från magnesiumcitrat eftersom det innehåller så lite magnesium. Magnesiumcitrat innehåller nämligen endast ca. 11% magnesium. Jämför detta med magnesiumoxid som innehåller ca. 60% magnesium. Du måste således ge mer än 5 gånger så mycket magnesiumcitrat för att tillföra samma mängd magnesium som om du ger magnesiumoxid.

Det var glädjande att din häst blev “helt normal” men det är förhastat att dra slutsatsen att det var magnesiumcitrat som var orsaken. Det troliga är att din häst hade stor magnesiumbrist som det tog tid att rätta till. Du råkade se en förbättring när du gav magnesiumcitrat men du hade säkerligen fått samma resultat om du hade fortsatt att ge magnesiumoxid.

Att ge magnesiumcitrat till häst är ett ineffektivt och dyrt sätt att tillföra magnesium.
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 370
Senast: monster1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 154
Senast: Sirap
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 784
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp