Bukefalos 28 år!

Magproblem, foderallergi?

Sv: Magproblem, foderallergi?

Nej jag gav inte på eget initiativ. Jag har hemma till kaninerna och rådfrågade vetrinär. Visst kan det vara så att hunden har allergi, men läkare och vetrinärer idag frågar sig sällan VARFÖR det UPPKOMMIT från första början. Hunden har blivit mottaglig, nedsatt i immunförsvaret av någon anledning t ex. Precis om om hunden har svamp så gäller det att bota orsaken oxå inte bara reaktionen på utsidan, annars kommer den snart igen. Oavsett om orsaken är allergi eller ph-obalans. I min hunds fall har det varit väldigt svårt att veta om han kliat sig pga stress eller allergi eftersom hans kliande dels varit såpass lite och på "fel" ställen för att vara allergi. Och vad gäller min hunds ev foderallergi så blev det aldrig av med eliminationsdiet då eftersom min hund totalvägrade allt vad torrfoder hette. Så utvärderade färskfoder istället. När jag sedan började med ett torrfoder med helt ny proteinkälla så gick det bra men jag testade en gång med majs och vips klådan tillbaka!

Jaja hur jag gjort är ju ingen idé diskutera här. Jag ville bara inflika att fler än min hund har blivit hjälpta av tillskott då PH-obalans är vanligare än vad man tror och den beror oftast på kosten, MEN det behöver inte betyda allergi mot kosten men att kosten på sikt är skadlig. Jenka är såpass klok så att hon lyssnar bara och är det något intressant så tar hon upp det med vetrinären-därför vågar jag säga hur jag gjort och vad som hjälpt min hund så kanske det kan vara till hjälp.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Nä linfrön ska du inte ge till hund, gelén innehåller cyanider vilket kan sluta illa.

Går hunden på ett allergifoder under en eliminationsdiet ska du, som tantester säger, inte gå något annat. Inte minsta smula.

Däremot låter det underligt att starta en allergiutredning utan att utesluta parasiter? Min hund fick gå igenom en rad sådana tester och behandlingar först för att utesluta ohyra/parasiter innan man gick in på allergiutredningen.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Däremot låter det underligt att starta en allergiutredning utan att utesluta parasiter? Min hund fick gå igenom en rad sådana tester och behandlingar först för att utesluta ohyra/parasiter innan man gick in på allergiutredningen.

Precis det jag menade också. Det blir nämligen rätt "pinsamt" för veterinären om det efter en lång allergiutredning kommer fram att hunden egentligen "bara" hade en parasit.

Hur mår Sigge idag?
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Eliminationsdieterna fungerar inte smakmässigt för alla. Det finns en hel del recept på hemlagade eliminationsdieter också och man kan ju precis som du testa att byta proteinkälla. Har man tur hittar man rätt direkt.

Det är helt riktigt att man måste leta efter den bakomliggande orsaken till symptom, annars blir det en följetong av behandlingar. Det är också viktigt att veta vad man sysslar med - ge kalk till en ung hund kan få förödande konsekvenser ifråga om t ex höftledsdysplasi.

Uppkomsten bakom allergier vet man inte säkert. Det är ju nu snarare ett överaktivt, överslagshandlande immunförsvar än ett svagt dito. En teori är att man idag har så få parasitinfektioner att den delen av immunförsvaret hittar på nya uppgifter åt sig. En skadad barriär i huden anses kunna öka risken att utveckla en allergi då proteiner som normalt sett skulle ha stannat på utsidan istället blir presenterat för immunförsvaret. Detsamma kan kanske gälla i tarmen, men är inte aktuellt i ts fall - hunden hade redan utvecklat sina symptom när tarmen fallerade.

Jag är fortfarande intresserad av referens på pH-obalans i tarmen som ska botas med kalk.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Personen har tyvärr inte svarat personligen än. Men av andra har jag hört hon har ett företag som säljer typ hälsomat för djur men vet fortfarande inte varifrån hon fått den kunskapen. Men en referens är alla hundar som blivit hjälpta iallafall. Får inte länka här men kan pma företagets länk om du vill?
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Kan du göra om du vill. Jag är intesserad av referenser i bemärkelsen vetenskapliga studier som stödjer det som sägs, inte solskenhistorier om Fido som blev hjälpt av ditten eller datten. Jag tror t ex inte att alla som arbetar i en hälsokostbutik vet hur man bör behandla en sjuk människa.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

OT, för att jobba i hälsokostbutik går man en kurs på 10 p samma medicinkurs som man går för att bli sjuksköterska och sedan en inriktningskurs med örtmedicin osv. Är de outbildade så är det ingen seriös butik. ;)
( har just läst alternativ medicin med MVG själv )

Det är ju tyvärr det här som är svårt inom människomedicin oxå. Vissa nöjer sig enbart med vetenskapliga fakta men mycket gammalt är inte studerat på det viset utan kunskaper som genom observationer visat sig vara effektivt och icke skadligt osv. Går inte djupare in på detta. Var och en har sin övertygelse, jag tror på båda sidor.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Fast man behöver ju inte vara emot hela alternativmedicinen bara för att man vill se vetenskapliga bevis för att ph-obalans i tarmen botas med kalk. Du har du inte skrivit det uttryckligen men man får den uppfattningen när man läser ditt sista inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Magproblem, foderallergi?

Fast man behöver ju inte vara emot hela alternativmedicinen bara för att man vill se vetenskapliga bevis för att ph-obalans i tarmen botas med kalk. Du har du inte skrivit det uttryckligen men man får den uppfattningen när man läser ditt sista inlägg.

Då har du fått fel uppfattning. Jag vet bara att det fungerar på min hund iallafall. Jag tror inte ens min hund har foderallergi, vi utredde aldrig eftersom det gick över. Jag tror däremot han har kvalsterallergi eftersom han kan börja klia igen när vi inte dammat på länge osv. Har därför tagit steget längre nu med egen bädd osv. Men iallafall min hund är ju dock 2 år, kanske därför den här personen vågar rekommendera kalk då, till en vuxen hund? Min hund har ingen svamp mer, förur luktade han sur disktrasa om tassarna. Och det trots att han är långhårig på tassarna nu. Han får perfekt hård avföring av det och koncentrerad till 2 ggr om dagen, hans mage är annars sådan att den startar av rörelse och att han bajsar lite 3-4 ggr dvs varje gång man går ut nästan, det kan variera. Han har inte spytt galla eller bajsat det minsta löst på väldigt länge sedan jag började med först benmjöl ( som hjälpte sådär mot svampen ) och nu kalk. Vad gäller den mängd kalk och benmjöl som ska doseras så tänker jag som så att det är väl ändå många hundar som gnager ganska mycket märgben på en vecka och då får de ju i sig dessa mängder ändå. Borde inte kroppen kunna reglera överskott av ben?

Jag har inte sett några vetenskapliga tester ännu men kommer ihåg nu att min pappa sökte mycket information ett tag om hans laktosintollerans och halkade även då in på försurning-ph balans osv och läste om extra kalk. Att kalk suger upp det vet man ju. Men med andra ord borde man säga att en kropp som ÄR i balans INTE mår bra av kalk men konstaterad svamp borde må bra av det?

Hur diagnosticerar man kvalsterallergi förresten hos vetrinär?
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

En kompis hund, som har MÅNGA allergier, fick alla sina diagnosticerade via blodprov. Som skickas in och testas för specifika allergier man kryssat för att dom ska kolla helt enkelt.

Denna hund fick dräneras på mycket blod, och testas för allt som fanns på remissen, så vi fick ta ur halsvenen. Annars är det ett simpelt vanligt blodprov bara.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

OT, för att jobba i hälsokostbutik går man en kurs på 10 p samma medicinkurs som man går för att bli sjuksköterska och sedan en inriktningskurs med örtmedicin osv. Är de outbildade så är det ingen seriös butik. ;)
( har just läst alternativ medicin med MVG själv )

Det är ju tyvärr det här som är svårt inom människomedicin oxå. Vissa nöjer sig enbart med vetenskapliga fakta men mycket gammalt är inte studerat på det viset utan kunskaper som genom observationer visat sig vara effektivt och icke skadligt osv. Går inte djupare in på detta. Var och en har sin övertygelse, jag tror på båda sidor.

Sjuksköterskor läser mer än en 10-poängskurs tillsammans med blivande butikspersonal. Och, i de flesta fall, är de medvetna om att den utbildning de har inte ger kompetens att själva ställa diagnos och ordinera behandling.

Jag tillhör hellre gruppen som "nöjer sig med enbart vetenskapliga fakta" än de som "nöjer sig med vad de får höra och tror på allt utan att själva ha kunskap att avgöra sanningshalten".
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Jaha. För man hör så mycket, om att vissa vägrar blodprov osv?

Kvalsterallergi diagnosticeras med intrakutantest eller ett särkilt blodprov. Resultatet ska tolkas med försiktighet och vägas samman med det kliniska bilden. Foderallergier diagnosticeras med eliminationsdiet under minst 8 veckor följd av provokation. Det finns blodprover för foderallergi, men dessa är inte tillförlitliga och ledande inom veterinärdermatologin avråder från att använda dessa.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Ok tack för att du redde ut detta. Och visst har du rätt i ovan svar oxå. Personen ifråga har ännu inte svarat...undrar om det är medvetet :confused:
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

OT men hur påverkas HD av kalktillskott?

När det gäller ris och torsk- det är så vi "brukar" göra eftersom det är så jag fått lära mig är det bästa sättet för hunden efter magsjuka. Sen vi var hos veterinären testade jag att introducera fodret men efter ett dygn blev han dålig igen så nu körde jag med ris osv. Jag förstår hur ni menar- får ta det härifrån. Att han inte ska ha annat (som tex godis) har jag listat ut. Hur är det egentligen med ben? Han brukar alltid ha tomma märgben samt råhudsben framme.

Han var lite lös i magen förut men nu verkar han må bra. Hoppas att det fortsätter så! Så han kan komma igång och äta nya fodret, och inte bara ha problem. Ruskigt pigg och positiv är han i alla fall (även om han verkar tycka det var mycket elakt av min kompis att ta med sig katten hem som har varit här några dagar. Katter är ju enbart till för att roa honom ju :p)

Schamponering är påbörjad, lite tidigt att se några resultat än dock.

Jag tycker det känns lite konstigt att ingen uppföljning är inplanerad om detta hjälper, men å andra sidan behövs det väl inte heller om han blir bra på detta foder. Vet inte riktigt hur sånt här brukar gå till.
Nåja, blir han dålig igen kommer jag ringa veterinären igen för såhär kan vi inte hålla på, och då ska jag fråga om parasiter också.

Tack för alla svar! (och intressanta diskussioner däremellan :p)
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

När du ska kolla foderallergi så ska hunden inte äta något annat än allegifodret du har, inte något annat alls.
Vi har gjort detta fodertest och hunden åt bara allergitorrfoder under dessa åtta veckor. Jag fick recept på mat som jag kunde göra själv och det var bara sånt som han aldrig ätit förut. Jag valde att ge allergitorrfoder istället.

När dessa åtta veckor gått så fick hunden allt den ätit förut för att se om det blev någon reaktion, i hans fall så hände inget och han var inte allergisk mot något i matväg.
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Vi gjorde pricktest på våran hund och fick reda på vad han var allergisk mot, det gick på sammanlagt 20 minuter.
Men innan vi gjorde pricktestet så skulle vi utesluta foderallergi pga att dessa kunde visa samma symtom (atopi - foderallergi).
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

OT men hur påverkas HD av kalktillskott?


- Det kan du läsa i den länken jag postade. Annars kan du googla på Åke Hedhammar.

När det gäller ris och torsk- det är så vi "brukar" göra eftersom det är så jag fått lära mig är det bästa sättet för hunden efter magsjuka. Sen vi var hos veterinären testade jag att introducera fodret men efter ett dygn blev han dålig igen så nu körde jag med ris osv. Jag förstår hur ni menar- får ta det härifrån. Att han inte ska ha annat (som tex godis) har jag listat ut. Hur är det egentligen med ben? Han brukar alltid ha tomma märgben samt råhudsben framme.

- Han får inte äta något annat öht. Ris och torsk är en bra skonkost vid diarréer, men inte vid en misstänkt foderallergi och under en eliminationsdiet. Det kanske är torsk han reagerar på och då är det ju inte så smart.

Jag tycker det känns lite konstigt att ingen uppföljning är inplanerad om detta hjälper, men å andra sidan behövs det väl inte heller om han blir bra på detta foder. Vet inte riktigt hur sånt här brukar gå till.
Nåja, blir han dålig igen kommer jag ringa veterinären igen för såhär kan vi inte hålla på, och då ska jag fråga om parasiter också.

Ni bör ha ett bättre samarbete med veterinären. Vi brukar ta tillbaka patienterna efter 3, 6 och 8 veckor, ev ersätter vi något besök med telefontid. Under eldieten är det bra om djurägaren för en noggrann dagbok och antecknar graden av klåda och ev andra symptom. Resultatet av eldieten kan bli tydlig under de första 8 veckorna, men säker diagnos fås när man provocerar med andra ingredienser. Eliminationsdieten gör inte hunden frisk, det är just att allt annat uteslut som är poängen. Eliminationsdieterna är hydrolyserade, dvs finfördelade i mindre peptider, och kan inte kännas igen av hundens immunförsvar. Precis som Fiffi skriver så är detta alltid steg 1 i en allergiutredning. Ni har tydligen fortsatt att ge annat vid sidan av dieten och därför kan du inte tillgodoräkna dig denna veckan (eller är det kanske längre tid?). Hunden ska stå på enbart eldiet i 8 veckor räknat från första dagen utan ngt annat i kosten. Ofta innebär detta också att man får hålla hunden kopplad för att den inte ska sätta i sig en kvarglömd korvbit längs gatan.

Tack för alla svar! (och intressanta diskussioner däremellan :p)

Fetmarkerade svar i texten ovan. Du har fortfarande inte svarat på vilket foder din hund ska äta?
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Det enda han har fått är ris och torsk vid ett tillfälle. Dock hade jag inte tänkt räkna med denna senaste veckan i alla fall (eller ja, det är 6 dagar) iom att han varit så dålig och inte ätit speciellt mycket över huvud taget.

Jo, jag har svarat på vilket foder. RCs veterinärfoder, hypoallergenic, den fetare varianten.

Undrar fortfarande över benen, men antar att de också ska bort? Ska ringa och rådgöra med veterinären när jag får tid.

Förresten, tänk vad glad man kan bli över att kunna ge hunden mat normalt (ja vet.fodret) och plocka upp bajs :p
 
Sv: Magproblem, foderallergi?

Hudben kan innehålla kvalster har jag för mig? och ge klåda så ja de måste bort. Men du kan ju fråga om märgben är ok. Det är ju fettet som inte är bra isåfall för en känslig tarm.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Hundhälsa Hej allihop. Jag skriver till er i frustration då jag känner mig handlingsförlamad och inte riktigt vet vad jag ska göra eller tänka...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 084
Hundhälsa På människa vet man att pollen och gräsallergier kan ge magproblem (IBS symptom) men hur är det på hund? Finns det någon forskning på...
Svar
9
· Visningar
1 076
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp