Mänskliga skador och hur vi gör för att slippa besväras av dom.

Krumelur

Trådstartare
Jag gjorde ju illa foten för ett tag sedan (sprickor i Talus) och rörligheten i den är nu påtagligt mindre än förut, på senaste dagarnas träning har jag hela tiden haft vikten till friska foten, vilket gör att jag (vi) inte är helt raka. Problemet är främst i terrängen då jag hissar lädrena några hål. Jag kan alltså inte vinkla högerfoten så bra längre. Är det någon som vet hur jag ska lösa detta? Korta lädret ett hål på friska sidan är ett tips jag fått. Vad säger ni? Tips mottages tacksamt. :D
 
Jag har oxå skadat fotleden för ett tag sedan, har även blivit av med en del av hälsenan vilket gör att jag har svårt att trycka ned hälen då hälsenan är svag och ärrvävnaden på ovansidan av fotleden lixom tar emot. Jag fick tipset att stretcha fotleden åt motsatt håll. Alltså att sitta på golvet med benen ut och peka med tårna framåt eller att göra någon typ av stegövningar där jag fokuserar på att länga muskeln från knäet till tån. Har kört med det några veckor och tycker nu att det känns som en mindre skillnad mellan fötterna när jag har dom i stigbyglarna. Har även bytt skor och kan numer gå i trappor utan smärta. Mitt tips är väl att börja med försiktig stretch, jag gör min lite morgon och kväll och värmer upp lederna lite innan ridpass. När man skadat sig så tappar man lätt muskelminnet och blir lite okontrollerad i rörelserna, stretch och lugn träning på fotledens villkor har hjälpt mig.
 
@Bellatri Att gå nedför trappor ... är svårt. Uppför är inte svårt alls! Är en tant med "rörelsestörning" helt klart. Bra tips att strecha åt andra hållet. Provade och det blev lite bättre på en gång.
 
Käckt att tipsa om en fysioterapeut. Såklart går jag till henne (min är en hon) men jag har lärt mig att de inte alltid har alla fina tips. Alla kan inte allt.
Ibland behöver man något som löser problemet så man kan rida NU. Kanske med lite smärta men så att det fungerar... Nu löste jag dagens ritt med att ha stigbygeln mer i hålfoten.
Långsiktig träning med rätt diagnos , då är en sjukgymnast riktigt bra.
Jag har haft problem med smärta i en höft ett tag, funderat mycket på det, sökt olika instanser för det, fått övningar men inget hjälpte. Fick sedan ett tips som hjälpte som var utanför sjukvården : http://dressageridertraining.com/blog/5-stretches-that-every-dressage-rider-should-do/
Min sjukgymnast ser mig som en trött kvinna i 50årsåldern med ryggont. Hur jag än påtalar det så har hon inte förstått att jag rider och tävlar. Och att jag vill fungera även om det gör ont.
--- Fortfarande tas fotträningstips mot tacksamt--
 
Käckt att tipsa om en fysioterapeut. Såklart går jag till henne (min är en hon) men jag har lärt mig att de inte alltid har alla fina tips. Alla kan inte allt.
Ibland behöver man något som löser problemet så man kan rida NU. Kanske med lite smärta men så att det fungerar... Nu löste jag dagens ritt med att ha stigbygeln mer i hålfoten.
Långsiktig träning med rätt diagnos , då är en sjukgymnast riktigt bra.
Jag har haft problem med smärta i en höft ett tag, funderat mycket på det, sökt olika instanser för det, fått övningar men inget hjälpte. Fick sedan ett tips som hjälpte som var utanför sjukvården : http://dressageridertraining.com/blog/5-stretches-that-every-dressage-rider-should-do/
Min sjukgymnast ser mig som en trött kvinna i 50årsåldern med ryggont. Hur jag än påtalar det så har hon inte förstått att jag rider och tävlar. Och att jag vill fungera även om det gör ont.
--- Fortfarande tas fotträningstips mot tacksamt--
Måste du gå till den sjukgymnasten? Lästen om en tjej som finns i trakten runt Hbg i senaste numret av Hippson, hon verkade väldigt bra. Hjälper även till m ridningen. Blir ju iofs en bit att köra för dig väl? Finns det inget ställe som är mer inriktat på idrottsskador du kan gå till, så du kommer till någon som förstår dina behov?

Jag hade problem m ryggen för några år sedan och traditionella sjukvården röntgade, konstaterade att det inte fanns några förslitningar att tala om och gav mig Diklofenak. Hjälpte mkt lite. Blev tipsad om en bra sjukgymnast på en privat klinik och redan efter första besöket var jag mycket bättre.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 239
Senast: Åsa A
·
C
IT & mobiler Vår "stora" stationära dator (musikdatorn) rasade för en vecka sedan, lämnades in i fredags. Hårddisken hade rasat totalt, fick bytas...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp