Bukefalos 28 år!

Måla väggar inomhus - tidsåtgång?

aiquen

Trådstartare
Jag ska snart flytta till en ny lägenhet och är sugen på att måla om lite innan inflytt, men eftersom jag inte kommer ha mycket tid på mig undrar jag om det alls är möjligt att hinna med innan flytten.

Det rör sig i så fall om hall och kök/vardagsrum. Över halva lägenheten som totalt är på 60 kvm. Väggarna är i dag målade (direkt på tapet) i någon beigeaktig färg - jag vill ha vitt. Även lister (inte tak) behöver i så fall få lite ny färg.

Hur lång tid ska jag räkna med att det tar att få det klart? Själva målningen i sig behöver väl inte ta så himla lång tid om jag får lite hjälp, men bör jag räkna med att jag kommer behöva måla flera gånger? Torktider? Finns det en chans att jag kan få det inflyttningsklart på tre-fyra dagar?

En annan fråga också, när jag ändå håller på: Jag vill (så småningom, för det lär definitivt inte hinnas med innan flytt) ha en tapetserad fondvägg. Går det att tapetsera direkt på en till synes slät, målad vägg eller kräver det något förarbete?
 
Sv: Måla väggar inomhus - tidsåtgång?

Börjar från slutet..

Ja, du kan tapetsera direkt på målad vägg. Undantaget är om väggen är målad i en väldigt mörk kulör för då slår det nog igenom tapeten om den är ljus. Då måste du måla vitt först.
Kanske måste du tunna ur tapetklistret och måla väggen med det en omgång innan du tapetserar för att det ska fästa ordentligt.

Måla är ingen konst, det är förarbetet som tar tid. Att målartvätta, spackla och maskera.

Färg torkar fort. Målar du på kvällen kan du måla om nästa dag.
 
Sv: Måla väggar inomhus - tidsåtgång?

Om taket är vitt och du planerar att måla om väggarna vita så räkna med att taket kommer att se pissgult ut...
Det i sin tur ser förjävligt ut.

Hade jag varit du hade jag målat taket också.

2-3 ggr får du räkna med att behöva måla väggarna för att det ska täcka bra.
Hett tips är att köpa bra färg, det har du igen så var inte dumsnål.
 
Sv: Måla väggar inomhus - tidsåtgång?

Tycker också du ska måla taken! Ett tips eftersom du vill ha vitt är att du målar taken och väggarna i samma kulör, bara att täcka golvet och köra i gång. Vi gjorde så och målade om hela golvplanet i vår villa på en helg. Kom ihåg snickarfog mellan list och vägg.
 
Sv: Måla väggar inomhus - tidsåtgång?

Håller med Pulkaskurk i allt. Ta även taket (det kommer att se läskigt ut annars), och lägg en slant på högkvaltitativ färg (glöm Rusta och Hornbachs egen goja). Det blir inte billigare när man får stryka 5-7 gånger för att få täckning med den billigare skiten.
 
Sv: Måla väggar inomhus - tidsåtgång?

Tack för svaren!

Det här med taken känner jag till, men eftersom det bara är en hyreslägenhet (som aldrig kommer att bli helt tipptopp oavsett) var jag lite tveksam till att stå för takmålning också. Taken ser dessutom hyfsat fräscha ut i stort, men vid närmare granskning är det en del märkliga fläckar/övermålningar på vissa ställen och det ser förstås inte så kul ut, så jag tänkte om och räknar nu med att måla dem också.

Ska åtminstone försöka göra allt förarbete i morgon (inte mycket spackling behövs, däremot är det drygt mycket att maskera), så hoppas jag att jag hinner måla så att det kan vara inflyttningsklart i slutet på veckan sen.

Derivata skrev:
Kom ihåg snickarfog mellan list och vägg.

Men detta känner jag inte till. Vad är snickarfog? Vad ska jag ha det till?
 
Sv: Måla väggar inomhus - tidsåtgång?

Men detta känner jag inte till. Vad är snickarfog? Vad ska jag ha det till?

Snickerifog även kallat Latexfog används med fördel i skarvar och mellanrum på lister och vägg för att slippa se geringar och andra mellanrum.

Använd dock ej silicon då det gulnar + att det är inte övermålningsbart.

Latexfog finns på BM och kostar 8kr/tub så det är ingen stor kostnad för att snygga till detaljer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 604
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 535
Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 843
Senast: Daff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp