Bukefalos 28 år!

Majoriteten av tjejer i stallet

Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Äh, nu glömde jag faktiskt min äldste son oxå :o
20 år, uppvuxen hos pappa i stan. Har aldrig klappat häst innan förra sommaren då han flyttade hit.
Började hjälpa mej att ta in hästarna på kvällen, och blev nyfiken på att testa.

Här är första lektionen med lina

31140136.jpg


Detta är dan efter, då red vi upp i skogen

31686725.jpg


I vintras barbacka

31910094.jpg


Hans kommentar efter första ridturen i skogen var: Jag trodde det var fjolligt att rida. Men det är ju skittufft att sitta på ett sånt stort djur!

Han flyttade förra helgen till eget, men kommer att komma ut på helger och rida :)


Jag och sambon i höstas

31625237.jpg


Sambon var för övrigt 40 första gången han satte sig på hästen :)
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Jag har varit på ganska många olika stall och läger. I sverige är det då nästan aldrig någon kille som är med och rider. Spelar nästan ingen roll vilka olika åldrar det är det är nästan aldrig någon kille!

Det beror nog mycket på var du befinner dig - här har vi flera "gubbgrupper" respektive "killgrupper" på de tre största ridskolorna, samt blandade grupper givetvis, dock inga specifika "kvinnogrupper". Majoriteten är fortfarande kvinnor/flickor, men alla klubbarna har ett antal ridande män/pojkar varje dag.

Jag har också arbetat på ridläger och även där hade vi killar med - varje vecka. Fortfarande i minioritet, men de fanns där. Annars är det ju hästeriet i Sverige, iaf på ridskolenivå, idag tydligt könat - det har blivit en kvinnlig arena. Vilket är intressant då ridning i andra europeiska länder tvärtom tenderar att klassas som som en manlig sport.

I Sverige var ridningen "manlig" ända fram till att hästarna i princip försvann helt ur det militära - då blev ridningen en fritidssyssla, och därför plötsligt kvinnlig. Det är också då, framåt 60-70-talet som man börjar prata om att tjejer anväder hästar att "gulla med" för att träna sitt "medfödda omvårdnadsbehov". När ridutbildningen till största delen tillhörde militären och den manliga arenan så talades det inte om något omvårdnadsbehov - då var hästen ett uttryck för makt och styrka.

Det är väldigt intressant att se hur associationerna ändras.


Alla talar om hur viktigt det är för kvinnan att våga ta plats i samhället, men är det bara jag som tycker att killar/ män ska börja ta lite mer plats i stallet, ridning ja djur i största allmänhet?

Det finns en massa killar/män inom djurhanteringen - de flesta bönder är män. Liksom de flesta inom travet är män. Men just inom ridskolorna och TR-ridningen är fortfarande mestadels kvinnor.

Överlag så tror jag att vi kommer få större bidrag till ridskolorna om det rider fler killar - kommer det in fler män så höjs statusen på sporten. Det är samma sak som att lönerna inom starkt kvinnodominerade yrken plötsligt har höjts när det kommer in fler män där - och det motsatta, att mansdominerade yrken får lägre status när det kommer in fler kvinnor.

Rent generellt tycker jag att ridningen och hästarna självklart ska vara tillgänglig för alla. Ingen kille/man ska behöva känna sig utestängd, så det är en viktigt fråga att ta upp. Det handlar om tillgänglighet och frihet. Jag tänker dock aldrig gå med på detta skitsnack om att kvinnor "inte kan umgås i grupp" eller att kvinnodominerade arbetsplatser eller sociala arenor blir tjafsiga/bråkiga. Det är en oerhört tröttsam och nedvärderande stereotyp, som dessutom tenderar att bli en självuppfyllande profetia när den rabblas upp som ett mantra. Kvinnor som grupp har påverkat samhället enormt och vi ska vara stolta över det.


Det finns ju faktiskt många män som är kända pga sina djur (svenskar) som:

Tobbe Larsson

Jan Brink

Hundcoachen

Och jag har nog aldrig sett ett sådant program där en tjej håller ett sådant program och visar. Och folk tycker hon har så rätt osv.


Det handlar nog till stor del om marknadsföring i och för sig - se på Victoria Stilwell respektive Cesar Milan... Vem får mest uppmärksamhet? Och i Sverige finns ju Barbro som någon annan skrev - men hon har inget eget program och har inte marknadsfört sig. Det kan man tolka som en del av diskursen - kvinnor tenderar att inte få (inte kräva) samma utrymme som män, men också till kvinnorollen som sådan (förminska sig, inte vilja provocera). Tänker på studien på skolungdomar där det framgår att en flicka som talat med en kille anses ha dominerat diskussionen om hon pratat en tredjedel av tiden...

Kvinnor behöver gå kurser i retorik, marknadsföring och opinionsbildning helt enkelt. :devil:


Enligt mig (enligt MIG) tycker jag det är konstigt att det man mest ser i stallet är tjejer men att de som blir störst och blir "kända" är killar...

Nä - det är inte så konstigt tycker jag. Eftersom det är tuffare för män i ridskolevärlden så krävs det också ett större engagemang. Som sagt - just nu råkar ridskolor och hästar överlag i vårt samhälle anses som en kvinnlig sport. Liksom hockey (tenderar att) anses manligt. Ska en kille/man träna ridning så får han att bra eget drive från början, medan många tjejer börjar rida "för det ska man ju som tjej", även om de egentligen inte är intresserade.

Jag vet inte heller om våra svenska kändisryttare är så exklusivt manliga... Lussan N, Kyra K, Angelica A, Helena P, Malin B, etc etc - nu orkar jag inte rabbla. Däremot nere i Europa och i USA så är ridningen inte lika "könad" som här och då kommer tas det ju även fram fler manliga ryttare.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Tack! Ja hon är fin! Dessutom är hon envis och tjurig, men kan vara en klippa att sätta upp nybörjare på.

31140143.jpg
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Tack! Ja hon är fin! Dessutom är hon envis och tjurig, men kan vara en klippa att sätta upp nybörjare på.

31140143.jpg

Får jag och sambon komma på studiebesök hos dig?! ;)

Verkar helt underbart med snälla hästar och massa killar som rider :)
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Självklart!
Han får låna min häst och ta en tur i skogen med sambon. Då kommer han snart börja kolla hästannonser ;)
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Bättre folk vet jag inte, men jag har svårt att säga "kvinnor är si och män är så", sedan finns det ju allt från underbara individer till kompletta idioter både bland kvinnor och män. Generellt sett brukar jag i största möjliga mån försöka undvika att vara tvungen att interagera med den andra kategorin, oavsett kön på personerna. :)


Tål att upprepas... Jag förstår inte den här viljan att kategorisera alla beteenden till kön.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

kl
Jag är uppväxt på en ridskola där man nästan jämt såg minst en kille i varje grupp, de killarna slutade ganska fort även om man såg att de gillade att rida och pyssla. Jag förstår dem, de var den enda killen på massa flickor som oftast inte pratade med dem. Det är nog tyvärr lätt att sluta med hästar.
Nu har riskolan hittat en sorts lösning, alla killarna får vara i samma grupp i den mån det går. I den grupp jag går är det nu 3/9 som är killar. Och jag tror inte att någon av dem tänker sluta än iallafall, de gillar verkligen att vara i stallet.
Jag upplever att det är mindre översittarfasoner och tjafs i vår grupp, dock blir det mer svärmande runt killarna och lite mer högljutt av någon anledning.
Tycker det är jättekul med killar som rider, och de vinner min respekt ganska fort faktiskt, så alla era gubbar och pojkar som rider, heja er!
Jag vill jättegärna se fler killar i stallet, men då måste man döda fördomarna utanför stallet där killarnas kompisar säger att det är fjolligt och "bögigt" att rida, att det bara är för tjejer (detta får de ofta höra från dagis - gymnasie, snacka om hjärntvätt)
Men även inne i stallet, där många kollar snett på killar som rider och undrar varför de står och gosar med hästen, sånt gör väl inte killar? Och alla idiotiska spydiga kommentarer som de helatiden får höra.
Det är ett svårt problem, då det är två sidor till det, tyvärr.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

knapplan

Det finns ju MASSVIS av manliga hovslagare, den jag hade stod alltid och gullade med ponnyn under skoningen.

Inom hoppning finns det många manliga svinduktiga ryttare.

Män kanske tänker: Jag provar, jag suger, jag slutar. ELLER Jag provar, det var kul, jag blir skitbra!
Det är väl så det oftast har sett ut, go hard or go home attityd.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Jag rider på en liten ridskola i Surahammar och där finns det faktiskt killar också!! Det tycker jag är jätte roligt! Det finns till och med en vuxen kille som rider där och ibland är vikarie när våran ridlärare är sjuk eller något sådant. Men jag har varit med om massor med ridskolor där det inte ens finns enstaka "små" killar. Det tycker jag är jätte tråkigt!! Ridningen är inte en sport för bara tjejer, Precis som fotboll, hockey och liknande inte är sporter för bara killar!! :)
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Jag sökte, och jag fann. Men inte det du sa:

Är då skvallret på en kvinnodominerad arbetsplats värre än i grupper av bara män? Och är en kvinnlig chef mer utsatt än en manlig?

Forskarnas svar är att kvinnor och män skvallrar lika mycket, men på delvis olika sätt. Männen föredrar att skvallra om andra män, men håller koll även på kvinnorna. Kvinnor, däremot, skvallrar nästan uteslutande om andra kvinnor.

Källa: Tidningen Chef.

Hinner inte söka mer nu, och det där var bara ett par meningar. Dock verkar det som att forskarna inte är helt eniga eftersom att du hört något helt annat. :)

Vad skönt att du hittat en arbetsplats utan snack på det viset. :)

Någon annan artikelförfattare hävdade att skvaller var mer frekvent förekommande om chefen var dålig, var chefen bra och medarbetarna trivs var skvaller mindre förekommande generellt.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Lite knapplån

Jag håller med om mycket ni säger här men något jag undrar handlar inte om pojkar utan om hur "svensk" dominerad ridningen är här. Det är väldigt sällan jag har sett eller träffat på en invandrare som håller på med hästar. Vad beror detta på?
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Lite knapplån

Jag håller med om mycket ni säger här men något jag undrar handlar inte om pojkar utan om hur "svensk" dominerad ridningen är här. Det är väldigt sällan jag har sett eller träffat på en invandrare som håller på med hästar. Vad beror detta på?

Funderade just på detsamma! Min ridklubb var med i ett "utbytesprojekt" för ett par år sedan. Där de samarbetade med några invandrarföreningar. Ju för att locka invandrarbarnen till ridskolan. Projektet i sig funkade bra, men när det var slut så kom det i alla fall inte fler invandrarbarn till ridskolan.

Spelar kulturen större roll där, eller? Det är ju inte helt gratis att gå på ridskolan så de är ju även svenska barn som inte kan ges möjlighet att gå på ridskola pga den ekonomiska frågan. Hur väl representerade är invandrar barn i andra föreningar/sporter?

/Lizzie
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Intressant, jag har inte tänkt så mkt på det men nu när jag tänker på det är det inte så många invandrare som rider, väldigt sällan att man ser det.
Det behöver ju inte bero på att de inte har råd, jag tror mer att det beror på kulturen...
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Intressant fråga. Min fundering i frågan är att det kan ha att göra med att det ändå är en sport för rika. Generellt sett är de som kommer från andra länder i en ny underklass. Deras utbildningar räknas inte och de är därmed tvungna att ta jobb med lägre betalning, samtidigt som de kanske har större ambitioner egentligen. Det kanske gör att de försöker få sina barn att fokusera på skola och utbildning istället för hobbys, som ridning? För att de vill att barnen ska få chanser de inte fick pga saker utanför deras påverkan?
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

En invadrargrupp som utmärker sig i ridningen är islänningarna, de är rätt många i Sverige och de är för det mesta av manligt kön.

För övrigt så finns det massor med killar/män i western och islandsridningen men det kanske inte räknas?
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

För övrigt så finns det massor med killar/män i western och islandsridningen men det kanske inte räknas?
Kan konstigt nog skriva under på det. Jag har varit och är insyltad i både western- och islandsvärlden sedan många år och där är männen inte speciellt underrepresenterade. Himla synd egentligen, men kanske inte så konstigt. Westernridningen associeras ju till de fräcka kopojkarna, vem har inte drömt om att vara en sån! Islandsridningen är ju framför allt jämlik just för att det är så många islänningar (människor av manligt kön) som är aktiva.

Det är verkligen synd att det inte finns mer killar i hästsverige. Min sambo har varit med mig och ridit en gång och tyckte att det var ruskigt fräckt, han var dessutom jätteduktig. Han kunde knappt fatta att detta stora, starka djur gjorde som han bad om bara för att han hade ett snöre som han höll i! Redan första ridturen fick han galoppera (ute), då hade han aldrig ens klappat en häst när vi åkte till stallet den dagen men han hade sån talang att jag inte kunde neka honom att låta det gå lite fortare när han bad om det. Han har tyvärr inte följt med mer eftersom vi inte har bil och bussresorna är långa... men han ska hänga med nästa vecka. Då ska jag låna en annan häst i stallet så att vi kan rida ihop. Jag hoppas att det ska kunna inspirera honom till att hänga med regelbundet.

Det finns en tjej i stallet vars sambo är ute med henne väldigt ofta. Han har inte hållit på med hästar innan de träffades tror jag, men han har verkligen funnit hästarna! Han verkar väldigt intresserad och har, liksom min sambo, en imponerande grundläggande förståelse för dessa stora djur. Det är som en instinkt nästan, de förstår hästarna och hästarna förstår dem. Jag tror att det kan bero på att många killar har växt upp och fått lära sig att inte tänka så himla mycket jämt utan ta saker med ro. "Du är snäll, jag är snäll, nu går vi".

Hmm... Hur som helst. Fram för mer killar i ridningen! Mitt mål är att sambon ska ha en egen häst när vi flyttar till gård om några år... :angel:
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

---

På min klubb så har vi ett helt gäng med killar i olika åldrar, från knattar till gubbar! Vissa bara hobbyrider, andra är aktiva inom föreningen och vissa har mer eller mindre bosatt sig i stallet. Härligt, tycker jag! Även om majoriteten fortfarande är tjejer så är det kul att vi har så mycket killar jos oss.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: miumiu
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp