Bukefalos 28 år!

Måla om stallväggar

Nebraska

Trådstartare
Stallet ska fräschas till och målas om. Jag skulle vilja få lite råd om vad för färg som ska användas. Stallet är typ en gammal ladugård med murade väggar. Vilket underarbete ska man göra för bästa resultat?
På en del ställen har det släppt lite puts-hur fixar man till det?
Och vilken färg ska man ha till taket(trä)?
 
Sv: Måla om stallväggar

Det beror helt på vad som är målat med innan. Men troligen är de kalkade. Då är det släkt kalk som finns på säck att köpa. Man blandar det med vatten dagen innan man ska kalka väggarna. Många tunna lager är bättre än ett tjockt. Men ta med dig en bit till en färghandlare så kan de tala om vad det är målat med tidigare.
 
Sv: Måla om stallväggar

Vi ska göra samma procedur i vårt stall som oxå har varit en ladugård innan. Just nu är det väldigt kalla färger (ljusblått och kritvitt) vilket inte är så praktiskt eftersom det blir smutsigt så lätt.
Vi har endel väggar som det är "hål" i, som vi kommer mura igen med betong. Sedan kommer vi sprutmåla taket benvitt och sedan ska halva väggarna målas benvitt och boxväggar och annat ska målas naturbruna. Allt detta mestadels för att det ska bli "varmare" och för att smuts inte ska synas lika lätt.
 
Sv: Måla om stallväggar

kl

Inte för jag vet om det stämmer, men jag har hört att flugor inte tycker om ljusblått och ljusgrått.
 
Sv: Måla om stallväggar

Det har du nog rätt i för vi har inga flugor i stallet :D Men det ser fortfarande väldigt kallt ut :(
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
618
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
988
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp