Bukefalos 28 år!

Mammakläder

Mammas

Trådstartare
När började ni använda mammakläder? Mina sista par jeans jag har kunnat ha börjar klämma åt så dant nere på magen och igår provade jag ett par mammajeans jag fått av svägerskan, och de var underbara! Satt mycket bättre och var skönare än vilka mjukisbyxor som helst (eller iaf de jag har :p)! Blir nog jag som går och shoppar på mammaavdelningen snart, om inte annat för hemmabruk.

Tänkte hålla det hemligt på jobbet ett tag till, och här har jag beställt ett par byxor i större storlek som jag hade tänkt kunna ha ett tag. Då jag inte tror mammabyxor finns som skyddsbyxa tror jag inte att jag kan jobba kvar när jag byter till mammabyxor tyvärr, då måste jag nog byta arbetsplats och/eller arbetstider. Jag jobbar som väktare och på min nuvarande placering måste jag ha skyddsbyxor.
Hur länge tror ni att jag kommer överleva i ett par vanliga byxor av stor storlek?

Sedan funderar jag på om någon som varit gravid under sommaren kan svara på lite frågor.
Har en hel del kjolar med väldigt flexibla resår, kan man hoppas på att kunna använda dessa?
Finns det roliga mammakläder i lite svalare modell?


Förstår att allt är individuellt, vill bara veta era erfarenheter. Är nu i vecka 15, och har kännt av detta problem ett tag (en elelr ett par veckor). Var väl inte mager när jag blev gravid heller, det spelar också in logiskt nog. :angel:
 
Sv: Mammakläder

Började med mammabyxor i v 15-16tror jag... Före det hade jag ETT par låga jeans som funkade... Har beställt ett par mamma-shorts från Ellos också, med tanke på sommaren.

Nu är jag i vecka 21 och det finns inte en suck att vanliga byxor går på (ja mjukisbyxor och leggings då....). Jag har t.o.m. fått börja sortera blend överdelarna, lite mer figursydda skjortor går ju inte att knäppa mera...:crazy:

Men det finns ju en massa tunikor och a-linje klänningar i år, så det är ju inga problem alls att hitta!:laugh: Nu har jag kört leggings + klänning/tunika när jag velat ha omväxling mot mina 2 par mammabyxor.

Ridbyxorna är ju ett problem, där är det gummisnodd som gäller....

Angående arbetskläder så har jag beställt ett par hängselbyxor från Fristads i D-mått (alltså med extra vid midja för gubbar med stora magar:rofl:). De har jag tänkt ha i stallet. Kanske det finns liknande för skyddsbyxor?
 
Sv: Mammakläder

Jag tycker man ska byta till mamma kläder när man känner att sina vanliga inte passar längre, om de blir i vecka 7 eller vecka 32 spelar ingen roll.

Ang ditt jobb.. Jag körde med gummiband i mina jobbar brallor så länge de gick och hade en lång tshirt utanpå, när de inte gick längre fick jag hängslebyxor istället. Tyvärr ser man ju ut som en gammal gubbe i dessa, men på mitt jobb får man inte byta arbetsplats utan de är bara att kränga på sig de fula brallorna och se glad ut..:grin:
Men testa med gummiband om du inte redan gjort de, så kommer du säkert kunna ha dina byxor ett tag till.
 
Sv: Mammakläder

Tja, jag började med mammabyxor redan i vecka 10 den här gången, jag fick mage mycket tidigare nu med andra barnet. Med första var det väl i vecka 16-17 har jag för mig.
Nu är det nästan kört för mig med de flesta vanliga tröjor också, det är mammatröjor som gäller då de andra plötsligt blivit för korta. :crazy:
 
Sv: Mammakläder

Minns inte, fick 2 par av sambon runt .20.

Var gravid på sommaren och använde mest hans trökor och kjol/shorts/mjukisar.
Rydbyxorna kunde jag ha hela graviditeten :bump:

Eller riktigt stretchiga klänningar.

Köpte den här och hade den länge :love:

phpsle2ph.jpg



Modet är ju så bra för att vara gravid just nu :bump:
 
Sv: Mammakläder

jag går in i vecka 18 idag och jag har fortfarande inte några mammakläder. jag kör med gummissnoddar i alla mina byxor. Men det har börjat bli trångt det med nu. Jag är väldigt kort, 150 cm, och nätt i kroppen och har bara fått en kula på magen, knappt gått upp ett enda kilo hittills, så de mammakläder jag provat är ju sååå stora...suck! Det börjar bli jobbigt med kläder faktiskt...

finns det några bra affärer med kläder för oss gravida? jag har bara varit på HM och där var ju allt jättestort!
 
Sv: Mammakläder

Minns inte, fick 2 par av sambon runt .20.

Var gravid på sommaren och använde mest hans trökor och kjol/shorts/mjukisar.
Rydbyxorna kunde jag ha hela graviditeten :bump:

Eller riktigt stretchiga klänningar.

Köpte den här och hade den länge :love:

phpsle2ph.jpg



Modet är ju så bra för att vara gravid just nu :bump:

Din klänning var juj ättesnygg :love:
 
Sv: Mammakläder

Knapplån.

Jag hade tur och behövde aldrig köpa mammakläder. Dom enda plaggen jag växte ur bland mina vanliga kläder, var linnen som i normala fall slutade vid höftbenen på platt mage. Av naturliga skäl blev dom lite väl korta ;) Men alla vanliga linnen av lite längre modell, som var på modet då i alla fall, funkade fint. Jeansen kunde jag knäppa fram till v 34-35 utan att det skavde, och sen med lite obehag alternativt gummisnodd resten av veckorna.

Men jag kollade ändå alltid på mammakläderna i affären, och då tyckte jag att Lindex hade finast.
 
Sv: Mammakläder

Jag började nog så smått när det var dags för ultraljud men jag använde mest mammatröjor och hade mina vanliga jeans hela graviditeten.
 
Sv: Mammakläder

Jag köpte de första mamma-jeansen i v 16 ungefär.
Tröjor köpte jag nån på ullared för en billig penning och en på Lindex på mellandags rean.
Annars har ju modet varit bra för oss gravida ett bra tag så vanliga tunikor funkade fint för mig.

De sista veckorna var jag dock såpass stor så mammatröjorna täckte inte magen längre:crazy:
 
Sv: Mammakläder

Jag har beställt ett par byxor med två storlekar större än de jag har nu, grejen med uniform är att de oftast inte finns i så många olika modeller. Kanske får beställa ett par i modell "kort och tjock" som jag vet att de finns i. :p Har insett att jag kanske borde ringa min chef och höra hur det är med mammbyxor, om de finns som skyddsbyxa. Står inget om det i uniformsprofilen, men man vet ju inte. I annat fall får jag väl gå över till dagtid till sommaren, tänkte höra med chefen om också, men då vill jag ha ett ställe för att fixa det psykiskt. (Det finns en ledig dagtjänst men då kan man hamna varsomhelst över hela sthlm och det orkar jag inte.)

Hmm, verkar inte vara ensam om att behöva börja tidigt. Nu har jag inte mina byxor knäppta utan kör med kardborreskärp och det funkar sådär. Tröjan drar jag ner över, men den börjar bli lite skavd på insidan nu av kardborren. :angel:

Inför kryssningen med jobbet i helgen har jag införskaffat en kort klänning som är randig och sitter åt precis under brösten och sen fall, tokfin och man ser inte stor ut! :love: Gina Tricot 149:- rekommenderas!
 
Sv: Mammakläder

Inför kryssningen med jobbet i helgen har jag införskaffat en kort klänning som är randig och sitter åt precis under brösten och sen fall, tokfin och man ser inte stor ut! :love: Gina Tricot 149:- rekommenderas!

Jag bodde på gina under min graviditet. Snygga och billiga kläder som prydde magen alldeles perfekt:love:
 
Sv: Mammakläder

Jag kanske borde starta en tråd och fråga om när det är dags att sluta använda mammakläder :o. Men de passar så bra om bilringen.

För att återgå till trådämnet, jag börja använda mammakläder runt vecka 20. Då fungerade inte mina vanliga byxor så bra längre. Tunikor och klänningar körde jag stenhårt på länge. Långa linnen från gina för en given favorit. Totalt blev det inte så mycket mammakläder, 3 brallor, ett par shorts, ett linne och en tröja.
 
Sv: Mammakläder

Den där fällan kan nog jag hamna i!

Provade som sagt byxorna häromdan, och känner inte för att kämpa för att ha mina gamla med gummisnodd i flera månader till, när de var så sköna! buktar ju ut längst ner (och sen "rinner" magen över som vanligt :angel:) men problemet är ju just längst ner. Vill inte ha byxorna med gummisnodd och inte knäppa dragkedjan alls som jag måste om de ska sitta bra. Men iom att jag inte vill berätta för alla än är det kanske dumt att börja gå i mammabyxor. :rofl:
 
Sv: Mammakläder

Om du har ett lite längre linne eller så över byxlinningen synd det ju inte att det är mammabyxor.
Och ja, de är ju så sjukt mycket skönare. Jag hoppade över hela steget med gummisnoddar och jox eftersom mammabyxor är så sköna.. Men jag kanske borde lägga av med dem..
 
Sv: Mammakläder

Du kan väl också ha långt linne över? Vem bryr sig egentligen om vad du har för byxor? (Och om de gör det - varför ska du bry dig om vad de tycker?)

Hmm, jag kanske ska köra på lite långa linnen, de var ju underbart sköna! :D



Det är ingen som har koll på vanliga kjolar med resår - kommer jag kunna använda mina eller ska jag sluta sikta på det?
 
Sv: Mammakläder

v 26 kanske började jag med mammabyxor så smått.. är i v32 nu och har fortfarande normala men långa tröjor och linnen, klänningar och tights (ska kanske köpa mamma modell) och kjolar med resår funkar utmärkt än så länge!
 
Senast ändrad:
Sv: Mammakläder

ursäkta om jag frågar om en annan grej än kläder lite snabbt bara! Orkade inte göra en egen tråd. Men nån som vet var man kan köpa bälten att ha när man har ont i ryggen?! fick tips om det men vet inte var man skaffar det...
 
Sv: Mammakläder

Kjolar med resår hade ja ända fram till slutet. Hade faktist en sådan kjol på mig då vi åkte in till förlossningen;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är lite inne på kroppspositiva videos på youtube och kollade en tjej som gjorde en haul (vet inte svenska namnet, men visar det man...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 772
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 824
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 487
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Hjälp! Jag behöver så många råd jag bara kan få i det här läget. Det är närmligen så att jag kanske är gravid. Jag slutade med p-piller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 169
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Kattbilder #9
  • Bilsätesskydd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp