Mankhöjd på era islandshästar?

Min loppa är mätt med tumstock och blev då 141, halvsyrran i samma stall är extriörvisad och mätt till samma siffra. De ser lika stora ut så det stämmer nog rätt bra att min loppa är ca 140. Hade jag gissat hade jag trott minst 145, för hon ser stor ut :P

Måååånga överskattar storleken på sina islandshästar. Så jag instämmer i kören om att många höftar och tror.
 
Så va de när jag åkte å tittade på Frenja.
De sa att hon var hög å stor och jag tänkte "mm, vi tar det med en nypa salt" för de stämmer nästan aldrig.

Men jag fick mej en rejäl chock när jag kom dit, för hon var ju.... Enorm! Haha!! ;)
Första hästen som faktiskt ÄR stor, utan tvivel.

Men ja, många är alldeles för dåligs på att uppskatta, de gissas hej vilt. En kompis häst gick från 145 som hon hävdade att han var till 139 cm, precis som jag hade misstänkt ;)
 
Min ena är stor, o växer fortfarande!
wp-1464576681859.jpg

1.44 sist vi mätte, men hon har vuxit sedan dess. Dessutom vill hovslagaren ha upp hennes hovar lite mer, de är 7cm idag o hon får ha 9cm.

Mina andra ligger runt 1.35. Jag tycker det är lite småjobbigt att hoppa på o av den stora när jag är så van vid 10cm lägre. Men min sambo som är 1,80 är ju ganska nöjd med sin rejäla Häst!
 
Min ena är stor, o växer fortfarande!
wp-1464576681859.jpg

1.44 sist vi mätte, men hon har vuxit sedan dess. Dessutom vill hovslagaren ha upp hennes hovar lite mer, de är 7cm idag o hon får ha 9cm.

Mina andra ligger runt 1.35. Jag tycker det är lite småjobbigt att hoppa på o av den stora när jag är så van vid 10cm lägre. Men min sambo som är 1,80 är ju ganska nöjd med sin rejäla Häst!

Hur menar du att hon får ha 9 cm höga hovar? Är det något speciellt för islandshästar?
 
Hur menar du att hon får ha 9 cm höga hovar? Är det något speciellt för islandshästar?

I FIPO (islandshästvärldens motsvarighet till TR) finns angivet hur höga hovar hästen får ha, baserat på dess mankhöjd. Har sin grund i att det är/var vanligt med mixtrande av hovarna, t.ex. väldigt långa framhovar och nedverkade bakhovar, för att få "bättre" gång. Därför har man stramat åt reglerna nu med begränsningar på hur långa hovarna får vara, samt de tidigare reglerna om skornas bredd och tjocklek samt maxvikt på boots och annan utrustning på benen.
 
I FIPO (islandshästvärldens motsvarighet till TR) finns angivet hur höga hovar hästen får ha, baserat på dess mankhöjd. Har sin grund i att det är/var vanligt med mixtrande av hovarna, t.ex. väldigt långa framhovar och nedverkade bakhovar, för att få "bättre" gång. Därför har man stramat åt reglerna nu med begränsningar på hur långa hovarna får vara, samt de tidigare reglerna om skornas bredd och tjocklek samt maxvikt på boots och annan utrustning på benen.

Men vilken konstig regel... Alltså, jag förstår ju grejen så som du beskrivit det med mixtrandes osv, men är det så det är så får ju inte jag tävla med min häst? Hon kan omöjligt ha så "små" fötter till sin storlek. :o:crazy:
 
Men vilken konstig regel... Alltså, jag förstår ju grejen så som du beskrivit det med mixtrandes osv, men är det så det är så får ju inte jag tävla med min häst? Hon kan omöjligt ha så "små" fötter till sin storlek. :o:crazy:
9cm är ganska högt så mät först innan du tar ut det i förskott ;)
Asi, som jag tävlade förut, är ju mätt till 149cm, hans hovar var 8,5 som högst, då på visning.
 
Jag har små hästar, de som jag mätt ordentligt är 138, 136, 133 och 132.

132 trodde jag var större än 133 eftersom hon är mycket grövre, men hon har verkligen ingen manke. Rena shettisryggen, mjuk och go att rida barbacka på iaf.
 
Flóa var, tumstocksmätt, 141, jag hade definitivt trott att hon var större. Hon var helt klart högsta hästen i stallet om än inte den grövsta. Däremot hade hon riktigt rejäla steg så hon kändes "stor" att rida. Den traven gick inte av för hackor...
Var å andra sidan medryttare även på en mindre häst men hon är verkligen viktbärande och "stadig" så hon känns betydligt större än hon är.
Jag är själv rätt lång och inte direkt smal så jag gillar den lite större modellen.
 
Min är mätt hemma, men av utbildad mätman, till 137cm. Jag trodde han var strax över 130. Min ponny har mätintyg på 140cm men jag tycker de ser ut att skilja mer. Men de har så olika kroppshållning så svårt att jämföra med blotta ögat..
Min känsla är att man ser sina islandshästar som större än vad de är och hopp-ponnys som mindre.;)
 
jag tycker inte att mankhöjden har så stor betydelse; snarare hur de känns att sitta på. Har ex en häst på 130 & en på 140 i stallet, och den mindre KÄNNS större att rida än den på 140 som är lite tanig & obalanserad i sig själv. Jag tycker att känslan är det viktiga :)
 
jag tycker inte att mankhöjden har så stor betydelse; snarare hur de känns att sitta på. Har ex en häst på 130 & en på 140 i stallet, och den mindre KÄNNS större att rida än den på 140 som är lite tanig & obalanserad i sig själv. Jag tycker att känslan är det viktiga :)

Håller med dig :)
Min lilla känns inte alls särskilt liten och med mer muskler och balans kommer man inte märka så stor skillnad mellan mina båda trots att det skiljer ca 1 dm.
 
jag tycker inte att mankhöjden har så stor betydelse; snarare hur de känns att sitta på. Har ex en häst på 130 & en på 140 i stallet, och den mindre KÄNNS större att rida än den på 140 som är lite tanig & obalanserad i sig själv. Jag tycker att känslan är det viktiga :)

Javisst är det så. :) Jag lär behöva en som har både höjd och lite massa till min längd. Kommer inte att välja en på 130-135 oavsett hur kraftig den är, om det blir en isis i framtiden.
 

Jag vill inte ha mina fötter till knäna på hästen. Red en islandshäst en period som var ca 138 och ganska normalbyggd och jag tyckte jag såg för lång ut på honom (jag är 175). Det fungerade, men det är inte det jag vill ha om jag ska rida dagligdags. :)
 
Jag vill inte ha mina fötter till knäna på hästen. Red en islandshäst en period som var ca 138 och ganska normalbyggd och jag tyckte jag såg för lång ut på honom (jag är 175). Det fungerade, men det är inte det jag vill ha om jag ska rida dagligdags. :)
Det blir ingen ofantlig skillnad med en häst som är några cm högre, vill man rida Islandshäst får man lägga tanken på hyllan att man är för lång. Jag är 180 cm och har aldrig haft mina fötter vid någon hästs knän trots att ett par har varit av mindre typer.
 
Det blir ingen ofantlig skillnad med en häst som är några cm högre, vill man rida Islandshäst får man lägga tanken på hyllan att man är för lång. Jag är 180 cm och har aldrig haft mina fötter vid någon hästs knän trots att ett par har varit av mindre typer.

Jag förstår faktiskt inte varför man inte får föredra stora islandshästar?
Vad är ditt problem med människor som inte vill ha islandshästar under 135?

För övrigt känner jag inte heller mig riktigt bekväm på de som är mindre än 135, åtminstone har jag inte suttit på någon som kunnat kompensera upp så mycket. Därför skulle jag inte välja att köpa en sådan.

Vill man rida islandshäst får man tänka hur man vill, precis som med alla andra raser. Man får köpa en häst som uppfyller ens egna kriterier.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 245
Senast: WBanna
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 888
Senast: Marita73
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 186
Senast: Smoothi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp