Bukefalos 28 år!

Magnettäcke, spiktäcke, och vad är skillnaden?

Nenne45

Trådstartare
Hej! Vill bara säga att jag var osäker på under vilken flik jag skulle lägga tråden. Jag har köpt till min ponny siktäcke och täcke och skydd från back on track. Skillnaden mellan dom är ganska självklar, men sen finns det magnettäcke. Vad är skillnaden? Vad är bäst? Vad är anledningen till att man ska välja magnettäcke?

(back on track håller igång blodcirkulationen, spiktäcke med, men spiktäcke släpper på eventuella spänningar mer än back on track.)
 
Hej! Vill bara säga att jag var osäker på under vilken flik jag skulle lägga tråden. Jag har köpt till min ponny siktäcke och täcke och skydd från back on track. Skillnaden mellan dom är ganska självklar, men sen finns det magnettäcke. Vad är skillnaden? Vad är bäst? Vad är anledningen till att man ska välja magnettäcke?

(back on track håller igång blodcirkulationen, spiktäcke med, men spiktäcke släpper på eventuella spänningar mer än back on track.)

Jag googlade för en tid sedan på magnettäcke då jag va nyfiken på ett sådant till min häst men läste i ett test att det inte funkar..
Man hade kört med både magnet och placebo täcken men båda gav samma effekt = magnettäcke funkar inte..
 
Jag googlade för en tid sedan på magnettäcke då jag va nyfiken på ett sådant till min häst men läste i ett test att det inte funkar..
Man hade kört med både magnet och placebo täcken men båda gav samma effekt = magnettäcke funkar inte..

Håller inte alls med. Hur bedömde de om det funkade eller ej? Vilken sorts magneter användes? Jag ser stor skillnad på hästarna med/utan magnettäcke. Ffa kan jag se en direkt skillnad i avkoppling, hästen börjar gäspa och blir väldigt lugn och trött. :)

BoT tror jag egentligen är en scam, helt enkelt ett täcke som gör hästen lite för varm i förhållande till likadant täcke utan fibrer. Ett vilket som helst annat för varmt täcke ger samma effekt... Jag har BoT täcken och använder dem eftersom jag ju var så dum att jag slösade tusentals kronor på vanliga fula täcken men det är absolut ingen skillnad alls i mjukhet, lösgjordhet, performance, nöjdhet etc mot vanliga täcken. Har också provat på mig själv och det är som vilket tyg som helst.
 
Håller inte alls med. Hur bedömde de om det funkade eller ej? Vilken sorts magneter användes? Jag ser stor skillnad på hästarna med/utan magnettäcke. Ffa kan jag se en direkt skillnad i avkoppling, hästen börjar gäspa och blir väldigt lugn och trött. :)

BoT tror jag egentligen är en scam, helt enkelt ett täcke som gör hästen lite för varm i förhållande till likadant täcke utan fibrer. Ett vilket som helst annat för varmt täcke ger samma effekt... Jag har BoT täcken och använder dem eftersom jag ju var så dum att jag slösade tusentals kronor på vanliga fula täcken men det är absolut ingen skillnad alls i mjukhet, lösgjordhet, performance, nöjdhet etc mot vanliga täcken. Har också provat på mig själv och det är som vilket tyg som helst.
Fast det handlar ju inte om tyckande. Det finns inga som helst belägg för att magnettäcken har någon effekt.
 
Håller inte alls med. Hur bedömde de om det funkade eller ej? Vilken sorts magneter användes? Jag ser stor skillnad på hästarna med/utan magnettäcke. Ffa kan jag se en direkt skillnad i avkoppling, hästen börjar gäspa och blir väldigt lugn och trött. :)

BoT tror jag egentligen är en scam, helt enkelt ett täcke som gör hästen lite för varm i förhållande till likadant täcke utan fibrer. Ett vilket som helst annat för varmt täcke ger samma effekt... Jag har BoT täcken och använder dem eftersom jag ju var så dum att jag slösade tusentals kronor på vanliga fula täcken men det är absolut ingen skillnad alls i mjukhet, lösgjordhet, performance, nöjdhet etc mot vanliga täcken. Har också provat på mig själv och det är som vilket tyg som helst.

Mig har BoT gjort stor skillnad på, kan använda det istället för värktabletter när mitt knä spökar. Ett vanligt skydd funkar inte
 
Håller inte alls med. Hur bedömde de om det funkade eller ej? Vilken sorts magneter användes? Jag ser stor skillnad på hästarna med/utan magnettäcke. Ffa kan jag se en direkt skillnad i avkoppling, hästen börjar gäspa och blir väldigt lugn och trött. :)



BoT tror jag egentligen är en scam, helt enkelt ett täcke som gör hästen lite för varm i förhållande till likadant täcke utan fibrer. Ett vilket som helst annat för varmt täcke ger samma effekt... Jag har BoT täcken och använder dem eftersom jag ju var så dum att jag slösade tusentals kronor på vanliga fula täcken men det är absolut ingen skillnad alls i mjukhet, lösgjordhet, performance, nöjdhet etc mot vanliga täcken. Har också provat på mig själv och det är som vilket tyg som helst.

Börjar med att säga att jag håller med ovanstående inlägg!

Jag har använt magnettäcke och magnetpaddar på min häst sedan 2008. Sedan har jag även använt magnetprodukter på mig själv sedan 2008 pga min värk i axlar, skulderblad och nacke. Och jag kan ärligt säga att jag själv känner faktiskt skillnad när jag använder och har använt magnetprodukter!! Jag märker även på min häst att det blir skillnad på honom. Sedan är jag övertygad om att varken magneter eller BoT funkar på ALLA utan vissa svarar bra och andra inte. Något man måste prova sig fram på egen hand!!

Tex så svarar jag väldigt bra på akupunktur men det är det ju inte heller alla som gör!! Allt är ju individuellt!! Så jag brukar ta dessa "tester" som görs på olika produkter med en klackspark. Man ska nog inte tro blint på allt utan det kan vara bra att bilda sig en egen uppfattning om saker och ting och prova sig fram anser allafall jag ;)

Mvh anaby:)
 
Jag använder back on track polokrage till mig själv och upplever betydligt mindre spänningar i nack och axelpartiet än innan jag började använda det. Vad gäller magneter var en magnetsula som jag lade mot magen det som bäst hjälpte mig mot den svåra värk jag hade av mina myom. Den var till och med effektivare än värktabletter.
 
Jag var hästskötare i ett stall en gång för sådär 15 år sen(innan BoT blev stort) Där hade dom täcken(osäker på om det var magnettäcken) som satte igång blodcirkulationen rejält. Efter 30 min till en timme såg du svettfläckar på samma muskler som massös sa var spända. Täckena användes aldrig mer än en timme i stöten eftersom effekten var så synbart hög. Är det magnettäcken så vill jag absolut tro att dom har effekt.
 
BoT och spiktäcken är ju inte några konstigheter. BoT ökar värmen genom sin konstruktion (i relation till andra produkter utan keramik), och samma sak med spikprodukter. Spikprodukterna ökar blodcirkulationen, vilket är bra om man vill åt det.

Själv är jag tveksam till magnetprodukter, medan maken har goda effekter både på sig själv och häst.
 
Magnet-tron går tillbaka till tiden när magneter upptäcktes.
Det ansågs magiskt att de kunde dra till sig saker och därmed tänkte man att de kunde dra till sig det onda och så kom magnetsmycken och annat som skulle hjälpa mot värk. Funkar inte tyvärr enligt vetenskapliga studier.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 120
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 955
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 469
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 838
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp