Bukefalos 28 år!

Måla på glas

Jag tänkte pynta min duschkabin med att måla lite mönster där och har införskaffat en färg som är lämplig för det. Idag tittade jag på burken och lyckades läsa texten på den trots att jag inte hade något förstoringsglas. Där stod bl.a. att man skulle låta färgen torka i 3 dygn.

Nu blev det plötsligt besvärligt. Jag kan ju inte låta bli att duscha i 3 dygn. Några tips på hur jag löser det? Någon slag fasttejpade distanser på glaset och en presenning över? Finns det enklare sätt?
Hur stor är duschkabinen? Kan du inte stå så långt ifrån den målade väggen som möjligt och duscha dig försiktigt, dvs haka av duschslangen och hålla den i handen i stället? Då kommer det ju förmodligen mestadels vatten bara på dig och golvet och inte så mycket på väggarna.
 
Hur stor är duschkabinen? Kan du inte stå så långt ifrån den målade väggen som möjligt och duscha dig försiktigt, dvs haka av duschslangen och hålla den i handen i stället? Då kommer det ju förmodligen mestadels vatten bara på dig och golvet och inte så mycket på väggarna.
Jag brukar alltid haka av duschslangen eftersom vatten som bara faller uppifrån och sprider strålarna inte kommer åt överallt. Jag vill ha lite tryck på vattnet mot kroppen. Annars får man ju stå en evighet innan allt tvål och schampo är bortsköljt.

Duschkabinen är 90x90 men jag tror dessvärre inte att jag kan undvika att få vatten på den målade väggen. Det skulle väl vara om jag bara tvättar fiffi sittandes på huk.
 
Jag har ju bott primitivt och obekvämt under stora delar av livet. På ett ställe fanns inte rinnande vatten. På ett annat ställe var man tvungen att gå ut för att ta sig ner till den sunkiga källaren där duschen fanns. Och nu sist var jag tvungen att gå till hyresvärdens hus för att duscha. Det var liksom ett projekt varje gång.

När jag flyttade hit installerade jag duschkabinen nästan direkt. Det är en av de saker jag uppskattar mest av allt i huset. Nu kan jag liksom spontanduscha när jag vill. Jag behöver inte gå utanför ytterdörren och jag behöver inte planera det. Jag uppskattar det så mycket att jag nog får lite panikkänsla av att inte kunna tvätta hela kroppen under några dagar. Jag har blivit bortskämd helt enkelt och möjligen avskräckt av hur det kan vara.
 
Hur i hela friden kan du tvätta skrevet i handfatet. Det känns ju rätt riskabelt att sätta sig där. Eller hur gör man rent tekniskt?Jag vill ju tvätta under rinnande vatten.

För övrigt så är jag hänvisad till att bara tvätta armhålorna när jag är på kontoret för där finns ingen dusch och jag tycker inte alls det funkar prima. Jag kan hålla svettlukt från armhålorna borta men känner mig ändå klibbig och äcklig på resten av kroppen. Ju längre tiden går desto obekvämare blir det.
Fast som andra svarat så kan du ju tvätta av dig med tvättlappar/svamp och underlivet ska du ju ändå inte använda tvål till så att torka dig med en fuktad tvättlapp fungerar ju till resten av kroppen, eller så målar du nästa år eller åker till badhuset en gång.

Duscha och måla dag ett, badhuset dag två och dag tre hoppa över det och tvätta av dig med tvättlapp och duscha dag fyra. Krångla inte till allt genom att sätta upp hinder för dig själv.
 
Jag har ju bott primitivt och obekvämt under stora delar av livet. På ett ställe fanns inte rinnande vatten. På ett annat ställe var man tvungen att gå ut för att ta sig ner till den sunkiga källaren där duschen fanns. Och nu sist var jag tvungen att gå till hyresvärdens hus för att duscha. Det var liksom ett projekt varje gång.

När jag flyttade hit installerade jag duschkabinen nästan direkt. Det är en av de saker jag uppskattar mest av allt i huset. Nu kan jag liksom spontanduscha när jag vill. Jag behöver inte gå utanför ytterdörren och jag behöver inte planera det. Jag uppskattar det så mycket att jag nog får lite panikkänsla av att inte kunna tvätta hela kroppen under några dagar. Jag har blivit bortskämd helt enkelt och möjligen avskräckt av hur det kan vara.
Vad skulle hända om vattnet tar slut, det blir något fel med avloppet, eller om något med/i duschen behöver lagas? Ibland får man ju vänta i några dagar innan hantverkare kan komma.

Jag målade badrumsgolvet för ett tag sedan och vi kunde inte gå på golvet under ett par dagar. Inte det MINSTA kul att gå på toa ute i skogen (vi har inte ens ett utedass), men det fick ju gå det med.
 
Dag 1 - Duscha, Måla, åk och handla
Dag 2 & 3 - Tvätta av dig
Dag 4 Duscha

Hur gör du när du är på roadtripp? Hittar du verkligen duschar varje dag?
 
Fast som andra svarat så kan du ju tvätta av dig med tvättlappar/svamp och underlivet ska du ju ändå inte använda tvål till så att torka dig med en fuktad tvättlapp fungerar ju till resten av kroppen, eller så målar du nästa år eller åker till badhuset en gång.

Duscha och måla dag ett, badhuset dag två och dag tre hoppa över det och tvätta av dig med tvättlapp och duscha dag fyra. Krångla inte till allt genom att sätta upp hinder för dig själv.
Jag använder inte tvål i underlivet men vill kunna spola där för att få rent överallt. En tvättlapp kommer inte åt.

Dag 1 - Duscha, Måla, åk och handla
Dag 2 & 3 - Tvätta av dig
Dag 4 Duscha

Hur gör du när du är på roadtripp? Hittar du verkligen duschar varje dag?
Det kan bli besvärligt på roadtrip ibland men jag brukar bada när det är tillräckligt varmt. Någon gång har jag gått till en sportanläggning och lånat duschen där, tagit in på camping eller tvättat mig på en toa på någon bensinmack.

Fast jag vet inte varför ämnet ska fortsätta att tröskas. Lösningen är ju klar.

Antingen väntar jag till nästa sommar, eller så har jag tur så det blir varmt en vända till före hösten och jag kan ta trädgårdsslangen eller så åker jag till simhallen. Jag tycker inte att det är jag som krånglar till det utan ni som inte ser de lösningar som finns och som är okej för mig.
 
Jag använder inte tvål i underlivet men vill kunna spola där för att få rent överallt. En tvättlapp kommer inte åt.


Det kan bli besvärligt på roadtrip ibland men jag brukar bada när det är tillräckligt varmt. Någon gång har jag gått till en sportanläggning och lånat duschen där, tagit in på camping eller tvättat mig på en toa på någon bensinmack.

Fast jag vet inte varför ämnet ska fortsätta att tröskas. Lösningen är ju klar.

Antingen väntar jag till nästa sommar, eller så har jag tur så det blir varmt en vända till före hösten och jag kan ta trädgårdsslangen eller så åker jag till simhallen. Jag tycker inte att det är jag som krånglar till det utan ni som inte ser de lösningar som finns och som är okej för mig.

Hur skulle inte en tvättlapp komma åt?
 
Var rädd om ditt underliv! Gynekologernas tips, efter att undvika tvål, är att inte blaska för mycket med vatten. Du riskerar bli torr vilket är en grogund för svamp.

(Älskar att jag skriver om underlivsproblematik på Hem&Hobby :cool:)
Min gynekolog säger att man ska undvika att tvätta sig för noga i underlivet, vatten är uttorkande. :p
 
Du menar att man ska pilla in den bland alla veck? Annars tar den ju bara ytligt, som ett toapapper.
Men vad är det du menar vatten som rinner från en dusch kommer åt som du inte kan komma åt med en blöt tvättlapp? Har du hud som ligger inne i veck (?) så rinner väl inte vattnet där heller?

Typ ljumskvecken drar jag händerna genom för att vattnet ska ta ordentligt där när jag duschar, likaså gnussar i hårbotten där lukt sätter sig. Precis samma moment om jag gör det med våt trasa i handen.
Och ungefär samma rörelser som när jag torkar torrt med handduken sedan.

(Kan inte förstå hur en tvättmetod som blir krångligare av att hålla en tvättlapp i handen ser ut; men kanske ska tillskrivas min bristande föreställningsförmåga; har aldrig funderat på att det skulle kunna vara sådan skillnad på tvättvanornas utförande; behöver uppenbarligen vidga mina referensramar...)
 
Jag använder inte tvål i underlivet men vill kunna spola där för att få rent överallt. En tvättlapp kommer inte åt.


Det kan bli besvärligt på roadtrip ibland men jag brukar bada när det är tillräckligt varmt. Någon gång har jag gått till en sportanläggning och lånat duschen där, tagit in på camping eller tvättat mig på en toa på någon bensinmack.

Fast jag vet inte varför ämnet ska fortsätta att tröskas. Lösningen är ju klar.

Antingen väntar jag till nästa sommar, eller så har jag tur så det blir varmt en vända till före hösten och jag kan ta trädgårdsslangen eller så åker jag till simhallen. Jag tycker inte att det är jag som krånglar till det utan ni som inte ser de lösningar som finns och som är okej för mig.
Kommer du bli glad för målande så tycker jag att du ska prioriteta det och inte vänta till nästa sommar. Du kan ju fylla vattenkanan och en hink med varmt vatten så kan du tvätta av dig ordentligt utomhus utan att bli kall.
 
Var rädd om ditt underliv! Gynekologernas tips, efter att undvika tvål, är att inte blaska för mycket med vatten. Du riskerar bli torr vilket är en grogund för svamp.

(Älskar att jag skriver om underlivsproblematik på Hem&Hobby :cool:)
Jo, visst är det intressant att underlivshygien diskuteras här.

Jag har f.ö. aldrig haft svamp och är snart 45 så jag tror inte mitt spolande är så farligt.

Kommer du bli glad för målande så tycker jag att du ska prioriteta det och inte vänta till nästa sommar. Du kan ju fylla vattenkanan och en hink med varmt vatten så kan du tvätta av dig ordentligt utomhus utan att bli kall.
Jag köpte färgen för ett år sen så det där målandet har ju redan dragit ut på tiden.

Men jo, det vore nog kul att få lite mönster på väggarna. Jag undrar f.ö. om jag borde komplettera mina schabloner med ytterligare något mönster. Lite blad eller linjer kanske?
 
Jo, visst är det intressant att underlivshygien diskuteras här.

Jag har f.ö. aldrig haft svamp och är snart 45 så jag tror inte mitt spolande är så farligt.


Jag köpte färgen för ett år sen så det där målandet har ju redan dragit ut på tiden.

Men jo, det vore nog kul att få lite mönster på väggarna. Jag undrar f.ö. om jag borde komplettera mina schabloner med ytterligare något mönster. Lite blad eller linjer kanske?
Blad är ju fint! Sätt igång vettja!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp