Bukefalos 28 år!

Maine Coon eller Ragdoll

SunDown

Trådstartare
Jag vill skaffa en katt och är intresserad av raserna Maine Coon och Ragdoll. Tänkte om ni kan berätta lite om dom olika raserna då jag inte är så insatt i kattraser. Jag vill hålla på med utställning så ni får gärna förklara lite om sånt då jag är helt ny på detta. :)
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Jag har en ragdoll, en brun Bicolourhona. Hon är 7½ månad ungefär så hon är ju inte vuxen än. Hon är min första ragdoll och jag har inte ångrat mig en sekund att jag köpte henne. Hon är otroligt cool och social. Man kan göra vad som helst med henne, och det är så en Ragdoll ska vara. Det är rasfel hos en ragdoll om de är det minsta sura. Min tjej är otroligt kelsjuk och en knäkatt, dock har jag läst att ragdoll ofta är katter som vill vara med men inte på liksom. Detta varierar säkert. Våran var sån som liten, sen har hon bara blivit keligare och keligare.

Angående utställning så har jag än så länge bara ställt en gång. Det känns som en helt ny värld när man kommer från ridsportvärlden. Jag har läst, och läst, och läst om utställningar för att försöka förstå mig på allt. Trots detta kände jag mig lite lost på första utställningen. Det bästa är nog att försöka åka tillsammans med någon som varit på flera utställningar innan. Dock ska du inte avskräckas. jag tyckte första utställningen var jätterolig trots att det var lite rörigt : )
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Vi valde just mellan MCO och ragdoll när vi skulle köpa katt.
Det blev MCO för vår del. Underbar ras! Som ragdoll är det katter som ska vara snälla, annars är det något fel.
De blir ju stora, vår ena är en som är stor för rasen ändå, nu är han snart tio månader och väger redan över sju kilo. Men alla häpnas rejält av hans storlek för han sticker ju verkligen ut!
Vår andra är en mini för rasen eller så är han en normal coonis som växer långsamt till tre års ålder.

Tycker våra är jättesöta som "kvittrar" när man pratar med dem. :love:
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Kan ni båda lägga in bilder på era katter.. :) Svårt val detta för båda raserna verkar helt underbara!! :love:
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Självklart! :D

balkongkissar_50f69830ddf2b3077e5ff2ca.jpg


Vår "lille", cremefärgad född i maj 2012. Ligger nu på ca 5,5 kg och kommer nog stanna på 7 kg när han är färdigväxt skulle jag tro. Han är ganska nätt för rasen. Ser ut som ett minilejon med sin krage. ;)
20130220_5125288e9606ee5585ba033d.jpg


20130127_5105919a9606ee5b0883880f.jpg



Den store. Ligger på 7 kg nu. Född i april 2012. Är som en hund!
Ända sen han flyttade hit har jag ofta varit ute med honom. Först i sele, men nu när han kan hela vår baksida så får han springa helt lös, för han håller sig i närheten och kommer när man ropar!
Han är rasmässigt bra, bra storlek, bra benstomme, box (näspartiet osv), det enda man önskar är att han skulle haft större toffsar på öronspetsarna. Han har lite, men de syns knappt på bild.
20130216_511ffffe9606ee17212eea0c.jpg


20130208001_5114ec0de087c37c34e44acc.jpg


20130128_51096751e087c363790ea1ee.jpg


Alla bilder är fotade senaste tiden. De är ju fluffigare och sötare när de är yngre. ;)
Bor du i Linköping så kan du ju komma förbi och hälsa på dem om du vill!
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Här kommer några bilder på min lilla kisse. Född 7/7-12 och på bilderna är hon ca 6 månader. Har tyvärr inga nyare i datorn. Hon mörknar ju hela tiden och ögonen är finare blå på riktigt. Sen växer hon så det knakar. För tillfället väger hon ca 3,2 kg.





 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

de327dca6eb311e2a38422000a1f96a9_7.jpg


Mina två ragdoll.
Honan är normal i storleken, hon är en blå bi-color född i September 2010.
Hanen är stor, han är en bruntabby colorpoint född i April 2011.
Jag älskar temperamentet på dem, honan är husets ordningsvakt som ser till att katten (det räcker med en katt) får all service som katten önskar. Som vatten ifrån kranen eller så. Kattpojken är alltid med, alltid ivägen, ligger på tidningen, i handfatet, på kudden...han följer med på hundpromenader lös.
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Vi har haft både MCO och ragdoll. Stor skillnad i temperamentet på våra. Ragdollen var gudasnäll, man kunde göra precis vad som helst med honom. Följde med på promenader, flera km. Följde alltid med min sambo till jobbet och gick sedan och mötte upp honom när han skulle gå hem igen. (han kunde klockan!) Satt aldrig i knät men var alltid med i närheten. Hade väldigt lättskött päls.

MCOn är mycket mer lekfull och egensinnig. Behöver mycket aktivering. Vill mer vara för sig själv och kommer och kelar någon gång i veckan. Har jättesvår och mycket päls och avskyr pälsvård, blir då riktigt arg och bits och kan rivas. Försökt och vänja honom sen kattunge men går bara fram på kragen. Tung, väger 8kg och är då smal!
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Jag har ragdolls och föder upp i mycket liten skala. Jag har aldrig haft någon maine coon själv men har många vänner som har båda raserna. I mycket så är raserna väldigt lika varandra och dessutom finns det ju individer inom båda raserna så det kommer alltid finnas variationer. Men maine coonen är generellt betydligt större, det är sällan ragdolls blir lika stora även om det finns undantag. Men man hajar verkligen till när man ser en riktigt stor maine coon, de är otroligt häftiga! Ragdollen är lugnare och mer markbunden (mindre tendens att hoppa upp på köksbänkar och dylikt) vilket ju kan vara praktiskt. ;)

Pälsmässigt skiljer de sig ju lite åt, ragdollen har lite silkigare päls. Även om det som sagt finns individuella skillnader är min erfarenhet att fler maine cooner (självklart inte alla) har svårare päls, mer tendens till tovor, och precis som Satis beskriver har dessa katter också ofta varit betydligt hårdare i temperamentet och absolut inte accepterat att t.ex. tovor reds ut osv. Jag har flera bekanta som fått klippa sina maine cooner eftersom pälsen varit svårskött och de inte velat bråka med katten kring pälsvården. Jag har endast hört om två ragdolls som behövt klippas (då har jag extremt många vänner med ragdolls) och den ena behövde bara klippas en gång så var pälsen bra sedan. Mina katter behöver jag aldrig ens kamma, de har aldrig haft tovor och min äldsta är 8 år nu. Min kastrerade hankatt som bor hos mina föräldrar har haft några pyttesmå tovor ett par gånger när han fällt som mest (de kammar honom aldrig och han har massor av päls), jag har kunnat ha honom på rygg i knät och rett ut dem med fingrarna eller klippt lite med sax någon gång.

Det finns säkert de som tycker ragdolls är FÖR lugna, mig passar de dock perfekt. Väldigt kärleksfulla och sociala, vill vara med jämt. Alla mina tycker om att ligga i knät, den yngsta har varit så hela livet och de två äldre har blivit mer knäkatter med åren. Men det gäller inte alla ragdolls, de är som sagt ofta "bredvid"-katter.

Här är några bilder på mina.

563134_10151475390112326_894636994_n.jpg


522152_10151475381612326_1615521918_n.jpg


535852_10151475393002326_274446651_n.jpg


563646_10151475388152326_435936178_n.jpg


539597_10151475387962326_398854710_n.jpg


529327_10151475394967326_1480897827_n.jpg


531805_10151475390402326_1974217585_n.jpg


734733_10151475393697326_1363832908_n.jpg


149443_10151475390832326_243708878_n.jpg
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Jag hade valt bort Main Coon pga storleken. Brorsan har en inte ett dugg överviktig Main Coon-hanne. Han är snart ett år gammal och väger just nu 9 kg. Hans pappa väger 16 kg och är inte överviktig han heller. Stora katter!!

Vi har haft först en birma och sen ett par perserkatter när vi växte upp. Jag har haft egna stallkatter i vuxen ålder och brorsan har haft ett par norska skogskatter. Men denna hannen som brorsan har nu tar alla pris när det kommer till aktivitetsnivå. Han är nästan som en brukshund!!

Dessutom har han behövt specialmat hela tiden eftersom han vuxit så mycket, vilket visst är väldigt vanligt inom rasen.

Jag hade valt en ragdoll ifall jag valde mellan MC och ragdoll. :)
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Varför så rädd för storleken?!

Det enda special med fodret vi och många andra maine coon ägare ger är att det är större bitar.
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Varför så rädd för storleken?!

Det enda special med fodret vi och många andra maine coon ägare ger är att det är större bitar.

Jag tycker maine coonerna är häftiga just p.g.a. sin storlek, och då menar jag hanarna. Men jag kan förstå att inte alla vill ha en sån jättekatt, det är ju inte helt bekvämt att t.ex. bära en sådan katt i bur till veterinären, om man reser mycket på tåg osv.
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Det förstår jag också! Vi fastnade just för storleken men jag minns min tanke första gången jag träffade en stor avelshane.
Man vänjer sig ganska mycket däremot, nu är alla andra katter små istället, våra är ju normala! :D

Det är sant, ska man resa mycket så är inte en mco en lämplig katt. :D
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Fast så pass tunga Maine Cooner är väldigt ovanligt och jag har faktiskt inte sett någon så pass tung trots många besök på både utställningar och hos andra uppfödare.

Någor jag däremot märkt är att många verkar ha konstiga vågar eller så tro de bara att deras katt väger betydligt mer än de faktiskt gör.

Min långa och höga kille väger runt 7 kilo men har är rätt smal. De flesta hanar jag mött ligger mellan 6 och 9 kilo.
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Jag har bara träffat raserna i och med jobbet, men jag röstar för de trevliga Ragdoll-erna.
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Bildbevis på att ragdollen kan vara en riktig knäkatt. :D

65529_10151511113522326_2126662868_n.jpg


Observera iPad-stödet. ;) Och katt nr 2 som är avundsjuk på att mitt knä är upptaget! :love:

64801_10151511278072326_803372480_n.jpg
 
Sv: Maine Coon eller Ragdoll

Fast så pass tunga Maine Cooner är väldigt ovanligt och jag har faktiskt inte sett någon så pass tung trots många besök på både utställningar och hos andra uppfödare.

Någor jag däremot märkt är att många verkar ha konstiga vågar eller så tro de bara att deras katt väger betydligt mer än de faktiskt gör.

Min långa och höga kille väger runt 7 kilo men har är rätt smal. De flesta hanar jag mött ligger mellan 6 och 9 kilo.
Brorsan bor i England ifall det spelar någon roll.
 

Liknande trådar

Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 809
Senast: sthu
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 056
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 873
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp