Mankhöjdens betydelse

Nileiris

Trådstartare
Kan vara fel forum men jag tänkte att de flesta som har koll på avel även har koll på detta.

För de allra flesta raser finns det mankhöjd angivet i rasstandarden och i diverse beskrivningar av rasen men vad har det för betydelse om de är större eller mindre än angivna mått? Påverkar det om de får användas i avel? Registreringen kan väl knappast påverkas då de reggas som föl, eller? Eller är mankhöjden bara en fingervisning som det inte läggs så mycket vikt vid så länge hästen i övrigt "blev som den skulle"? Antar att det är lite olika mellan olika raser?
 
Det har väl med bedömning på utställning att göra? Så borde ju rimligtvis ha med poäng att göra i slutändan, om de är värda att avla rastypiskt på etc..?
 
Det där låter bekant, är det inte SWB som får lägre... vad det nu heter... exteriörpoäng (?) om de är för små? Kanske gäller för fler raser?
 
Det där låter bekant, är det inte SWB som får lägre... vad det nu heter... exteriörpoäng (?) om de är för små? Kanske gäller för fler raser?


jag skulle tro att det gäller för alla raser att en indivit får lägre poäng på typbetyget om de är större eller mindre än den för rasstandarden angivna höjden
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 782
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 299
Senast: Roheryn
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 868
Senast: ginnies
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp