Bukefalos 28 år!

Majoriteten av tjejer i stallet

Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

När jag som liten gick på ridskola så var det ofta minst en kille i "min" ridgrupp. Både sådana som "bara" red en gång i veckan och sådana som senare tävlade, skaffade egna hästar, var aktiva i ungdomssektion osv. Upplevde inga problem att de skulle vara utfrysta eller dylikt och jag hoppas att de inte heller upplevde det så.

Min sambo gillar djur men tycker att hästar är rätt läskiga. Han har ridit en gång men det är svårt att fixa fler ridturer då jag bara har ponnyer och han är över 180 cm lång och väger runt 85 kg.
Dock så är han väldigt förtjust i en av mina ponnyer. Han står gärna och gullar med henne och petar i henne äpplen och morötter och favoriserar henne klart jämfört med de andra ;) Han är inte alls nöjd med att hon ska säljas under året utan tycker att jag kan sälja någon annan ponny istället :p Hade han kunnat så hade han nog gärna haft den aktuella ponnyn i köket eller så.

Förhoppningsvis ska han i framtiden kunna lära sig rida ordentligt och det är inte omöjligt att han sen vill ha en egen häst, en snäll och trygg läromästare :laugh:

För att knyta an till diskussionen om invandrare så kan jag ju påpeka att han iaf är halvturk (och kvartsdansk) ;)

Här är sambon på skogspromenad med sin favorit:
29738_440459101101_598856101_5584988_7859315_n.jpg


Skogspromenad där jag fick gå med hans favorit medan han fick favoritens son:
36972_464617051101_598856101_6204266_6081691_n.jpg


Ridtur på friesern Max:
23436_427336316101_598856101_5290750_6376726_n.jpg
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Knapplån..
Har precis anmält min snart 9 åriga son på ridskola... Har verkligen "raggat" andra småkillar i hans kompiskrets så nu har vi fått ihop 4 förväntansfulla killar som börjar nästa fredag. Kan tillägga att de alla har "hästmammor" och ridit litegrann hemma på sina ponnier.
MEN vad all utrustning är flickig:devil:. Finns inga coola saker som min son tycker är ok. Kolla tex H**Ks rosa ljusblått och gärna lite hjärtan på.
Han vill ha täcken till sin ponny med dödskallar eller flames på. Shortchaps med döskallar på eller nått annat som är häftigt i hans ögon.
Hela marknaden med ryttargrejor inriktar sig på tjejer, finns visseligen lite herr men väääldigt lite till småkillar. Alla ponnygrejor är mer söta:mad:
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Se det som en kul aktivitet för killarna (och tjejerna, om ni orkar engagera er i övriga ungar på ridskolan) att få pimpa sin utrustning! Köp hem lite stämplar och grejer och tryck med tygfärg. Om ni är rädda om ridutrustningen så får killarna designa och mamma/pappa får fixa´t ;) Det är ju inte svårt att trycka/måla/tygapplicera coola döskallar på brallorna och ridhjälmen eller sy ett fleecetäcke i döskalletyg till ponnyn. Man kan använda avlagda t-shirtar och annat att klippa ut Spiderman, bilar eller annat de gillar och applicera detta på schabrak etc. Tyglappar som är till för skinnjackor osv går också jättebra att sy fast på t.ex. schabrak. Låt lillkillarna hjälpa till att coola till och pimpa sig utrustning så blir det säkert roligare! Det kanske finns tjejer i ridgruppen som är trött på allt rosa också - hade jag fått ha ett Metallica-schabrak som tioåring så hade jag varit eld och lågor, jag var unge med hårdrocksmorsa och hatade allt snuttigt rosa...

...vilket jag har tagit igen nu på senare dagar när precis allt hästrelaterat ska vara rosa istället.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Alldeles i slutet av 80-talet så ville jag och en kamrat åka på ridläger, men där fanns inte nåt som ville ta emot två grabbar. Och jag lovar att vi kontaktade många, varenda annons och varenda rekommendation ja varenda ryckte om att där skulle finnas något ridläger som tog emot grabbar kontaktades.

För jäkligt! Har varit med om liknande.

När jag var ungefär 5 år så ville jag och min bror börja med hockey. Pappa ringde klubben för att skriva in oss, men ... Han fick börja, men inte jag, för jag var ju tjej :grin:
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Knapplån..

MEN vad all utrustning är flickig:devil:. Finns inga coola saker som min son tycker är ok. Kolla tex H**Ks rosa ljusblått och gärna lite hjärtan på.
Han vill ha täcken till sin ponny med dödskallar eller flames på. Shortchaps med döskallar på eller nått annat som är häftigt i hans ögon.
Hela marknaden med ryttargrejor inriktar sig på tjejer, finns visseligen lite herr men väääldigt lite till småkillar. Alla ponnygrejor är mer söta:mad:

Åh, jag som köpte ett fleecetäcke , vitt med svarta dödsskallar på men nu kan jag inte komma ihåg vart:confused:. Det var verkligen tufft och i stl ponny.

För övrigt så red min son när han var barn och tonåring och nu som vuxen, rekommenderar han detta varmt till alla killar, det är såååå mycket söta tjejer i stallen....:D.
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Haha, som en av mina kompisar:

"Jag har börjar gymma ... Jag tänkte att det var en massa snygga tjejer på gymmet, men det var det inte. Jag får väl börja hänga i stallet istället"
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Precis vad jag oxå funderat på :) Tänkte att jag ska åka in till stan och in på en sybehörsaffär och kolla vad för coolt där finns. Jag har 2 mån på mig innan hans nya ponny kommer och tänkte överraska med ett häftigt schabrak :)
Jättebra ide att göra en pysselkväll och pimpa ridgrejor:D
Fick precis reda på att ytterligare en kille i min sons klass nappat på ridlektioner så nu är de 5 killar :)
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Åh, jag som köpte ett fleecetäcke , vitt med svarta dödsskallar på men nu kan jag inte komma ihåg vart:confused:. Det var verkligen tufft och i stl ponny.
Jag vet att Gekås (Ullared) har haft grymt fina döskallegrejer!
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Såg idag när jag sökte på ridläger där det stod:

Ridläge där killar är välkomna. Tyckte det var konstigt att det fanns en egen kategori för det.

Tjejer får alltså söka på vad för läger de skulle vilja ha medans killar får söka på kategorin ovanför och hoppas att inriktningen ovanför finns. Förstår att det är för att de ska kunna fixa med sovplatserna, men det känns lite... ja konstigt
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Har också reagerat på det. Jag tycker att det låter helt sjukt att killar/pojkar inte är välkomna på alla ridläger?! Sovplatser, herregud, kidsen på ett ridläger för ungar är väl knappast gamla nog att bry sig och skulle man inte kunna fylla en ridlägerstuga med killar (4-6 stycken) så kan man väl sätta killen/-arna med de yngre tjejerna ~10 om man är orolig för att de äldre barnen/ungdomarna ~13 ska hitta på hyss (hrm, "hyss" :p) om de sover gemensamt.

Borde inte vara så himla svårt att fixa, tycker jag. Pinsamt, kan jag känna...
 
Sv: Majoriteten av tjejer i stallet

Skulle främst tro att bollen ligger hos föräldrarna. Barnen börjar inte bry sig förrän man är 12-13 år, men föräldrarna är ofta så nojjiga och pojkar och flickor får absolut inte sova i samma stuga. Skulle inte tro att det är helt ovanligt med föräldrar som inte vill släppa iväg sina döttrar på ridläger (eller andra läger för den delen) om de ska sova ihop med killarna. Rädslan för att det ska ske övergrepp tror jag är stor, trots att vi kanske talar om barn som är 10 år, vilket jag tycker är larvigt.

När man blir äldre får man ju så fint lära sig att killar och tjejer är lika värda och att båda är lika bra osv och att det ska vara jämställt, men samtidigt håller föräldrarna på som småbarn själva och ska hålla dem åtskilda till max. "Tänk om lilla Lisa råkar se Peters snopp, gud så hemskt, hon kommer få men för livet, tänk om Peter råkar nudda Lisa när de byter om, gud så hemskt, rena våldtäkten.."
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 390
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: miumiu
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
254
· Visningar
20 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp