Bukefalos 28 år!

Majoriteten av tjejer i stallet

A

aniroma

Jag har varit på ganska många olika stall och läger. I sverige är det då nästan aldrig någon kille som är med och rider. Spelar nästan ingen roll vilka olika åldrar det är det är nästan aldrig någon kille!

Alla talar om hur viktigt det är för kvinnan att våga ta plats i samhället, men är det bara jag som tycker att killar/ män ska börja ta lite mer plats i stallet, ridning ja djur i största allmänhet?

Det finns ju faktiskt många män som är kända pga sina djur (svenskar) som:

Tobbe Larsson

Jan Brink

Hundcoachen

Och jag har nog aldrig sett ett sådant program där en tjej håller ett sådant program och visar. Och folk tycker hon har så rätt osv.

Enligt mig (enligt MIG) tycker jag det är konstigt att det man mest ser i stallet är tjejer men att de som blir störst och blir "kända" är killar...

Vad tycker ni ( va inte rädda för att säga emot) men jag vill inte ha bråk så håll en vänlig "ton"
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Speciellt intressant är det att hästar och ridsport traditionellt ansetts som en manlig syssla, och fortfarande gör på många platser. Min fasta övertygelse i frågan är att det handlar om våra könsroller som gör att vi väljer det som ligger inom normen. Just nu är normen i Sverige att det är flickor/kvinnor som håller på med hästar, därför är männen färre i stallen numera.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Diskriminering!

Det är vad som ligger bakom. Som grabb är man mycket välkommen att bära höbalar, mocka ut bädden möjligtvis sladda paddock och ridhus med traktorn. Men att gulla och hantera hästarna nehädå!

Alldeles i slutet av 80-talet så ville jag och en kamrat åka på ridläger, men där fanns inte nåt som ville ta emot två grabbar. Och jag lovar att vi kontaktade många, varenda annons och varenda rekommendation ja varenda ryckte om att där skulle finnas något ridläger som tog emot grabbar kontaktades.

Det skyldes på allt från himmel till jord, boendet, hygienutrymmen eller till att tjejerna på lägret inte skulle uppskatt det.

Tror vi fick tag i två stycken, den ena väl dyr och den andra var fullbokad men kunde kanske knö in oss om vi inte hittade nåt annat.


Likaså detta med att komma intill och få umgås med hästarna och kanske rida där och när det var lämpligt.
En granne flyttade in och jag var givetvis genast där. Tittade ofta in och pratade, erbjöd mig att hjälpa till och då givetvis runt hästarna. Men det var kalla handen.

Rätt var det var kom några kamrater till mig cyklande, rätt upp på gårdsplanen och frågade om de fick rida. Och visst fick de det!

Är man grabb inom hästeriet så finns det i huvudsak två sätt att hävda sig för att på något sätt platsa: Vara bäst och duktigast (ger framgång på andra områden dessutom) eller så får man bli föreningsfjant. Att vara bäst till varje pris ligger inte för mig, så då blev det som det blev. Det var först Ridfrämjandet som sen blev Ridsportförbundet. Det blev styrelsen för klubbens ungdomssektionen, distriktsungdomssektionen, klubbens huvudstyrelse, distriktets huvudstyrelse och med detta en massa uppdrag som jag genomled med blandad framgång, då jag sällan tyckte att jag räckte till.
Det detta gav var, efter kanske 10 år att jag fick möjlighet och förtroende att faktiskt komma intill och rida på ett par ställen.
Sen skaffade jag egen häst och tiden till andras hästar reducerades vilket ibland känns som ett svek.

Var blandannat med och tog fram grundplanen för ”Emilprojektet” som trampades ner av dåvarande ledning för ridsportförbundet, men som samma ridsportförbund sen försvarade sig med när idrottsministern ställde frågan till vad ridsportförbundet gjorde för att minska ojämnlikheten inom förbundet. Där var faktiskt mycket starka krafter som hade som drivkraft att hästen som hobby och intresse skulle få vara tjejernas fristad och vara för dem exklusivt!

Och detta pågår än idag!

Ptr
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Ja killarna ska hålla på med nordsvenskar/ardenner och körning om det ska vara rätt... Det är rätt sjukt faktiskt.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Tycker att det är hemskt synd att det inte finns fler killar inom hobby-ridningen sas, dvs på ridskolor, ridläger och liknande. På något sätt känns det som att om man är kille, är det självlärande som gäller, eller om man har en hästkunnig/rik förälder som kan lära en/betala för privat tränare.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Jag tror att alla små tjejer någon gång drömmer om att få sitta på en liten ponny, hoppa hinder och dra en recergalopp över ett fält, medans småpojkar drömmer om att göra mål i fotboll, åka skridskor riktigt snabbt och bli en stärna på att åka skateboard.

Tror alltså det handlar om att de flesta tjejer börjar när de är ganska små för att de tycker att hästar är gulligt mm, men sedan tröttnar de snabbt eftersom det inte var lika gulligt och kul som det såg ut. Killarna som börjar däremot, de har oftast ett mer brinnande intresse för hästarna än många små tjejer, och därför tror jag att de hänger kvar längre.

Om jag sammanfattar:
Små tjejer gillar dom söta ponnierna --> Börjar rida. "Näääh tråkigt, får inte alls galoppera mycket, jag slutar."
Lilla killen: "Jag gör som storasyster, hästar är faktiskt ganska kul, och farten i en riktig galopp slår fotboll med hästlängder!".

Så majoriteten av de som börjar rida är tjejer, men det finns minst lika många bra killar som tjejer inom ridsporten, eftersom tjejerna verkar tröttna fortare, medans killarna verkligen lägger sin själ i ridningen.

Nu måste det absolut inte vara såhär, bara min teori. Och självklart finns det killar som tröttnar de också, och tjejer som inte alls tröttnar. Sen tror även jag som många andra att det handlar mycket om diskriminering.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Jag tycker också att det är lite konstigt att inte fler killar håller på med hästar och ridning eller vilken inriktning man nu vill ha.

Men samtidigt har faktiskt killar SVÅRT att få komma in i gemenskapen.

MÅNGA tjejer/kvinnor är faktiskt rent av elaka och vill inte ha in killar inom ridsporten :(
De känner sig väl hotade eller något..

Som tidigare talare sagt så verkar många tjejer tycka att karlarna duger bra till det tunga skitgörat, men att röra deras ögonsten är BIG NO NO!
Vilket jag tycker är skittråkigt!

Jag har försökt få min kära sambo att börja rida och umgås med hästarna eftersom jag VET att han gillar det, han älskar mina djur minst lika mycket som jag.
Men hästkärringar är fan INTE snälla, så fort han ska rida får han alltid någon spydig kommentar osv.
Många tränare vill inte instruera killar :confused: :crazy: :mad:
Och det gör såklart att intresset svalnar, vem vill höra idiotiska kommentarer för att han råkar vara kille och vilja rida?

I det förra stallet jag stod i gick det däremot bättre, där var vi 4 tjejer som red osv och 3 killar med egna hästar som rider nästan varje dag osv.
Behöver jag säga att det var SÄLLAN bråk och tjafs i det stallet.
Vi behöver ha killar i stallet som håller ordningen, det blir bara kaos med en jävla massa kärringar som har helt galna ideér ibland.
Gubbarna har en förmåga att hålla sig kvar på jorden bättre än tjejer...

Jag önskar att det var mer killar inom den traditionella ridsporten som det är inom Western och Islandsridning, där är det mkt mer killar som rider och där verkar de vara mer accepterade?

Så vi tjejer/kvinnor måste faktiskt sluta vara så förbannat elaka och fördömande mot killar inom ridsporten, de behövs!
Man är inte bög bara för att man råkar vara kille och vill rida, så alla såna/liknande kommentarer kan väl folk bara hålla tyst om osv för det sårar faktiskt :(

Oj vad mitt inlägg låter argt, men jag är faktiskt lite arg på att det ska behöva vara såhär.
Jag tycker att ALLA oavsett kön, ursprung eller ålder faktiskt ska få KÄNNA sig VÄLKOMNA i ridsporten och inte som alla säger "jag har inget emot killar" men deras beteende speglar något helt annat.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Så är det verkligen i vårat stall. De fåtal män som är där ska laga och kåka på saker så fort dom visar näsan i stalldörren. Ridskolan har tre aktiva ryttare som är män ( och runt 250 av kvinnligt kön ).
Varje gång som vi i styrelsen pratar om vikande medlemstal hamnar fokus på flickor och kvinnor som ska lockas med allehanda medel. Själv försöker jag lobba för att göra ridningen lockande för männen också, dessvärre verkar mina argument om stark köpkraft och målinriktning inte riktigt bita. Så vi fortsätter att ha prova på ponnyridning och bjuda in mammorna till mysfika med hästtema. Mina föreslagna herrdagar och herrhoppningar möts med sval hand.
Obs ! Jag är kvinna dock med äkta man som ägnar sig åt ridning.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Majoriteten är tjejer i stallen ... Så har det ju varit i massor med år... Någon enstaka gång dyker det upp en liten grabb bland alla tjejer... Då ligger det ofta en hästintresserad mamma bakom...
Majoriteten av dessa tjejer försvinner från stallen när de komme upp i tonåren. Kvar blir de som är verkligt bitna.

Men sen när dessa verkligt inbitna blir vuxna.... då skulle jag vilja säga att det är ganska jämt fördelat mellan kvinnor och män....

Vi har många duktiga och kända kvinnliga ryttare... Vi har också kända kvinnliga kuskar, varav en faktiskt tävlar i världseliten.

Barbro Börjesson... en annan mycket känd person kan ju mer än väl matcha hundcoachen... Hon har haft problemlösning med hund i tv i många år nu.
Men hon gör inte lika mycket reklam för sig som hennes manlige kollega. Och så är hon ett inslag i ett annat program... Hon har ingen egen show.

Tittar man på den stora massan med människor som sysslar med häst på hobbynivå.. Då är det möjligen majoritet av kvinnor som sysslar med ridning. Men tittar man på hela hästbiten.. Allt från uppfödning till westernridning och körning... då är i alla fall min erfarenhet att det är rätt jämt fördelat mellan könen.

Att pojkarna saknas i stallen.. är nog rätt naturligt. De flesta pojkar, som växer upp och blir stadigvarande hästbitna.. de växer nog upp i hem där det finns hästar. De behöver inte dra sig till ridskolor som majoriteten av tjejerna behöver göra. Ridskolor är dåliga på att fånga upp hästintresserade killar...
Där emot har travet fångat upp många unga killar som har ett hästintresse.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

I det förra stallet jag stod i gick det däremot bättre, där var vi 4 tjejer som red osv och 3 killar med egna hästar som rider nästan varje dag osv.
Behöver jag säga att det var SÄLLAN bråk och tjafs i det stallet.
Vi behöver ha killar i stallet som håller ordningen, det blir bara kaos med en jävla massa kärringar som har helt galna ideér ibland.
Gubbarna har en förmåga att hålla sig kvar på jorden bättre än tjejer...

:crazy: Ja, det är väl klart att kvinnor inte klarar något på egen hand, utan behöver män som kan hålla dem i schack...
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

:crazy: Ja, det är väl klart att kvinnor inte klarar något på egen hand, utan behöver män som kan hålla dem i schack...

Jo vi klarar massor med saker på egen hand vi kvinnor, men förmånga kvinnor med olika viljor blir sällan bra...
Då är det ofta bra med lite karlar som kan neutralisera lite...
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

:crazy: Ja, det är väl klart att kvinnor inte klarar något på egen hand, utan behöver män som kan hålla dem i schack...

:D Jag förstod ironin.....

Men det kan ju också vara så att de flesta, vuxna hästbitna män ordnar sin tillvaro så att de kan ha sina hästar hemma... och inte behöver hysa in sina springare i stall som är överhopade med en "jävla massa kärringar"...

Jag är förvisso inte man.... men jag hade inte haft egen häst om jag varit tvungen att hysa in den i något annat stall.... Och jag tror inte att jag är ensam om det tyckandet.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Oj, vi lever i helt olika verkligheter. Det där är så långt från min verklighetsuppfattning att jag inte vet var jag ska börja. Eftersom jag ser folk som individer och inte ger dem egenskaper utifrån kön så vet jag inte om vi kan fortsätta den här diskussionen.

syrran: Jag vet inte om jag håller med om det. Men det kanske är för att jag träffat så många män som har sina hästar inackorderade. Jag skulle inte skaffa häst om jag inte kunde ställa in den i inackorderingsstall. Detta för att när jag står inackorderingsstall behöver jag inte interagera så mycket med andra, i kollektivstall blir det tjafs hela tiden enligt min uppfattning.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Jag ser också människor som individer och ger dom absolut inte egenskaper utifrån kön.
Förutom typ krasst konstaterande att en vältränad man är starkare och uthålligare än en vältränad kvinna, det är liksom svårt att komma ifrån.
Men sen är människor OLIKA du kasnke har träffat på "bättre" folk än vad jag har?
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Vad är då att skriva att män behövs i stall för att hålla ordning på tjafsiga kvinnor om inte att ge folk egenskaper utifrån kön? Eller menade du något annat?

Bättre folk vet jag inte, men jag har svårt att säga "kvinnor är si och män är så", sedan finns det ju allt från underbara individer till kompletta idioter både bland kvinnor och män. Generellt sett brukar jag i största möjliga mån försöka undvika att vara tvungen att interagera med den andra kategorin, oavsett kön på personerna. :)
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Jadu det finns ju en hel del studier som visar att det är bättre att blanda kön och åldrar för att få en mer harmonisk miljö på arbetsplatser mm.

Medan där kvinnor är dominerande är det ofta mer tjafsigt, bråkigt och skitsnack. Gäller såklart inte allt och alla men det är ofta så om man ska se till forskningen.

Sen är det inte heller bra med bara män utan en blandning brukar fungera bäst.

Vissa konstellationer av människor fungerar bättre än andra helt enkelt.
Jag vet inte hur de stall du vistas i är men där jag är/har varit oavsett om det är kollektivstall eller helinackorderade brukar det vara en hel del tjafs och knivhugg i ryggen på folk där när det är mkt kvinnor med i bilden.
Häst och hundkärringar brukar vara värre än vanligt folk är min erfarenhet..

Sen finns det alltid guldklimpar och idioter och det är klart man försöker hålla sig till guldklimparna i den mån det går oavsett om det är i stallet på arbetet eller annat.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Vad för forskning? Låter väldigt intressant, min erfarenhet är nämligen den precis motsatta. På min förra arbetsplats som var kvinnodominerad var det en del skvaller. Det var en person som var absolut värst, han sprang kors och tvärs till olika och pratade illa om alla. Sedan bytte jag jobb, jag hade samma bild som du så det var ju skönt att komma till en mansdominerad arbetsplats... :crazy: Jag har inte varit med om maken. Skvaller, skitsnack, uppförstorade saker... Det är helt galet. Men det är bara två arbetsplatser, de behöver inte tala för hur det är generellt, så ser gärna forskningen du hänvisar till. :)

Står du i inackorderingsstall kan du låta bli att umgås med alla andra. Då spelar det ingen roll hur mycket skit det snackas, om du ändå inte deltar. :)
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Här är mina småkillar på 3 och 4

30980431.jpg


De rider (åker häst) här hemma och jag hoppas att de kommer att fortsätta. Isåfall kanske det blir en ponny i framtiden.
Förresten så är det pappas häst den ena sitter på :)

Sambon började rida i hagen när jag var gravid. Sen blev det mer och mer, så blev tvungen att ge han en egen häst.
Han har åkt cross innan men tycker att hästar är roligare då man aldrig vet vad de hittar på :)

Visst hjälper han till med hö och tunga grejer, men då hjälps hela familjen åt. Likaväl som hela familjen hjälps åt med ved osv.

Jag tror inte att han börjat rida om vi stått i nåt stort stall i stan med en massa folk. Här hemma kunde han ju göra sina misstag utan nån som kommenterade.
 
Senast ändrad:
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Jag önskar att det skulle finnas en gilla/ogilla knapp här på forumet precis som på FB och SH mfl!

Ditt inlägg med den fina bilden är helt klart ett GILLA inlägg! :)

Jag hoppas verkligen att dina grabbar håller i ridningen, den bilden ska jag visa för min sambo och försöka peppa honom att börja igen för jag vet ju att han tycker att det är roligt om han slipper onödiga kommentarer..
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Jadu jag kommer inte ihåg källorna i huvudet, vi fick info om det och läste en del av det på en team buildning med jobbet.

Men jag ska fråga min chef om hon kan plocka fram det igen så kan jag förmedla tilll dig vart du kan leta för att hitta det som jag fått tillgång till :)

Annars kanske det går att hitta om du googlar?

Roligt att höra om dina erfarenheter, jag har jobbat en hel del inom kvinnodominerade yrken och uhh dit vill jag inte igen!
Där jag jobbar nu domnierar männen helt klart vi är väl ca 40 gubbar och 5 tjejer varav de övriga 4 tjejerna jobbar på kontoret medan jag och karlarna arbetar ;)
Och hos oss är det då inte skitsnack alls på samma sätt som det varit på mina övriga arbeten med övervägande andel kvinnor.
Men visst är det skvaller och tjatter här med men inte allt på samma sätt det är både mindre och mer hjärtligt...
Men nu har jag ju bara varit på ett mansdominerat arbete, dock har jag mestadels mansdominerade intressen utöver mina hästar och där upplever jag samma sak.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 387
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: miumiu
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
254
· Visningar
20 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp