Bukefalos 28 år!

Marängtårta

pepp

Trådstartare
Tänkte fixa ihop nån somrig marängtårta med massa bär till midsommar, men skulle vilja ha era bästa recept!

Nån som också vet hur soyagrädde smakar? Pojkvännen tål inte mjölk överhuvudtaget så måste fixa annat...
 
Sv: Marängtårta

Sojagrädde är godare än havrevarianten, men jag hade nog gjort "rosa grädde" med lite hallon eller sylt i :)
 
Sv: Marängtårta

Tänkte fixa ihop nån somrig marängtårta med massa bär till midsommar, men skulle vilja ha era bästa recept!

Nån som också vet hur soyagrädde smakar? Pojkvännen tål inte mjölk överhuvudtaget så måste fixa annat...


Sök på Pavlova :)
 
Sv: Marängtårta

Jag brukar köpa Alpros soyavispgrädde, smakar bra med frukt i alla fall. Går dock inte att få lika fast i konsistensen som vanlig grädde, men är absolut inte rinnig.
 
Sv: Marängtårta

Marängtårta med yoghurtvisp är helt underbart friskt, somrigt och lagom sött!

1,5 dl vispgrädde
1 dl matlagningsyoghurt
1 tsk vaniljsocker

... blandas ihop och läggs ovanpå (och emellan om man så vill) två marängbottnar som sedan toppas med massor av färska bär. :love:

Det är också gott att bre citronkräm (kan använda färdig lemon curd om du vill göra det lättare än lättast) mellan två marängbottnar och sedan bre på vispad grädde över marängen och toppa med riven mörk choklad. :)
 
Sv: Marängtårta

Testa cashew-grädde! Hört att det ska vara gott men ej testat själv ^^

Älskade för övrigt att göra chokladmousse mellan marängbottnarna, toppa med grädde och apelsinskivor! Men till midsommar kanske man vill ha med mer jordgubbar?
 
Sv: Marängtårta

Lemon curd-tårta! Såå god!

En marängbotten, på med vispad grädde som är blandad med en burk lemon curd, skivade jordgubbar ovanpå det, en till marängbotten, lemon curd-grädde igen och dekorera med jordgubbar. Super frisk och fräsch!
 
Sv: Marängtårta

Testa cashew-grädde! Hört att det ska vara gott men ej testat själv ^^

Det är asgott! Mycket godare än alla fabriksgjorda mjölkfria varianter av grädde jag har provat. Enkelt att göra själv (cashewnötter, vatten och en mixer) och då kan man dessutom skräddarsy konsistensen.
 
Sv: Marängtårta

Tyvärr avskyr jag nötter :( har köpt på mig soyagrädde nu iallafall! :)

Tänkte göra nån slags variant bland alla här, marängbotten (måste man ha vinäger i om man gör maräng? Vissa recept har det, andra inte...) grädde, lemon curd och jordgubbar! Funderar på att ha ett lager med sockerkaka också så den blir lite högre.. låter det som en jättedålig idé?
 
Sv: Marängtårta

Hehe, jag har gjort maränger förut.
Det är väl därför jag väljer att köpa marängbottnar, antar jag ;)
 
Sv: Marängtårta

Med sockerkaksbotten blir den ju inte så smulig som "riktig" maräng annat än lite på toppen men om du gör den jag länkade innan vet jag i alla fall att den blir ruggigt god :)
 
Sv: Marängtårta

KL!

Tack alla för svaren!
Jag gjorde nån slags blandning.
2 marängbottnar, en sockerkaksbotten, soyagrädde, egengjord lemon curd och massor av jordgubbar...
Den blev skitgod, men skitful, hahahaha.

Gick för övrigt riktigt bra att göra bottnarna själv :)

20130621_132158_51d2e422ddf2b3152bdae08d.jpg
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Som kanske många vet så har jag gjort slut med min pojkvän 💔 Eller ja min föredetta pojkvän. Men jag kommer kalla han för T nu. Och...
Svar
12
· Visningar
1 243
Senast: Pratsch
·
Fritid Jag är hopplöst dålig på att riktigt förstå hur Stockholms olika stadsdelar hänger ihop så nu vänder jag mig till buke för att få hjälp...
2
Svar
23
· Visningar
2 030
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 847
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Det känns som hur länge somhelst men tydligen så var det i en månad som jag var på bup. EN MÅNAD. Det kanske inte låter sålänge för...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
12 059
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp